Berta Sándor
Egy robottól is jól eshet az érintés
A kísérletben résztvevők pozitívan fogadták a helyzetet.
A beszélgetések közben véletlen érintések sokak arcára mosolyt csalnak, egyúttal csökkenthetik a stresszt és erősíthetik az immunrendszert. De mi a helyzet akkor, ha az embert egy robot érinti meg? Ezt a kérdést vizsgálta meg Dr. Laura Hoffmann, a Bochumi Ruhr Egyetem professzora és Dr. Nicole Krämer, a Duisburg-Esseni Egyetem szociálpszichológiai professzora. A szakértők megállapították, hogy ha egy humanoid gép érintett meg valakit egy eszmecsere során, akkor az a személy jobban érezte magát és hajlandóbb volt teljesíteni a robot kérését.
A két professzor 48 önkéntest ültetett le a Softbank Robotics cég NAO humanoid modelljével szemben. A beszélgetések közben a gép spontán módon megérintette az érintettek kezét. Hoffmann közölte, hogy ez azért volt új dolog, mert a korábbi vizsgálatokban általában az emberek kezdeményezték a kontaktust vagy, ha egy robot meg is érintett valakit, akkor az nem ilyen jellegű kapcsolat volt, hanem például megmosta a hátát.
A mostani kísérletben a többség pozitív módon reagált a helyzetre, például nevetett és senki sem húzta el a kezét. A beszélgetés közben a gép által adott tanácsot sokkal többen fogadták meg azok közül, akikkel volt kontaktusa, mint azok közül, akikkel nem volt. A megérintett emberek arról számoltak be, hogy érzelmileg jobban érezték magukat. A szakértők úgy vélték, hogy még sokat kell tanulni arról, hogy mi határozza meg az emberek és a robotok közötti érintést és miben különbözik, illetve hasonlít egy ilyen kontaktus a két embere közötti érintésre.
A kutatók az eredményeiket nyilvánosságra hozták a PLoS ONE szakmai folyóiratban is.
A beszélgetések közben véletlen érintések sokak arcára mosolyt csalnak, egyúttal csökkenthetik a stresszt és erősíthetik az immunrendszert. De mi a helyzet akkor, ha az embert egy robot érinti meg? Ezt a kérdést vizsgálta meg Dr. Laura Hoffmann, a Bochumi Ruhr Egyetem professzora és Dr. Nicole Krämer, a Duisburg-Esseni Egyetem szociálpszichológiai professzora. A szakértők megállapították, hogy ha egy humanoid gép érintett meg valakit egy eszmecsere során, akkor az a személy jobban érezte magát és hajlandóbb volt teljesíteni a robot kérését.
A két professzor 48 önkéntest ültetett le a Softbank Robotics cég NAO humanoid modelljével szemben. A beszélgetések közben a gép spontán módon megérintette az érintettek kezét. Hoffmann közölte, hogy ez azért volt új dolog, mert a korábbi vizsgálatokban általában az emberek kezdeményezték a kontaktust vagy, ha egy robot meg is érintett valakit, akkor az nem ilyen jellegű kapcsolat volt, hanem például megmosta a hátát.
A mostani kísérletben a többség pozitív módon reagált a helyzetre, például nevetett és senki sem húzta el a kezét. A beszélgetés közben a gép által adott tanácsot sokkal többen fogadták meg azok közül, akikkel volt kontaktusa, mint azok közül, akikkel nem volt. A megérintett emberek arról számoltak be, hogy érzelmileg jobban érezték magukat. A szakértők úgy vélték, hogy még sokat kell tanulni arról, hogy mi határozza meg az emberek és a robotok közötti érintést és miben különbözik, illetve hasonlít egy ilyen kontaktus a két embere közötti érintésre.
A kutatók az eredményeiket nyilvánosságra hozták a PLoS ONE szakmai folyóiratban is.