SG.hu

Egyre nehezebb a dolguk a hazai e-kereskedőknek

A piac már alig fog bővülni, a legnagyobbak fölénye erősebb lesz, viszont a vásárlók igényei nőnek és továbbra is csak az ár a legfontosabb szempont.

2017-ben meghaladta a 360 milliárd forintos forgalmat az online kereskedelem, de a növekedés mértéke már nem gyorsul, immár második éve 18% körül alakul - mondta Madar Norbert, a GKI Digital piackutató cég üzletágvezetője a tavalyi évet értékelő sajtótájékoztatóján. Ez még mindig csak a teljes kiskereskedelmi forgalom töredéke, alig 4,3%, azaz elvileg még bőven lenne hová bővülni. A boltok négyötöde nyereséges, de ez csak a karácsony előtti időszaknak köszönhető. A magyarok extrém árérzékenyek, ezért most már számítottak az ünnepi szezon előtti online leárazásokra, a Black Friday akciókra, és október-november hónapban visszafogták a vásárlásaikat. Kérdésemre, hogy ennek tekintetében mennyire volt hasznos a piac legnagyobb szereplőjének, az eDigitalnak, hogy ebben egy héttel megelőzött mindenkit, negatívan válaszolt, azaz a jövőben valószínűleg ők is igazodni fognak a "hivatalos" fekete pénteki szezonkezdethez.

Érdekesség, hogy a Black Friday teljesen másképp néz ki fogyasztói és kereskedői szempontból; előbbiek hatalmas akciókat és készletkisöprést várnak, utóbbiak viszont piacszerzésben és túlélésben gondolkodnak, azaz "csinálják, mert más is csinálja", de egyébként púp a hátukra az egész. Ebben az időszakban olyan drágák a reklámok és olyan nagy a marketingzaj, mely az emberekre ömlik, hogy csak a legnagyobbak tudnak kitűnni. Az elmúlt években szinte csak a körülötte lévő problémákról volt hír a médiában, kezdve a honlapok összeomlásától a késve kiszállított csomagokig és a postai kézbesítés csődjéig.


Egyre többször vásárlunk, nem pedig egyre többen; a bázis 3 millió embernél tetőzött, ennyi magyar emberből áll a piac. A cégeknek a forgalom további bővítése kínkeserves folyamat lesz, melyhez olyan szakmai profizmusra és hatékonyságnövelésre lesz szükség, amely előre látható, hogy nincs jelen. A kisebb családi cégek elműködnek majd néhány tíz, vagy százmillió forintos éves forgalommal, de az innen való kiugráshoz komoly fejlesztésekre van szükség. (Fizetési és átvételi lehetőségek bővítése, raktárkészlet fenntartása stb.) Egyetlen esélyük a rétegtermékekre való specializálódás, a réspiacokra való szakosodás, ahol nem elég egy adatbázismotorba beönteni a termékeket, hanem tanácsokat is kell adni a vevőknek, és háttértudás is kell azok jó kiválasztásához.

Az olló tovább nyílik a legnagyobbak és a kicsik között, a közepesek küszködnek a leginkább. Nekik széles a termékválasztékuk, de csak nyereségük csökkenése árán tudják tartani az ár- és marketingversenyt a vezető szereplőkkel, és ennek idővel a szolgáltatások fejlesztése látja majd kárát. Mert a magyar vásárló egyre igényesebb: személyes bolti átvételt akarunk (legyen az csak egy átadópont, nem pedig teljes értékű üzlet), a kiszállítási határidő betartását és szinte általánosan ragaszkodunk a készpénzhez.

Egyöntetű az online fizetési megoldásoktól való ódzkodás; szinte mindenki utánvéttel fizet, hiába van rengeteg egyéb módszer a PayPaltól kezdve a szimpla átutaláson át a bankkártyáig. Madar Norbert példaként megemlítette, hogy az egyik cég az utánvétes fizetést elkezdte több száz forinttal büntetni, de a vásárlók ahelyett, hogy változtattak volna, inkább lenyelték és áremelésként fogták fel az intézkedést. Ez a gondolkodásmód középtávon nem fog megváltozni, mert túl nagy az ellenszél, kezdve a borravalóra számító futártól a tranzakcióért pénzt kérő bankon át az áru kézbevételéig bizalmatlan vásárlóig.


Az üzletágvezető a legproblémásabb területnek a logisztikai területet tartja. Ebbe nem csak a futárszolgálatokat kell beleérteni, hanem a raktárosokat, csomagolókat is, azaz az egész alacsonyan fizetett, sokszor kemény fizikai munkával járó láncolatot. Emiatt marginális Magyarországon az online bútorvásárlás (kapásból két ember kellene), és hosszúak a kiszállítási határidők. A gyorsaságot egyébként nem is igénylik a magyarok; míg a cégek külföldön már aznapi kiszállítással versenyeznek, addig ezt nálunk az előre fizetéstől való félelem miatt lehetetlen megoldani. Sokkal fontosabb szempont a tervezhetőség: ha egy cég öt napot mond, akkor az legyen öt nap, ne több, maximum a lefelé eltérést toleráljuk.

Madár Norbert hatalmas kihasználatlan potenciált lát a vidékben. Általános meggyőződés az ország fejnehézsége, de online téren messze nem annyira súlyos a helyzet, a népesség negyedével bíró budapesti régió a forgalom harmadát teszi ki. És bár a fővárosban magasabb az átlagos költés és gyakoribb is a vásárlás, de emiatt a harc is nagyobb értük, szóval aki elsőként rástartol a távoli megyékre, és rájön hogyan lehet aktivizálni az ott lakókat, az komoly bevételnövekedésre tehet szert. Külön kiemelte az élemiszereket, mert az itteni nagy szereplők - Tesco, Auchan, Groby - csak budapesti kiszállítást vállalnak.

Szinte már sztenderd kérdésként elhangzott a külföldi nagy szereplők belépése, de ezt Madár Norbert esélytelennek látja. Az Amazon jelenleg is szállít ide Németországból, és nagyon nem érné meg neki Magyarországon raktárat építeni, ahhoz túl kicsi a hazai piac, hiszen 'épp hogy átlépte az egymilliárd eurót. Az árverseny nagyon erős, és nagyon magas a belépési korlát, rengeteget kell(ene) beinvesztálnia egy komoly szereplőnek, amit nem tudna kitermelni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • csicso82 #22
    Mennyi vekengés te jó ég! Aznapi kiszállítás nálunk nem lehetséges az előreutalástól való ódzkodás miatt, jah előre fizeted majd után derül ki, hogy nem is volt készleten hanem csak 6 nap múlva esetleg lesz és majd akkor küldik de mivel már fizettél ezért lazán ülnek a pénzeden. A fekete pénteken is látszik csak egy púp a hátukon, ennyi. A személyes átvételhez ragaszkodás?? Ha atom pontos lenne a kiszállítás akkor okés, ha otthonra rendeli de a munkahelyén van akkor benézte ha a munkahelyére rendelte de du. 4-ig dolgozik és csak 5-re ér oda a futár akkor vár (konkrét esetet tudok) a személyes átvételnél ÉN TERVEZEM az időm mikor tudok beugrani érte + ha xar a termék vagy egyéb ok (megjegyzem az elállás joga az online vásárláshoz kötődék és nem az átvétel vagy a fizetés módjához ) miatt mert ha nincs személyes panaszrendezés bemegyek és odabaszom a pultra a terméket és ott helyben lépniük kell - kulturált európai módon ha kell le is ordítom őket (nekem feszültséglevezetés ők meg had izzadjanak)

    Az ár a legfontosabb?? Ha az arukereso.hu-n rákeresek egy termékre akkor ha az egyéb költségeket (átvétel módja, fizetés módja stb.) figyelembevételével választok. A két szép szemükért nem hagyok ott 10-20%-al többet.

  • Andrevv #21
    Bankban dolgozol? :)
  • KoLaMan #20
    "...hacsak az eladó rád nem hárítja, mint pl az Ipon-nál, ahol ki is van írva, ha bankkártyával fizetsz, akkor plusz 2%-ot vesznek le."
    Mivel nem gondolom, hogy ezt kitaláltad, megkérdezném, hogy hol?
    Én rendszeresen vásárolok tőlük, és pontosan annyit vonnak le a kártyáról, amennyi a számlán van (Francia út, BP.). Valamit szerintem nagyon elnéztél, vagy félreértettél.

    A cikk kapcsán:
    Attól függ, mit veszek, mennyiért, és mik a lehetőségek.
    Pl. az új Kindle Oasis amazonon tokkal együtt megvan cirka százezerből, itthon 150-ből se. Naná, hogy nem itthon veszem (még ha körülményes is, mert az Amazon szép hazánkba nem szállít - sok az eltünés) - Személyes mázli, hogy angliai rokon megveszi, és hazahozza. Sok esetben hatalmas spórolás az Ebay. Stb, stb, de azt hiszem érthető miről van szó.
    Ha elfogadható az itthoni ár, itthonról rendelek, DE! Tény ami tény, ha itthon (Bp) vásárolok, csak és kizárólag olyan boltból, ahol személyesen is át lehet venni - ehhez ragaszkodok. És NEM az előre utalás miatt. Egyrészt baromi rossz tapasztalataim vannak a kiszállítókkal, futárokkal (akárhogy hívjuk őket) kapcsolatban, nem untatnék senkit szaftos sztorikkal; másrészt marhára nem vagyok hajlandó egy teljes napot erre figyelni.
    (OK, OK, már régóta tervezem, hogy legközelebb pick pack pontra kérem az árut - feltéve, hogy ingyenes! -, most már tényleg ki fogom próbálni.)
  • ostoros #19
    Az online vásárlás... Heh. Mindig azt hallom, hogy "dehát ha nem veszel részt benne, lemaradszva legjobb akcióinkról".
    Én meg erre azt mondom, hogy ti maradtok le rólam. ;)
  • Cat #18
    Gondolom azért nem fizetik meg őket, mert a vásárlók nem hajlandók párszáz vagy ezer forintnál több pénzt adni a kiszállításért. Ha te adod fel az árut postán (mert pl. valamiért visszaküldenéd a boltnak) kapásból 3-4 ezer forintot kell fizetned. Ez lenne a reális ár, ha nagyon emelni akarsz a raktáros és a futár fizetésén. Te kifizetnéd ezt vásárlásnál is?
  • Relixo #17
    " Ebbe nem csak a futárszolgálatokat kell beleérteni, hanem a raktárosokat, csomagolókat is, azaz az egész alacsonyan fizetett, sokszor kemény fizikai munkával járó láncolatot."

    Talán meg kéne fizetni normálisan őket és élhető fizetést adni mindenkinek! Senki nem különb a másiknál. A rohadt 8-12 óra munka az ugyanúgy munka mindegy ki milyen pozícióba van bent rohad munkahelyen és dolgozik.
    Esetenként még a fizikai munka szó szerint nehezebb is és túl hajtott tempót tolnak.
    Addig marad a "reptéri" hozzáállás minden ilyen munkába, tudjátok ott mi van, hát nem véletlenül. [email protected]ér-hugyért dolgoznak az ottani munkások is, jó hogy ki kell egészíteni nekik a jövedelmet lopjanak csak! :D Aztán meg panaszkodhat mindenki.
  • who am I 7 #16
    nem mentem bele.... :D utána meg nem kutakodtam több lehetőség után egyelőre. 10%-kal kb a hasznot is elvinné majdnem (ha nem férgelehúzómódban árazok)....az még brutálabb lenne, a 3% is sok. Sokan úgy csinálják, hogy az online bankkaris fieztését pluszt pénzt számolnak fel, de egy bizonyos összeg fölött (100k kb) már vállalhatatlanul sok.
  • ClassicR #15
    Vannak annál olcsóbb megoldások, ez a 3% abszurd, nem tudom, hogy egyáltalán miért mentél bele. Amúgy még 10%-kal is jól járnál valószínűleg, hiszen másként nem adnád el a terméket Pityunak, aki Bugyi településén él.
    Utoljára szerkesztette: ClassicR, 2018.02.22. 14:35:55
  • who am I 7 #14
    mivel van webshopom, így éppen tudom, hogy az online fizetés lehetősége 3% az összegből !!!!!!!! qvára nincs jutalék az eladónak, ha valaki online fizetne. Legalábbis az otp-n keresztül, egy rablás kb itthon.
  • ClassicR #13
    Kisiku: rád is ugyanaz vonatkozik, mint Andrew-ra. Nincsenek meg az alapvető pénzügyi ismereteid, semmi nem igaz abból, amit leírtál.

    1. Az iPon nem von le 2%-ot, valamit nagyon félreértelmeztél.

    2. A boltok nem járnak rosszul a kártyás fizetéssel, sokkal többe kerül nekik a készpénz tárolása, kezelése. És most ne Mari nénire gondolj a faluban.

    3. Nem tudom, hogy milyen 25%-os kamatú hitelre gondolsz, a párommal most vettünk lakást, 4,04% volt a kamat 5 éves fix időtartamra, de indítottunk mellé 3 lakástakarékot, így az állami támogatással 0% kamat jön ki és még nyertünk is mellé pár tízezer Ft-ot. Az a 4,04% egyrészt nagyon alacsony, másrészt a bank nem jótékonysági intézmény, annyit jogosan számol fel. A személyi kölcsönt hagyjuk, azt azok veszik fel, akiknek lövésük sincs a pénzügyekről, vannak sokkal kedvezményesebb hitelek.

    4. A banki költségeid csak akkor magasak, ha nincsenek pénzügyi ismereteid, rossz számlacsomagot választasz és nem érvényesíted a kedvezményeket. Én 450 Ft-ot fizetek havi átlagban a bankomnak úgy, hogy abban minden átutalás, csoportos beszedési megbízás, sms díj, kártyadíj, takarékszámla benne van. Persze a 450 Ft is pénz, de cserébe évek óta nem láttam sárga csekkeket és egy csomó pénzt megspórolok a kedvezményeken keresztül, amiket az online fizetésre kapok (közüzemi kedvezmények, vonatjegy kedvezmény stb.).
    Utoljára szerkesztette: ClassicR, 2018.02.22. 13:56:21