Berta Sándor
A bíróságon győzött, de továbbra is vitatott a Yelp
Egy fitneszstúdió-üzemeltető évek óta harcol a portál ellen. Bár jogi úton veszített, az eset komoly tanulságokkal szolgált.
A német szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) megsemmisítette a korábban hozott müncheni ítéletet és a Yelp beadványának adott helyt a Renate Holland kontra Yelp perben. A nő több fitneszstúdiót is üzemeltet München környékén és azután fordult bírósághoz, hogy azt tapasztalta, hogy a platform az üzletei esetében csak bizonyos értékeléseket jelentetett meg, nem pedig az összeset.
Stephan Seiters bíró ismertette a BGH ítéletét, amelynek alapján az ajánlott és a nem ajánlott minősítéseket védi a vélemény- és a szólásszabadság, s egy üzlet működtetője alapvetően köteles elviselni az őt és a boltját ért kritikát.
A Yelpen a felhasználók éttermeket, bárokat, szolgáltatókat és üzleteket értékelhetnek csillagok segítségével. Az egy csillag azt jelenti, hogy az adott bolt pocsék, míg az öt csillag azt, hogy kiváló. A minősítések kiegészíthetők szöveges véleményekkel is. A probléma csak az - és ezt kifogásolta Renate Holland is -, hogy teljes mértékben a portál dönti el, hogy melyik értékeléseket veszi figyelembe a teljes minősítéskor. A munkát egy automatikusan dolgozó szoftver végzi, amelyet a cég különösen nagy segítségnek tart.
A vállalat azzal érvelt, hogy az értékeléseknél különösen nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre, az értékelést végző felhasználó szavahihetőségére és korábbi tevékenységére. A társaság szerint ez a rendszer képes kiszűrni a szívességből tett, nem objektív véleményeket és a hamis ajánlásokat. Stephan Zimprich, a Yelpet képviselő ügyvéd közölte, hogy más szolgáltatók is így járnak el és fontos, hogy legyen egy mechanizmus, amely elválasztja egymástól a jó és a rossz dolgokat, különben a fogyasztók ki lennének szolgáltatva az internetes manipulációknak.
Renate Holland viszont úgy gondolta, hogy a rendszer tisztességtelen módon kezelte és ezt az üzletei szenvedték meg. Az egyik fitneszstúdiót ugyanis a Yelp 2014 februárjában két minősítés alapján 2,5 csillagosra értékelt, miközben 24 további, ennél sokkal jobb ajánlást nem vett figyelembe. Azokkal együtt az értékelés mindegyik üzlet esetében 4-4,5 csillag lett volna. Axel Rinkler, Holland ügyvédje azt mondta, hogy a fő probléma az átláthatóság hiánya. Az emberek teljesen kiszolgáltatottak a Yelp rendszerének, a használt algoritmus pedig üzleti titoknak számít, ezáltal ellenőrizhetetlen a működése.
A német szövetségi legfelsőbb bíróság (BGH) megsemmisítette a korábban hozott müncheni ítéletet és a Yelp beadványának adott helyt a Renate Holland kontra Yelp perben. A nő több fitneszstúdiót is üzemeltet München környékén és azután fordult bírósághoz, hogy azt tapasztalta, hogy a platform az üzletei esetében csak bizonyos értékeléseket jelentetett meg, nem pedig az összeset.
Stephan Seiters bíró ismertette a BGH ítéletét, amelynek alapján az ajánlott és a nem ajánlott minősítéseket védi a vélemény- és a szólásszabadság, s egy üzlet működtetője alapvetően köteles elviselni az őt és a boltját ért kritikát.
A Yelpen a felhasználók éttermeket, bárokat, szolgáltatókat és üzleteket értékelhetnek csillagok segítségével. Az egy csillag azt jelenti, hogy az adott bolt pocsék, míg az öt csillag azt, hogy kiváló. A minősítések kiegészíthetők szöveges véleményekkel is. A probléma csak az - és ezt kifogásolta Renate Holland is -, hogy teljes mértékben a portál dönti el, hogy melyik értékeléseket veszi figyelembe a teljes minősítéskor. A munkát egy automatikusan dolgozó szoftver végzi, amelyet a cég különösen nagy segítségnek tart.
A vállalat azzal érvelt, hogy az értékeléseknél különösen nagy hangsúlyt fektetnek a minőségre, az értékelést végző felhasználó szavahihetőségére és korábbi tevékenységére. A társaság szerint ez a rendszer képes kiszűrni a szívességből tett, nem objektív véleményeket és a hamis ajánlásokat. Stephan Zimprich, a Yelpet képviselő ügyvéd közölte, hogy más szolgáltatók is így járnak el és fontos, hogy legyen egy mechanizmus, amely elválasztja egymástól a jó és a rossz dolgokat, különben a fogyasztók ki lennének szolgáltatva az internetes manipulációknak.
Renate Holland viszont úgy gondolta, hogy a rendszer tisztességtelen módon kezelte és ezt az üzletei szenvedték meg. Az egyik fitneszstúdiót ugyanis a Yelp 2014 februárjában két minősítés alapján 2,5 csillagosra értékelt, miközben 24 további, ennél sokkal jobb ajánlást nem vett figyelembe. Azokkal együtt az értékelés mindegyik üzlet esetében 4-4,5 csillag lett volna. Axel Rinkler, Holland ügyvédje azt mondta, hogy a fő probléma az átláthatóság hiánya. Az emberek teljesen kiszolgáltatottak a Yelp rendszerének, a használt algoritmus pedig üzleti titoknak számít, ezáltal ellenőrizhetetlen a működése.