Berta Sándor
Új utakat keres a Polar
A finn vállalkozás készítette el az első olyan terméket, amely a sportolóknak lehetővé tette, hogy edzés vagy verseny közben ellenőrizzék a szívritmusukat. A cégnek azonban új kihívásokkal kell szembenéznie.
Seppo Säynäjäkangas az 1970-es évek végén kezdte kifejleszteni az első olyan készüléket, amely a sportolóknak lehetővé tette a pulzus mérését és rögzítette a tréningeket teljes folyamatukban. 1982-ban a szakember által létrehozott Polar nevű vállalat piacra dobta a Sport Tester PE 2000 nevű modellt, amely az első hordozható, vezeték nélküli mérőeszköz volt sportolók számára, hogy ellenőrizhessék az edzéseiket. A következő évtizedekben a profi sportolók után egyre több amatőr sportoló is használni kezdte az egyre kisebb, könnyebb és nagyobb teljesítményű megoldásokat.
Később, ahogy lehetővé vált a GPS segítségével a megtett távolság, a sebesség és a pulzus mérése, a Polar termékeit rendkívül sok futó és kerékpáros választotta. A társaság azóta is a sportórák szinonimájának számít, de a mobil GPS-készülékek megjelenésével hirtelen új szereplők jelentek meg a piacon. 2006-ban a Garmin bemutatta az első sportóráját, majd a példáját követte a TomTom, a Magellan, az Apple, a Samsung, a Fitbit és a Jawbone. Nem csupán az új vetélytársak megjelenése jelentett problémát a Polar számára, hanem a fitneszkarkötőké is, amelyek új célcsoportot szólítottak meg.
Ma már a sporttevékenységek mérésére nincs szükség különleges órákra. Az olyan új szereplők, mint a Fitbit és az Apple gyorsan és sikeresen meg tudtak felelni az új elvárásoknak. A kaliforniai óriás mellett a Samsung is sikeresen integrálta a fitneszfunkciókat vagy az alvásméréseket az okosóráiba. A tavalyi esztendő ennek megfelelően nem volt könnyű az 1200 embert foglalkoztató gyártó számára - ezt elismerte Laurens van den Berg, a Polar Németországért, Svájcért és Ausztriáért felelős marketingigazgatója is, aki úgy fogalmazott, hogy nagyon sok új piaci szereplő tűnt fel és 2018 ezért kemény év volt a számukra.
A finn családi vállalkozást napjainkban Sari Säynäjäkangas vezeti. A cég továbbra is saját sportórákat dob piacra, de az azokhoz szükséges technikai alkatrészeket már külföldi beszállítóitól vásárolja meg. A cég a fejlesztésbe fektet be és agresszív szabadalmi stratégiát követ azért, hogy megvédje a találmányait és a szellemi tulajdonát. A legújabb, Vantage nevű modelljük a legfontosabb területeken eltér a konkurensektől: saját fejlesztésű szenzorokkal és mérőegységekkel vannak ellátva. Mindegyik eszköz, legyen szó 3D-szenzorokról vagy a viselő mozgási mintáit követő modulokról, a saját kutatólaboratóriumukból származik. Ezek drága alkatrészek, amelyeket kizárólag a saját megoldásokban alkalmaznak. A szükséges tudás az Oului Egyetemnek köszönhető, a felsőoktatási intézmény tapasztalataiból korábban már a Nokia is profitált.
Van den Berg közölte, hogy a kutatás-fejlesztés a legnagyobb befektetési terület a számukra. Különösen az elmúlt években nőtt meg a szoftverfejlesztés jelentősége és aránya, mert a funkciók és az elemzések egyre összetettebbek lettek. A Polar immár inkább szoftverfejlesztő, mint hardvergyártó és olyan vetélytársakkal kell megküzdenie, mint például az Apple. A vállalat a technikáját nem akarja értékesíteni, de az általuk megcélzott területen komoly árcsökkenés figyelhető meg, amely részben arra vezethető vissza, hogy nagyon lerövidültek azok a termékciklusok, amelyek során olyan új készülékeket mutatnak be, amelyek értékes technológiákkal vannak felvértezve. Ezáltal csak kevés idő marad arra, hogy egy új modell segítségével pénzt lehessen keresni. S, ha többi időbe telik egy eszköz piacra dobása, akkor már lázonganak a felhasználók.
A Polar V800 első prototípusait a Szocsiban rendezett téli olimpiai játékokon viselték atléták, majd a következő megoldás megjelenéséig közel négy év telt el. Ezzel szemben az első Apple Watch készüléket 2015 áprilisában mutatták be, a másodikat 2016 szeptemberében, a harmadikat egy évvel később, míg a negyediket idén szeptemberben. Az adatok mérése csak egyik dolog, az elemzés egy másik. Az utóbbihoz nagyon fejlett szoftverre van szükség, hiszen mérik a megtett lépések számát, az alvás közben mozgásokat, a szívritmust, a súlyt, a testzsírszázalékot és számos más dolgot. A Polar úgy véli, hogy ebben lehet előnye az okosóra-ágazattal szemben.
Seppo Säynäjäkangas az 1970-es évek végén kezdte kifejleszteni az első olyan készüléket, amely a sportolóknak lehetővé tette a pulzus mérését és rögzítette a tréningeket teljes folyamatukban. 1982-ban a szakember által létrehozott Polar nevű vállalat piacra dobta a Sport Tester PE 2000 nevű modellt, amely az első hordozható, vezeték nélküli mérőeszköz volt sportolók számára, hogy ellenőrizhessék az edzéseiket. A következő évtizedekben a profi sportolók után egyre több amatőr sportoló is használni kezdte az egyre kisebb, könnyebb és nagyobb teljesítményű megoldásokat.
Később, ahogy lehetővé vált a GPS segítségével a megtett távolság, a sebesség és a pulzus mérése, a Polar termékeit rendkívül sok futó és kerékpáros választotta. A társaság azóta is a sportórák szinonimájának számít, de a mobil GPS-készülékek megjelenésével hirtelen új szereplők jelentek meg a piacon. 2006-ban a Garmin bemutatta az első sportóráját, majd a példáját követte a TomTom, a Magellan, az Apple, a Samsung, a Fitbit és a Jawbone. Nem csupán az új vetélytársak megjelenése jelentett problémát a Polar számára, hanem a fitneszkarkötőké is, amelyek új célcsoportot szólítottak meg.
Ma már a sporttevékenységek mérésére nincs szükség különleges órákra. Az olyan új szereplők, mint a Fitbit és az Apple gyorsan és sikeresen meg tudtak felelni az új elvárásoknak. A kaliforniai óriás mellett a Samsung is sikeresen integrálta a fitneszfunkciókat vagy az alvásméréseket az okosóráiba. A tavalyi esztendő ennek megfelelően nem volt könnyű az 1200 embert foglalkoztató gyártó számára - ezt elismerte Laurens van den Berg, a Polar Németországért, Svájcért és Ausztriáért felelős marketingigazgatója is, aki úgy fogalmazott, hogy nagyon sok új piaci szereplő tűnt fel és 2018 ezért kemény év volt a számukra.
A finn családi vállalkozást napjainkban Sari Säynäjäkangas vezeti. A cég továbbra is saját sportórákat dob piacra, de az azokhoz szükséges technikai alkatrészeket már külföldi beszállítóitól vásárolja meg. A cég a fejlesztésbe fektet be és agresszív szabadalmi stratégiát követ azért, hogy megvédje a találmányait és a szellemi tulajdonát. A legújabb, Vantage nevű modelljük a legfontosabb területeken eltér a konkurensektől: saját fejlesztésű szenzorokkal és mérőegységekkel vannak ellátva. Mindegyik eszköz, legyen szó 3D-szenzorokról vagy a viselő mozgási mintáit követő modulokról, a saját kutatólaboratóriumukból származik. Ezek drága alkatrészek, amelyeket kizárólag a saját megoldásokban alkalmaznak. A szükséges tudás az Oului Egyetemnek köszönhető, a felsőoktatási intézmény tapasztalataiból korábban már a Nokia is profitált.
Van den Berg közölte, hogy a kutatás-fejlesztés a legnagyobb befektetési terület a számukra. Különösen az elmúlt években nőtt meg a szoftverfejlesztés jelentősége és aránya, mert a funkciók és az elemzések egyre összetettebbek lettek. A Polar immár inkább szoftverfejlesztő, mint hardvergyártó és olyan vetélytársakkal kell megküzdenie, mint például az Apple. A vállalat a technikáját nem akarja értékesíteni, de az általuk megcélzott területen komoly árcsökkenés figyelhető meg, amely részben arra vezethető vissza, hogy nagyon lerövidültek azok a termékciklusok, amelyek során olyan új készülékeket mutatnak be, amelyek értékes technológiákkal vannak felvértezve. Ezáltal csak kevés idő marad arra, hogy egy új modell segítségével pénzt lehessen keresni. S, ha többi időbe telik egy eszköz piacra dobása, akkor már lázonganak a felhasználók.
A Polar V800 első prototípusait a Szocsiban rendezett téli olimpiai játékokon viselték atléták, majd a következő megoldás megjelenéséig közel négy év telt el. Ezzel szemben az első Apple Watch készüléket 2015 áprilisában mutatták be, a másodikat 2016 szeptemberében, a harmadikat egy évvel később, míg a negyediket idén szeptemberben. Az adatok mérése csak egyik dolog, az elemzés egy másik. Az utóbbihoz nagyon fejlett szoftverre van szükség, hiszen mérik a megtett lépések számát, az alvás közben mozgásokat, a szívritmust, a súlyt, a testzsírszázalékot és számos más dolgot. A Polar úgy véli, hogy ebben lehet előnye az okosóra-ágazattal szemben.