Berta Sándor
Japán visszaszorítja az Airbnb-t
A szigetország kormányának turisták miatti szigorítása mindenekelőtt az Airbnb-t érinti hátrányosan.
Kyoto városában jelenleg is vita zajlik arról, hogy milyen hatással lehet a helyi lakáspiacra és a lakosokra az elmúlt évek turistaáradata, valamint, hogy ezzel összefüggésben megjelent az Airbnb és számos más cég a piacon. A japán kabinet már reagált a helyzetre és megszigorította a lakások rövid távú kiadásával kapcsolatos szabályokat, amelyek a hétvégén már hatályba is léptek.
Az új előírások alapján az apartmanok tulajdonosai kötelesek a kormánynál regisztráltatni magukat még azelőtt, hogy az otthonukat elérhetővé tennék az olyan platformokon keresztül, mint az Airbnb. Az egyes lakásokat már legfeljebb évente 180 napra lehet csak kiadni. Ez oda vezetett, hogy az elérhető ajánlatok száma jelentős mértékben csökkent. Az Airbnb esetében például a kínált japán apartmanok száma a tavaszi több mint 60 ezerről kevesebb, mint ezerre csökkent. Ráadásul a kormány kényszerítette a vállalatot arra is, hogy a tervezett szállásfoglalásokat mondja vissza és az érintett ügyfeleknek fizessen kártérítéseket. Ez a vállalatnak körülbelül tízmillió dollárba került.
Tavaly 28,7 millió turista kereste fel Japánt. Az országba látogatók száma 2012 óta 250 százalékkal nőtt és új rekordot ért el. A 2020-as tokiói nyári olimpiai játékokig a vendégek száma további 40 százalékkal nőhet. A turisták számának növekedése egyébként nem csupán nagyobb bevételt jelentett, hanem több problémát is. Növekedett például az olyan panaszok száma, amelyek például a belvárosokban ittasan közlekedő turistákról szóltak. Nőtt a lakónegyedekben a zajterhelés is és komoly biztonsági aggodalmak merültek fel a lakásokat kibérlőkkel szemben.
A tapasztalatok miatt Kyoto esetében a lakónegyedekben a jövőben már csak január közepe és március közepe között lehet majd kiadni az otthonokat. Ebben az időszakban ugyanis alig utaznak turisták a szigetországba. Az Airbnb már csak abban reménykedhet, hogy más városok nem követik Kyoto példáját.
Kyoto városában jelenleg is vita zajlik arról, hogy milyen hatással lehet a helyi lakáspiacra és a lakosokra az elmúlt évek turistaáradata, valamint, hogy ezzel összefüggésben megjelent az Airbnb és számos más cég a piacon. A japán kabinet már reagált a helyzetre és megszigorította a lakások rövid távú kiadásával kapcsolatos szabályokat, amelyek a hétvégén már hatályba is léptek.
Az új előírások alapján az apartmanok tulajdonosai kötelesek a kormánynál regisztráltatni magukat még azelőtt, hogy az otthonukat elérhetővé tennék az olyan platformokon keresztül, mint az Airbnb. Az egyes lakásokat már legfeljebb évente 180 napra lehet csak kiadni. Ez oda vezetett, hogy az elérhető ajánlatok száma jelentős mértékben csökkent. Az Airbnb esetében például a kínált japán apartmanok száma a tavaszi több mint 60 ezerről kevesebb, mint ezerre csökkent. Ráadásul a kormány kényszerítette a vállalatot arra is, hogy a tervezett szállásfoglalásokat mondja vissza és az érintett ügyfeleknek fizessen kártérítéseket. Ez a vállalatnak körülbelül tízmillió dollárba került.
Tavaly 28,7 millió turista kereste fel Japánt. Az országba látogatók száma 2012 óta 250 százalékkal nőtt és új rekordot ért el. A 2020-as tokiói nyári olimpiai játékokig a vendégek száma további 40 százalékkal nőhet. A turisták számának növekedése egyébként nem csupán nagyobb bevételt jelentett, hanem több problémát is. Növekedett például az olyan panaszok száma, amelyek például a belvárosokban ittasan közlekedő turistákról szóltak. Nőtt a lakónegyedekben a zajterhelés is és komoly biztonsági aggodalmak merültek fel a lakásokat kibérlőkkel szemben.
A tapasztalatok miatt Kyoto esetében a lakónegyedekben a jövőben már csak január közepe és március közepe között lehet majd kiadni az otthonokat. Ebben az időszakban ugyanis alig utaznak turisták a szigetországba. Az Airbnb már csak abban reménykedhet, hogy más városok nem követik Kyoto példáját.