Berta Sándor

Több amerikai szövetségi államban is jöhet a javítás joga

Kaliforniában egy demokrata politikus nyújtotta be a törvénytervezetet.

Számos ország után Kalifornia államban is kirobbant a vita arról, hogy kötelesek-e a gyártók biztosítani a felhasználóknak a javítás jogát. Susan Talamantes Eggman demokrata képviselő most benyújtott egy jogszabály-tervezetet. A javaslat alapján a különböző eszközök gyártói kötelesek lennének szerelési útmutatókat és pótalkatrészeket mellékelni a termékeikhez. Ez utóbbiakat nem csupán a hivatalos partnerek és a szervizek munkatársai használhatnák, hanem a vásárlók és a javítási szolgáltatásokat kínáló független cégek is.

A politikus azzal érvelt, hogy a változtatás erősítené az ügyfelek jogait és helyzetét, a környezetvédelmet, ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy az Apple és néhány más vállalat esetében a garanciaidőn túli javításokat meglehetősen drágák. A társaságok a környezet és a vásárlóik pénztárcájának a terhére profitálnak az alkalmazott gyakorlatból, miközben az emberekben kialakult az a tapasztalat, hogy a hibás készüléket olcsóbb eldobni és újat venni. Ennek köszönhetően évente több mint 6 millió tonna elektronikai hulladék keletkezik.

A demokrata képviselőt támogatja a Consumers Union fogyasztóvédelmi szervezet. Kalifornia immár a 18. amerikai szövetségi állam Washington, Massachusetts, Vermont, New York, Hawaii, Illinois, Iowa, Kansas, Minnesota, Missouri, Észak-Karolina, Nebraska, New Hampshire, New Jersey, Oklahoma, Tennessee és Virginia után, amely biztosítani akarja a javítás jogát az emberek számára.

Az Apple tavaly februárban még nagyon ellenezte az otthoni javítgatást és a felmerült javaslatokat, illetve a törvényi szabályozást is elutasította. A gyártó erősen lobbizott azon törvény ellen, amely szerint tartalék alkatrészeket és javítási útmutatókat kellene kiadnia. Ehhez képest gyakorlatilag 180 fokos fordulat következett be 2017 júniusában, amikor az Apple jelezte, hogy bizonyos szervizek számára kész átadni az iPhone készülékek képernyőinek javítására szolgáló Horizon Machine berendezéseket. Várhatóan 25 országban összesen 400 javítóközpont kapja meg a gépeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sequoyah #8
    Erdekelne hogy hol olvastad ezt a "micsoda beredezes" dolgot. Ujraolvastam a cikket, es semmifele berendezesrol nincs szo, csak utmutatorol es potalkatreszrol.
  • Cat #7
    Nem kizárólagosan az iPhoneról van szó, és nem csak a használt eszközökről, hanem az útmutatókról és a szerelhetőségről (csavar vs. ragasztás) is. Ráadásul ahol csavar van, az gyakran speciális, egyszerű bolti eszköz nem használható hozzá.
  • gaszton421 #6
    Te jó ég, miféle beendezés kell az iphone displayek javitásához? nekem eddig csak kétféle csavarhúzóra és egy feszítős műanyag lemezre volt szükségem a cseréhez, valamit rosszul csináltam és kellet volna még valami gépet is használnom?
  • Sequoyah #5
    Naigen, amikor telefonnal mondjak ezt, akkor meg elviselem, de autonal mar tulzas lenne:D
    Viszont nem all messze a valosagtol. Magyarorszagon meg csak-csak, de nyugatabbra a szervizes oradijak meg nagyobbak az auto arahoz viszonyitva.
    Igy ott mar egy nem tul oreg autonal eljutunk arra a szintre, hogy penzugyileg gazdasagosabb ujat venni, mint javitgatni a regit. Az ilyen apro javitasok egyszerubbe tetelevel meg par evet lehetne adni az autonak.
  • barret #4
    Vegyél egy új autót,az hibátlanul működik! (elméletileg)
  • Sequoyah #3
    Ebben amugy az az erdekes, hogy ha csak Kaliforniaban kotelezo lesz ez, automatikusan mindenki megkapja. Senki nem fog kivonulni csak ezert a kaliforniai piacrol, se kulon kaliforniai verziot fejleszteni...
  • Sequoyah #2
    Csak tartalekalkatreszrol es utmutatorol van szo (ha jol, ertem). Szoval nem konnyen javithato keszulekeket kell tervezni, hanem csak a lehetoseget kell megadni a vasarlonak, hogy elvegezhesse azt amit a szervizben is elvegeznenek.

    Ez szamomra nem is a kutyuknel a szembetuno, hanem az automnal. Tudom, hogy csak erintkezesi hibas egy csatlakozo valahol az ules alatt, szoval biztos vagyok benne, hogy filleres javitasrol van szo.
    De maszek szerviz nem foglalkozik vele, mert nem tudja kiolvasni a pontos hibakodot, a markaszerviznel pedig fix 10k-nal magasabb osszeg csak hogy egyaltalan raneznek.

    Nekem nem kene tobb, csak egy leiras, hogy melyik csatlakozo es melyik drot mire valo, es gond nelkul megcsinalnam sajat magam. De ez a leiras csak szervizek szamara es csak komoly penzert elerheto...

    Szoval egy altalam teljesen elvegezheto muvelettol zarnak el engem...
  • molnibalage83 #1
    Visszamenőlegesen ez elég vicces olyan készülékek esetén, amiknél ez műszakilag problémás. A jövőbeli készülékek eimatt viszont drágábbak és nagyobbak lehetnek...