Berta Sándor
Sólyomnak látszó drón védi a repülőtereket
A szakemberek már nem igazi ragadozó madarak alkalmazásával próbálkoznak.
Hollandiában 2016 februárjában kísérleteztek sasok használatával a kisebb robotrepülőgépek ellen. Megállapították, hogy a nagyobb pilóta nélküli légi járművek ellen nem vethetők be sikerrel, mert fennáll a veszélye annak, hogy megsérülnek. A projektet végül 2017 decemberben leállították, mert a sasok kiszámíthatatlanok voltak és nem mindig engedelmeskedtek a kapott utasításoknak. 2018 februárjában kiderült, hogy első svájci városként Genf használna ragadozó madarakat a drónok elfogására, de ott is dobták a projektet.
Most a Nature és a TechXplore arról számolt be, hogy sólyomra hasonlító robotrepülőgépet terveztek, építettek meg és teszteltek a Groningeni Egyetem, a Tusciai Egyetem, a Lemselobrink, a Roflight és a Királyi Holland Légierő szakemberei. Az üvegszál-erősítésű polipropilénből készült pilóta nélküli légi jármű a szárnyak elején két légcsavarral rendelkezik, az utóbbiakat egy belső motor hajtja. A RobotFalcon nevű, megtévesztően élethű, vándorsólyomra hasonlító drón képes a fajra jellemző repülési manővereket végrehajtani. Ehhez a kutatók tanulmányozták a valódi madarak repülési jellemzőit. Az új fejlesztés akár a repülőterek védelmére is használható, hogy távol tartsa a különböző madarakat.
A tudósok elmondták, hogy az Amszterdamtól északra fekvő Ijsselmeerben és Workumban végzett kísérletek sikeresek voltak, mivel a robotrepülőgép a területre való megérkezésétől számított öt percen belül egész madárrajokat riasztott el. Az elrettentő repülések felénél 70 másodpercen belül sikerült megtisztítani a mezőt. Az elrettentő hatás még hosszú távon sem csökkent, annak ellenére sem, hogy a RobotFalcon sosem támadta meg, üldözte vagy ölte meg a madarakat. A pilóta nélküli légi járművet a szakemberek a Journal of The Royal Society Interface című folyóiratban mutatták be.
Persze az élő vándorsólymok is kiválóan alkalmasak arra, hogy elűzzék a repülőterek területéről a madarakat, amelyek különösen a felszálló repülőgépekre jelentenek veszélyt. Az ilyen esetekben az okozott kár évente 1,4 milliárd dollár. A valódi ragadozó madarak hátránya azonban, hogy hajlamosak más területet keresni. Sőt, ők maguk is veszélyt jelenthetnek a repülőgépekre, ezért a repülőterek eddig tartózkodtak a használatuktól.
Hollandiában 2016 februárjában kísérleteztek sasok használatával a kisebb robotrepülőgépek ellen. Megállapították, hogy a nagyobb pilóta nélküli légi járművek ellen nem vethetők be sikerrel, mert fennáll a veszélye annak, hogy megsérülnek. A projektet végül 2017 decemberben leállították, mert a sasok kiszámíthatatlanok voltak és nem mindig engedelmeskedtek a kapott utasításoknak. 2018 februárjában kiderült, hogy első svájci városként Genf használna ragadozó madarakat a drónok elfogására, de ott is dobták a projektet.
Most a Nature és a TechXplore arról számolt be, hogy sólyomra hasonlító robotrepülőgépet terveztek, építettek meg és teszteltek a Groningeni Egyetem, a Tusciai Egyetem, a Lemselobrink, a Roflight és a Királyi Holland Légierő szakemberei. Az üvegszál-erősítésű polipropilénből készült pilóta nélküli légi jármű a szárnyak elején két légcsavarral rendelkezik, az utóbbiakat egy belső motor hajtja. A RobotFalcon nevű, megtévesztően élethű, vándorsólyomra hasonlító drón képes a fajra jellemző repülési manővereket végrehajtani. Ehhez a kutatók tanulmányozták a valódi madarak repülési jellemzőit. Az új fejlesztés akár a repülőterek védelmére is használható, hogy távol tartsa a különböző madarakat.
A tudósok elmondták, hogy az Amszterdamtól északra fekvő Ijsselmeerben és Workumban végzett kísérletek sikeresek voltak, mivel a robotrepülőgép a területre való megérkezésétől számított öt percen belül egész madárrajokat riasztott el. Az elrettentő repülések felénél 70 másodpercen belül sikerült megtisztítani a mezőt. Az elrettentő hatás még hosszú távon sem csökkent, annak ellenére sem, hogy a RobotFalcon sosem támadta meg, üldözte vagy ölte meg a madarakat. A pilóta nélküli légi járművet a szakemberek a Journal of The Royal Society Interface című folyóiratban mutatták be.
Persze az élő vándorsólymok is kiválóan alkalmasak arra, hogy elűzzék a repülőterek területéről a madarakat, amelyek különösen a felszálló repülőgépekre jelentenek veszélyt. Az ilyen esetekben az okozott kár évente 1,4 milliárd dollár. A valódi ragadozó madarak hátránya azonban, hogy hajlamosak más területet keresni. Sőt, ők maguk is veszélyt jelenthetnek a repülőgépekre, ezért a repülőterek eddig tartózkodtak a használatuktól.