Franczy
Az Unreal programozója a Pentium 4-ről
Eddig már sok tesztet és véleményt olvashattunk az Intel legújabb processzoráról, a Pentium 4-ről; a vélemények eléggé megoszlottak az új chippel kapcsolatban. Most szeretnénk leközölni Tim Sweeney-nek a Pentium 4-es architektúráról való véleményét. Tim Sweeney az
Epic cég egyik vezető programozója és egyben a nagysikerű Unreal című program egyik atyja, így az ő gondolatai mindenképpen figyelembe veendőek.
"A Pentium 4-es architektúra alapjaiban véve egy jó architektúra, csak épp nem a jelenlegi programokhoz való. Hosszabb időnek, körülbelül két évnek kell még eltelnie addig, amíg a fejlesztők a Visual C++-szal "utolérik" az új processzort, valamint ahhoz, hogy a jelenlegi játékokat és alkalmazásokat átfordítsák, és így kihasználják a P4 adta lehetőségeket.
Gyakorlati szempontból nézve a Pentium 4 manapság lényegében egyenlő egy nagyobb frekvencián üzemelő Pentium III-mal. A P4-es architektúra nagyon hosszú pipeline-nal rendelkezik, de nem éppen a legoptimálisabb utasítás/másodperc áteresztőképességre tervezték, hiszen ezen a téren még a P3 is jobban teljesít. A Pentium 4-es chipek esetében inkább a minél nagyobb frekvencia elérése volt a cél. Az Intel Pentium 4-es processzora egy jó és szükséges lépés a mikroprocesszoripar történetében, de egyáltalán nem korszakalkotó újdonság.
Az általunk programozott Unreal engine egyaránt érzékeny a memória-látenciára és a memória sávszélességre is. A P4 esetében a Rambus memóriák alkalmazása nem a legoptimálisabb megoldás, szerintem a nagy teljesítményigényű 3D-s játékokban a DDR (Double Data Rate) memóriák jobban fognak teljesíteni.
Az SSE2 lényeges előrelépést jelent az SSE-hez és a 3DNow!-hoz képest, mely nagyrészt annak köszönhető, hogy az ezeket támogató chipek új és sokkal gyorsabb elérésű regisztereket használnak. Természetesen az SSE2 előnye csak az azt kihasználó programokban fog megmutatkozni, melyekre azonban legalább egy évet kell még várni.
A "Netburst" szerintem inkább csak egy új reklámszlogen, mint hogy egy új architektúra lenne. Az Intel marketingesei rájöttek, hogy a reklámokban nem csak az egyre nagyobb megahertz értékek számítanak vonzónak, hanem a Netburst-höz hasonló varázserejű szavak is. Magyarul a P4-es architektúra semmivel sem gyorsítja fel az internetezést.
A mai alkalmazásokban az 1.5 GHz-es Intel Pentium 4-es chipek körülbelül egy szinten teljesítenek az 1.1 GHz-es AMD Athlon processzorokkal. Itt szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy az új CPU-k teljesítményét mindig valós alkalmazásokban lehet lemérni leginkább, mivel a különböző benchmark programok sok esetben nem a valódi képet mutatják."
"A Pentium 4-es architektúra alapjaiban véve egy jó architektúra, csak épp nem a jelenlegi programokhoz való. Hosszabb időnek, körülbelül két évnek kell még eltelnie addig, amíg a fejlesztők a Visual C++-szal "utolérik" az új processzort, valamint ahhoz, hogy a jelenlegi játékokat és alkalmazásokat átfordítsák, és így kihasználják a P4 adta lehetőségeket.
Gyakorlati szempontból nézve a Pentium 4 manapság lényegében egyenlő egy nagyobb frekvencián üzemelő Pentium III-mal. A P4-es architektúra nagyon hosszú pipeline-nal rendelkezik, de nem éppen a legoptimálisabb utasítás/másodperc áteresztőképességre tervezték, hiszen ezen a téren még a P3 is jobban teljesít. A Pentium 4-es chipek esetében inkább a minél nagyobb frekvencia elérése volt a cél. Az Intel Pentium 4-es processzora egy jó és szükséges lépés a mikroprocesszoripar történetében, de egyáltalán nem korszakalkotó újdonság.
Az általunk programozott Unreal engine egyaránt érzékeny a memória-látenciára és a memória sávszélességre is. A P4 esetében a Rambus memóriák alkalmazása nem a legoptimálisabb megoldás, szerintem a nagy teljesítményigényű 3D-s játékokban a DDR (Double Data Rate) memóriák jobban fognak teljesíteni.
Az SSE2 lényeges előrelépést jelent az SSE-hez és a 3DNow!-hoz képest, mely nagyrészt annak köszönhető, hogy az ezeket támogató chipek új és sokkal gyorsabb elérésű regisztereket használnak. Természetesen az SSE2 előnye csak az azt kihasználó programokban fog megmutatkozni, melyekre azonban legalább egy évet kell még várni.
A "Netburst" szerintem inkább csak egy új reklámszlogen, mint hogy egy új architektúra lenne. Az Intel marketingesei rájöttek, hogy a reklámokban nem csak az egyre nagyobb megahertz értékek számítanak vonzónak, hanem a Netburst-höz hasonló varázserejű szavak is. Magyarul a P4-es architektúra semmivel sem gyorsítja fel az internetezést.
A mai alkalmazásokban az 1.5 GHz-es Intel Pentium 4-es chipek körülbelül egy szinten teljesítenek az 1.1 GHz-es AMD Athlon processzorokkal. Itt szeretném felhívni mindenki figyelmét, hogy az új CPU-k teljesítményét mindig valós alkalmazásokban lehet lemérni leginkább, mivel a különböző benchmark programok sok esetben nem a valódi képet mutatják."