Gyurkity Péter
Nem lesz már növekedés a tableteknél
Az évtized közepéig további lanyhulás várható, a COVID volt az utolsó nagy lökés.
Az okostelefonokkal ellentétben a másik nagy hordozható-piacon tulajdonképpen évek óta fokozatos visszaesést látunk, ezt a folyamatot szakította meg a COVID-19 megjelenése és elterjedése, amely többek között az otthoni munka kényszerű kiterjesztése miatt adott nagy lökést az eladásoknak. Ez a növekedés nem lesz tartós, a friss előrejelzésekben további visszaesést vetítenek előre.
Az IDC jelentése szerint a tavalyi évben az Apple volt (továbbra is) a lista első helyén, a cég 49,9 millióról 53,2 millióra növelte a darabszámot, ez azonban nem volt elég a piaci részesedés újabb javításához. A második helyen már a Samsung tudott komoly előretörést felmutatni, ők 31,3 millió táblát szállítottak le, ezzel 19,1 százalékot kaparintva meg, míg a harmadik helyen a Huawei volt 16 millióval, a negyedik pedig a Lenovo lett – utóbbi gyártó 5,9-ről egészen 8,6 százalékra jött fel, ami szintén szép előrelépés. Ami a teljes szegmenst illeti, a globális bevétel 39,91 milliárd dollár volt, ez aprócska növekedést jelent az előző évhez képest, a folyamatos visszaesést azonban jól jelzi, hogy 2016-ban ez a szám még 44 milliárd dollár felett volt.
Egyéb felmérések alapján az idei évben folytatódik a csökkenés, a bevétel 2021-ben csaknem 6 százalékkal mérséklődhet, így a végső szám 37,5 milliárd dollár körül lesz. A 2025-ig terjedő időszakban az éves összeg egészen 34,3 milliárd dollárig csúszhat le, vagyis a COVID-19 visszaszorításával a lendület is elveszni látszik. A nagy piacok között nem lesz nagy eltérés, az abszolút első Egyesült Államok az év végéig 10-ről 9,5 milliárd dollárra mérséklődhet, Kína ugyanezen időszakban 3 százalékos csökkenést mutat majd fel, amivel az ottani szám 5,4 milliárd dollár lesz, míg Japánban lesz a legnagyobb a csökkenés, ennek mértéke ugyanis 9,5 százalék lehet, vagyis a végső adat odaát 2,5 milliárd dollár lenne.
A táblák területe tehát fokozatosan szorul majd vissza, a fő indokok között azonban a hosszabb életciklus is megjelenik, ezen készülékeket ugyanis a vásárlók ritkábban cserélik le, ami nem feltétlenül negatív részlet.
Az okostelefonokkal ellentétben a másik nagy hordozható-piacon tulajdonképpen évek óta fokozatos visszaesést látunk, ezt a folyamatot szakította meg a COVID-19 megjelenése és elterjedése, amely többek között az otthoni munka kényszerű kiterjesztése miatt adott nagy lökést az eladásoknak. Ez a növekedés nem lesz tartós, a friss előrejelzésekben további visszaesést vetítenek előre.
Az IDC jelentése szerint a tavalyi évben az Apple volt (továbbra is) a lista első helyén, a cég 49,9 millióról 53,2 millióra növelte a darabszámot, ez azonban nem volt elég a piaci részesedés újabb javításához. A második helyen már a Samsung tudott komoly előretörést felmutatni, ők 31,3 millió táblát szállítottak le, ezzel 19,1 százalékot kaparintva meg, míg a harmadik helyen a Huawei volt 16 millióval, a negyedik pedig a Lenovo lett – utóbbi gyártó 5,9-ről egészen 8,6 százalékra jött fel, ami szintén szép előrelépés. Ami a teljes szegmenst illeti, a globális bevétel 39,91 milliárd dollár volt, ez aprócska növekedést jelent az előző évhez képest, a folyamatos visszaesést azonban jól jelzi, hogy 2016-ban ez a szám még 44 milliárd dollár felett volt.
Egyéb felmérések alapján az idei évben folytatódik a csökkenés, a bevétel 2021-ben csaknem 6 százalékkal mérséklődhet, így a végső szám 37,5 milliárd dollár körül lesz. A 2025-ig terjedő időszakban az éves összeg egészen 34,3 milliárd dollárig csúszhat le, vagyis a COVID-19 visszaszorításával a lendület is elveszni látszik. A nagy piacok között nem lesz nagy eltérés, az abszolút első Egyesült Államok az év végéig 10-ről 9,5 milliárd dollárra mérséklődhet, Kína ugyanezen időszakban 3 százalékos csökkenést mutat majd fel, amivel az ottani szám 5,4 milliárd dollár lesz, míg Japánban lesz a legnagyobb a csökkenés, ennek mértéke ugyanis 9,5 százalék lehet, vagyis a végső adat odaát 2,5 milliárd dollár lenne.
A táblák területe tehát fokozatosan szorul majd vissza, a fő indokok között azonban a hosszabb életciklus is megjelenik, ezen készülékeket ugyanis a vásárlók ritkábban cserélik le, ami nem feltétlenül negatív részlet.