A bíróságon győzött, de továbbra is vitatott a Yelp

Egy fitneszstúdió-üzemeltető évek óta harcol a portál ellen. Bár jogi úton veszített, az eset komoly tanulságokkal szolgált.

A német szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) megsemmisítette a korábban hozott müncheni ítéletet és a Yelp beadványának adott helyt a Renate Holland kontra Yelp perben. A nő több fitneszstúdiót is üzemeltet München környékén és azután fordult bírósághoz, hogy azt tapasztalta, hogy a platform az üzletei esetében csak bizonyos értékeléseket jelentetett meg, nem pedig az összeset.

Stephan Seiters bíró ismertette a BGH ítéletét, amelynek alapján az ajánlott és a nem ajánlott minősítéseket védi a vélemény- és a szólásszabadság, s egy üzlet működtetője alapvetően köteles elviselni az őt és a boltját ért kritikát.

A Yelpen a felhasználók éttermeket, bárokat, szolgáltatókat és üzleteket értékelhetnek csillagok segítségével. Az egy csillag azt jelenti, hogy az adott bolt pocsék, míg az öt csillag azt, hogy kiváló. A minősítések kiegészíthetők szöveges véleményekkel is. A probléma csak az - és ezt kifogásolta Renate Holland is -, hogy teljes mértékben a portál dönti el, hogy melyik értékeléseket veszi figyelembe a teljes minősítéskor. A munkát egy automatikusan dolgozó szoftver végzi, amelyet a cég különösen nagy segítségnek tart.

A vállalat azzal érvelt, hogy az értékeléseknél különösen nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre, az értékelést végző felhasználó szavahihetőségére és korábbi tevékenységére. A társaság szerint ez a rendszer képes kiszűrni a szívességből tett, nem objektív véleményeket és a hamis ajánlásokat. Stephan Zimprich, a Yelpet képviselő ügyvéd közölte, hogy más szolgáltatók is így járnak el és fontos, hogy legyen egy mechanizmus, amely elválasztja egymástól a jó és a rossz dolgokat, különben a fogyasztók ki lennének szolgáltatva az internetes manipulációknak.

Renate Holland viszont úgy gondolta, hogy a rendszer tisztességtelen módon kezelte és ezt az üzletei szenvedték meg. Az egyik fitneszstúdiót ugyanis a Yelp 2014 februárjában két minősítés alapján 2,5 csillagosra értékelt, miközben 24 további, ennél sokkal jobb ajánlást nem vett figyelembe. Azokkal együtt az értékelés mindegyik üzlet esetében 4-4,5 csillag lett volna. Axel Rinkler, Holland ügyvédje azt mondta, hogy a fő probléma az átláthatóság hiánya. Az emberek teljesen kiszolgáltatottak a Yelp rendszerének, a használt algoritmus pedig üzleti titoknak számít, ezáltal ellenőrizhetetlen a működése.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • tom_pika #6
    "és amíg ezt hagyjuk ez így is marad"

    Van valami ötleted, amivel ez a helyzet javítható lenne?
  • tom_pika #5
    "Talan o is azert haborog a birosagon, mert o maga kuldte be mind a 40+ pozitiv ertekelest, es megse latja a vegeredmenyben:D"

    Talán igen. De talán pont nem. Az átláthatatlanság nem jó.

    De belátom, hogy nincs igazán jó megoldás, mert pénzzel minden manipulálható.
  • morguldae #4
    Mindenütt manipuláltak a vélemények!-mint, ahogy minden más is manipulált mindenhol... Ilyen világban élünk sajnos, és amíg ezt hagyjuk ez így is marad!
  • Sequoyah #3
    Ez egy egeszen mas problema, es sokkal kevesbe elfogadhato.

    Hol probaltad velemenyezni, melyik oldalon?
  • monk00 #2
    Ne hogy azt gondolja valaki hogy magyarországon ezt nem így csinálják. Csak egy példa: Egy pár évvel ezelőtt 2 háziorvost is szerettem volna véleményezni, és többszöri próbálkozás után is törölték a véleményemet. Igaz nem volt pozitív, de normálisan megfogalmazott vélemények voltak. Ott is csak az elégedett emberek véleményét lehetett olvasni. Na most ez is milyen félrevezető már. Orvosoknál meg pláne számít az értékelés, hisz nem mindegy hogy kihez mész. De bármilyen üzletekkel kapcsolatosan is ez megy a legtöbb esetben. A youtube influencerek pl ha nem tetszik nekik valami vélemény akkor nem teszik láthatóvá. Illetve hamis profilokról szólogatnak be a negatív íróknak, úgy hogy nem lehet válaszolni nekik. Meg futtatják magukat hamis profilok vélemény írásaival. Csak egy pár a magyarok közül: TheVr, Gergo Janosik, AnonimInc etc etc... Főleg Gergo Janosik, meg AnonimInc! A két csaló idióta! Borzasztó ez hogy ilyeneket csinálnak. A sok hülye meg elhiszi azt a sok állprofilokról íródott pozitív marhaságokat. De az árúkereső is benne van az első 3 csaló oldal ranglistájában...
    Utoljára szerkesztette: monk00, 2020.01.17. 04:53:29
  • Sequoyah #1
    Az atlathatosaggal az a baj, hogy mihelyst kiderul hogy pontosan hogyan is osztalyoznak, azonnal meghekkelik, es elarasztjak a sajat oldalukat hamis pozitiv, a konkurencia oldalat pedig hamis negativ ertekelesekkel.
    Talan o is azert haborog a birosagon, mert o maga kuldte be mind a 40+ pozitiv ertekelest, es megse latja a vegeredmenyben:D

    Az Amazon es Alibaba altal mar eleg regota ismerjuk a jelenseget, ahol a fokepp a Kinai eladok eleg messzire tudnak elmenni, peldaul akar kamu-termekeket kipostazni hogy az elado altal felberelt "ertekelo" valos vasarlokent mutatkozzon a rendszerben.
    Utoljára szerkesztette: Sequoyah, 2020.01.16. 23:12:57