Berta Sándor
Olcsóbbá kell válnia az eszközök javításának
Az élettartam jelölése és a jobb javítási képesség tartósabb készülékeket eredményezne.
Számos elektromos eszközt meg lehetne javítani, ehelyett gyakran a szemétdombra kerülnek. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) felméréséből kiderült, hogy a fogyasztók 74 százaléka túlzottan drágának találta a javításokat, a szervezet éppen ezért sürgeti a felhasználók számára a javítási jog biztosítását. Jelenleg sokszor csak közvetlenül a gyártóknál van lehetőség javításra, ez pedig a garanciaidő leteltét követően drága mulatság lehet. A VZBV álláspontja alapján a javítási költségek akkor lehetnének olcsóbbak, ha a felhasználók szabadon kiválaszthatnák, hogy ki végezze a javítást.
Ingmar Streese, a VZBV fogyasztópolitikai üzletágvezetője elmondta, hogy sok esetben a javítás majdnem olyan sokba kerül, mint egy új termék megvásárlása. Ez egyáltalán nem gazdaságos a felhasználók szempontjából. Szerinte az új német kormánynak gondoskodnia kell majd arról, hogy a fogyasztóknak megérje az új készülékek megvásárlása helyett a régiek megjavítást választaniuk. A javítási joggal a kormánynak köteleznie kell a gyártókat arra, hogy a felhasználóknak és a szolgáltatóknak megfizethető áron biztosítsanak tartalék alkatrészeket és hozzanak nyilvánosságra javítási útmutatókat. Ugyanez vonatkozna a szoftverfrissítésekre is; a fogyasztók 30 százalékának kellett már legalább egy alkalommal lecserélnie egy eszközt amiatt, mert az már nem boldogult el az aktuális programokkal.
Az emberek 81 százaléka szeretné, ha minden készüléken lenne egy külön jelölés az élettartamra vonatkozóan és 82 százalékuk tartaná jó ötletnek, hogy legyen egy hasonló jelölés a javíthatósággal kapcsolatban. Streese kiemelte, hogy a politikának gondoskodnia kellene egy olyan jelölésről, amellyel a fogyasztók közvetlenül a vásárláskor felismerhetik, hogy átlagos használat mellett milyen hosszú ideig alkalmazhatnak egy terméket. Mindez élénkíthetné a versenyt, egyúttal javulhatna az eszközök minősége is és nőhetnének a javítási lehetőségeik.
Az Apple nagyon ellenzi az otthoni javítgatást és a felmerült javaslatokat, illetve a törvényi szabályozást is elutasította. A társaság azóta is erősen lobbizik azon törvény ellen, amely szerint tartalék alkatrészeket és javítási útmutatókat kellene kiadnia.
Számos elektromos eszközt meg lehetne javítani, ehelyett gyakran a szemétdombra kerülnek. A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetségének (VZBV) felméréséből kiderült, hogy a fogyasztók 74 százaléka túlzottan drágának találta a javításokat, a szervezet éppen ezért sürgeti a felhasználók számára a javítási jog biztosítását. Jelenleg sokszor csak közvetlenül a gyártóknál van lehetőség javításra, ez pedig a garanciaidő leteltét követően drága mulatság lehet. A VZBV álláspontja alapján a javítási költségek akkor lehetnének olcsóbbak, ha a felhasználók szabadon kiválaszthatnák, hogy ki végezze a javítást.
Ingmar Streese, a VZBV fogyasztópolitikai üzletágvezetője elmondta, hogy sok esetben a javítás majdnem olyan sokba kerül, mint egy új termék megvásárlása. Ez egyáltalán nem gazdaságos a felhasználók szempontjából. Szerinte az új német kormánynak gondoskodnia kell majd arról, hogy a fogyasztóknak megérje az új készülékek megvásárlása helyett a régiek megjavítást választaniuk. A javítási joggal a kormánynak köteleznie kell a gyártókat arra, hogy a felhasználóknak és a szolgáltatóknak megfizethető áron biztosítsanak tartalék alkatrészeket és hozzanak nyilvánosságra javítási útmutatókat. Ugyanez vonatkozna a szoftverfrissítésekre is; a fogyasztók 30 százalékának kellett már legalább egy alkalommal lecserélnie egy eszközt amiatt, mert az már nem boldogult el az aktuális programokkal.
Az emberek 81 százaléka szeretné, ha minden készüléken lenne egy külön jelölés az élettartamra vonatkozóan és 82 százalékuk tartaná jó ötletnek, hogy legyen egy hasonló jelölés a javíthatósággal kapcsolatban. Streese kiemelte, hogy a politikának gondoskodnia kellene egy olyan jelölésről, amellyel a fogyasztók közvetlenül a vásárláskor felismerhetik, hogy átlagos használat mellett milyen hosszú ideig alkalmazhatnak egy terméket. Mindez élénkíthetné a versenyt, egyúttal javulhatna az eszközök minősége is és nőhetnének a javítási lehetőségeik.
Az Apple nagyon ellenzi az otthoni javítgatást és a felmerült javaslatokat, illetve a törvényi szabályozást is elutasította. A társaság azóta is erősen lobbizik azon törvény ellen, amely szerint tartalék alkatrészeket és javítási útmutatókat kellene kiadnia.