Berta Sándor
Új adatvédelmi törvényt fogadott el Kalifornia
A jogszabályt az új európai uniós adatvédelmi rendelet inspirálta.
A szövetségi államban kidolgozott törvény több jogot biztosít az internetezőknek és háttérbe szorítja az információkat feldolgozó vállalatokat. Érthető, hogy a Szilícium-völgy cégei közül sok egyáltalán nincs elragadtatva a változásoktól. A California Consumer Privacy Act nevű törvényt már elfogadta a kaliforniai képviselőház és szenátus, valamint aláírta Jerry Brown helyi kormányzó is. A jogszabályt az új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) inspirálta, amely május 25. óta érvényes.
A California Consumer Privacy Act várhatóan 2020. január elsejétől lép majd hatályba és arra kötelezi a társaságokat, hogy nyilvánosságra hozzák azt, hogy milyen ügyfél- és felhasználói adatokat tárolnak. Ezzel párhuzamosan a kaliforniai embereknek lehetőségük lesz arra, hogy megtiltsák személyes adataik kereskedelmi célokra való felhasználását. Az internetes vállalkozások kötelesek lesznek egy olyan hivatkozást megjelentetni, amelyen keresztül a felhasználók ezt a szándékukat jelezhetik. Minden egyes jogsértést 7500 dolláros bírsággal fognak büntetni.
A sajtó és a szakmai szervezetek szerint ez az első ilyen jellegű törvény az Amerikai Egyesült Államokban - ezt megerősítette Ashkan Soltani digitális kutató, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának (FTC) korábbi vezető technológiai munkatársa is. Kalifornia egyébként nem elsősorban az európai uniós adatvédelmi rendeletre reagált, hanem a Facebook esetében kirobbant Cambridge Analytica botrányra. Az Internet Association szövetség, a Google, továbbá számos kereskedelmi és gazdasági szervezet is tiltakozott a jogszabály ellen.
Május végén ismertté vált, hogy az Európai Unió példáját követte Vermont is. Az amerikai szövetségi állam elfogadott egy olyan törvényt, amely az adatkereskedelemmel foglalkozó vállalkozásokat kötelezi arra, hogy a jövőben szigorúbb előírásokhoz tartsák magukat.
A szövetségi államban kidolgozott törvény több jogot biztosít az internetezőknek és háttérbe szorítja az információkat feldolgozó vállalatokat. Érthető, hogy a Szilícium-völgy cégei közül sok egyáltalán nincs elragadtatva a változásoktól. A California Consumer Privacy Act nevű törvényt már elfogadta a kaliforniai képviselőház és szenátus, valamint aláírta Jerry Brown helyi kormányzó is. A jogszabályt az új európai uniós adatvédelmi rendelet (GDPR) inspirálta, amely május 25. óta érvényes.
A California Consumer Privacy Act várhatóan 2020. január elsejétől lép majd hatályba és arra kötelezi a társaságokat, hogy nyilvánosságra hozzák azt, hogy milyen ügyfél- és felhasználói adatokat tárolnak. Ezzel párhuzamosan a kaliforniai embereknek lehetőségük lesz arra, hogy megtiltsák személyes adataik kereskedelmi célokra való felhasználását. Az internetes vállalkozások kötelesek lesznek egy olyan hivatkozást megjelentetni, amelyen keresztül a felhasználók ezt a szándékukat jelezhetik. Minden egyes jogsértést 7500 dolláros bírsággal fognak büntetni.
A sajtó és a szakmai szervezetek szerint ez az első ilyen jellegű törvény az Amerikai Egyesült Államokban - ezt megerősítette Ashkan Soltani digitális kutató, az Amerikai Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottságának (FTC) korábbi vezető technológiai munkatársa is. Kalifornia egyébként nem elsősorban az európai uniós adatvédelmi rendeletre reagált, hanem a Facebook esetében kirobbant Cambridge Analytica botrányra. Az Internet Association szövetség, a Google, továbbá számos kereskedelmi és gazdasági szervezet is tiltakozott a jogszabály ellen.
Május végén ismertté vált, hogy az Európai Unió példáját követte Vermont is. Az amerikai szövetségi állam elfogadott egy olyan törvényt, amely az adatkereskedelemmel foglalkozó vállalkozásokat kötelezi arra, hogy a jövőben szigorúbb előírásokhoz tartsák magukat.