Berta Sándor
Növelheti a kreativitást a közösségi média
A platformok algoritmusainak ajánlásai ösztönözhetik az emberek képzelőerejét.
A Rochesteri Egyetem munkatársai kimutatták, hogy a közösségi médiaoldalak jelentős mértékben növelhetik a felhasználók kreativitását, ehhez azonban az kell, hogy e portálok szoftverei olyan személyekhez vezessék őket, akiknek más ötleteik és érdeklődésük vannak, mint nekik. Amennyiben ugyanis az emberek kreatív elképzelésekkel konfrontálódnak, úgy az gazdagítja a saját fantáziájukat. A problémát azonban az jelenti, hogy jelenleg ezek a platformok elsősorban ismert tartalmakat és ötleteket kínálnak a tagjaiknak és a látogatóiknak, s ezáltal nem segítik a bennük rejlő potenciál kiaknázását.
A kutatók elvégeztek egy kísérletet, amelyben a résztvevőknek a mindennapi tárgyak szokatlan felhasználási lehetőségeit kellett kigondolniuk. Az egyik ötlet az volt, hogy egy cipőt kalapácsként alkalmazzanak vagy egy ceruzát dobónyílként. Ezután meg kellett nézniük mások ötleteit és kiválasztaniuk, hogy kit szeretnének szívesen a követőjükként látni. Kiderült, hogy általában azok az ötletek voltak a legvonzóbbak, amelyek a leginkább különböztek a saját elképzelésektől. Minél radikálisabb volt egy ötlet, annál vonzóbbnak bizonyult.
Raiyan Abdul Baten, a kutatás vezetője közölte, hogy a résztvevők általában azokat választották ki az adott csoporton belül, akik a legkreatívabbak voltak és általuk jutottak el új ötletetekhez. Ugyanakkor az is bebizonyosodott, hogy probléma merül fel akkor, ha túl sok felhasználó követi egyetlen egyén kreatív ötleteit, mert akkor a kiváltott új elképzelések rendkívül nagy mértékben hasonlítanak egymásra.
A szakértők azt is megállapították, hogy a közösségi médiaoldalakon nagy a lehetőség arra, hogy sokkal kreatívabbakká tegyék az egyes személyeket. A portálok által alkalmazott algoritmusok ugyanis új perspektívákat és érdeklődési területeket kínálhatnak nekik ahelyett, hogy mindig az ugyanazokat az ismert ötletekhez térjenek vissza. Amennyiben sikerülne erősíteni a kreativitást, akkor abból a tudomány is profitálhatna és a művészek is több inspirációt találhatnának olyan szolgáltatásokban, mint a Twitter vagy a Reddit. Emellett az algoritmusok a munkahelyeken is növelhetik a kreativitást.
A Rochesteri Egyetem munkatársai kimutatták, hogy a közösségi médiaoldalak jelentős mértékben növelhetik a felhasználók kreativitását, ehhez azonban az kell, hogy e portálok szoftverei olyan személyekhez vezessék őket, akiknek más ötleteik és érdeklődésük vannak, mint nekik. Amennyiben ugyanis az emberek kreatív elképzelésekkel konfrontálódnak, úgy az gazdagítja a saját fantáziájukat. A problémát azonban az jelenti, hogy jelenleg ezek a platformok elsősorban ismert tartalmakat és ötleteket kínálnak a tagjaiknak és a látogatóiknak, s ezáltal nem segítik a bennük rejlő potenciál kiaknázását.
A kutatók elvégeztek egy kísérletet, amelyben a résztvevőknek a mindennapi tárgyak szokatlan felhasználási lehetőségeit kellett kigondolniuk. Az egyik ötlet az volt, hogy egy cipőt kalapácsként alkalmazzanak vagy egy ceruzát dobónyílként. Ezután meg kellett nézniük mások ötleteit és kiválasztaniuk, hogy kit szeretnének szívesen a követőjükként látni. Kiderült, hogy általában azok az ötletek voltak a legvonzóbbak, amelyek a leginkább különböztek a saját elképzelésektől. Minél radikálisabb volt egy ötlet, annál vonzóbbnak bizonyult.
Raiyan Abdul Baten, a kutatás vezetője közölte, hogy a résztvevők általában azokat választották ki az adott csoporton belül, akik a legkreatívabbak voltak és általuk jutottak el új ötletetekhez. Ugyanakkor az is bebizonyosodott, hogy probléma merül fel akkor, ha túl sok felhasználó követi egyetlen egyén kreatív ötleteit, mert akkor a kiváltott új elképzelések rendkívül nagy mértékben hasonlítanak egymásra.
A szakértők azt is megállapították, hogy a közösségi médiaoldalakon nagy a lehetőség arra, hogy sokkal kreatívabbakká tegyék az egyes személyeket. A portálok által alkalmazott algoritmusok ugyanis új perspektívákat és érdeklődési területeket kínálhatnak nekik ahelyett, hogy mindig az ugyanazokat az ismert ötletekhez térjenek vissza. Amennyiben sikerülne erősíteni a kreativitást, akkor abból a tudomány is profitálhatna és a művészek is több inspirációt találhatnának olyan szolgáltatásokban, mint a Twitter vagy a Reddit. Emellett az algoritmusok a munkahelyeken is növelhetik a kreativitást.