Berta Sándor
Innovációs központot nyitott Kínában a Facebook - vagy mégsem?
Bár a közösségi platform be van tiltva az ázsiai országban, ennek ellenére irodát tudott ott nyitni a cég. Pár óra után be is záratták.
A Facebook innovációs centrumot nyitott Kínában. A létesítmény elsődleges feladata az lett volna, hogy segítse a helyi startupokat, közösségi szakembereket és fejlesztőket. Az új központot Hangcsouban nyitották meg, amely Kína negyedik legnagyobb településének számít és Csöcsiang tartomány fővárosa. A Facebook nevében a centrumot a Lianshu Science & Technology nevű leányvállalat regisztráltatta. A Lianshu egy az egyben a Facebook szó lefordítása mandarin nyelven: a lian arcot jelent, míg a shu könyvet. A cég 100 százalékban az amerikai társaság tulajdonában van.
A Facebook azt remélte, hogy a lépésnek, az új létesítménynek és az ott kifejlesztett termékeknek köszönhetően idővel meghódíthatja a kínai piacot. A társaság korábban hasonló központokat hozott létre Franciaországban, Indiában, Brazíliában és Dél-Koreában. A kínai jelenlét már csak azért is előnyös lenne a cég számára, mert így megjelenhet a helyi reklámpiacon is. Kínában a közösségi platformhoz való hozzáféréseket 2009 óta blokkolják, ezért csak virtuális magánhálózatokon keresztül érhető el. Ezen az új innovációs centrum sem változtathat. Ugyanakkor már ennek a létesítménynek a létrehozása is komoly eredmény volt, hiszen korábban a leányvállalat megalapítása is nagy nehézségekbe ütközött a társaság számára.
A Facebook új kínai képviselője egyébként Zhang Jinghai lett, míg a két új igazgató David Kling és Susan Taylor. Kling a Facebook alelnöke, Taylor pedig a főkönyvelője. A The New York Times arról számolt be, hogy a kínai hatóságok villámgyorsan visszavonták a Facebooknak adott engedélyt és az ügyről szóló cikkeket is cenzúrázzák. Egy az esetre rálátó, de magát megnevezni nem kívánó személy szerint a helyi hivatalnokok és a nemzeti internetszabályozási hatóság (Cyberspace Administration of China) közötti konfliktusról van szó, utóbbi véleményét ugyanis nem kérték ki az engedélyhez. A különös eset megmutatja, hogy mennyire nehéz dolga van a Facebooknak a kinai piacra való belépéssel, hiszen még egy fejlesztési központjuk létrehozása is akadályokba ütközik.
A Facebook innovációs centrumot nyitott Kínában. A létesítmény elsődleges feladata az lett volna, hogy segítse a helyi startupokat, közösségi szakembereket és fejlesztőket. Az új központot Hangcsouban nyitották meg, amely Kína negyedik legnagyobb településének számít és Csöcsiang tartomány fővárosa. A Facebook nevében a centrumot a Lianshu Science & Technology nevű leányvállalat regisztráltatta. A Lianshu egy az egyben a Facebook szó lefordítása mandarin nyelven: a lian arcot jelent, míg a shu könyvet. A cég 100 százalékban az amerikai társaság tulajdonában van.
A Facebook azt remélte, hogy a lépésnek, az új létesítménynek és az ott kifejlesztett termékeknek köszönhetően idővel meghódíthatja a kínai piacot. A társaság korábban hasonló központokat hozott létre Franciaországban, Indiában, Brazíliában és Dél-Koreában. A kínai jelenlét már csak azért is előnyös lenne a cég számára, mert így megjelenhet a helyi reklámpiacon is. Kínában a közösségi platformhoz való hozzáféréseket 2009 óta blokkolják, ezért csak virtuális magánhálózatokon keresztül érhető el. Ezen az új innovációs centrum sem változtathat. Ugyanakkor már ennek a létesítménynek a létrehozása is komoly eredmény volt, hiszen korábban a leányvállalat megalapítása is nagy nehézségekbe ütközött a társaság számára.
A Facebook új kínai képviselője egyébként Zhang Jinghai lett, míg a két új igazgató David Kling és Susan Taylor. Kling a Facebook alelnöke, Taylor pedig a főkönyvelője. A The New York Times arról számolt be, hogy a kínai hatóságok villámgyorsan visszavonták a Facebooknak adott engedélyt és az ügyről szóló cikkeket is cenzúrázzák. Egy az esetre rálátó, de magát megnevezni nem kívánó személy szerint a helyi hivatalnokok és a nemzeti internetszabályozási hatóság (Cyberspace Administration of China) közötti konfliktusról van szó, utóbbi véleményét ugyanis nem kérték ki az engedélyhez. A különös eset megmutatja, hogy mennyire nehéz dolga van a Facebooknak a kinai piacra való belépéssel, hiszen még egy fejlesztési központjuk létrehozása is akadályokba ütközik.