Berta Sándor
Lenovo - a PC-nek nincs jövője
Radikális stratégiaváltás előtt áll a kínai konszern, a halódó PC-piac helyett a szuperszámítógépekre és az adatközpontokra akarnak fókuszálni. Évekkel az IBM és a Dell után hasonló irányváltást hajt végre a Lenovo is.
A cég legutóbbi újdonsága egy zsanérok helyett hajlítható kijelzőt tartalmazó notebook, de nem ez a PC-óriás jövője. Yang Yuanqing, a Lenovo vezetője kijelentette, hogy egyáltalán nem érdekli, hogy a klasszikus PC-piacon az első vagy a második helyet töltik-e be, mert ennek a szegmensnek nincs jövője, ehelyett inkább új területeken akarnak elsők lenni. A menedzser az új piacokon az adatközpontokat, a szuperszámítógépeket és a mobilinternetet értette.
A stratégiaváltás oka nagyon egyszerű. Mint arra már számos versenytárs évekkel ezelőtt rájött, a PC-piac beszűkült és nem igazán van remény a növekedésre, annak ellenére, hogy a laptopeladások még mindig jó bevételt hoznak. A Lenovo jelenleg a legnagyobb nyereséget termelő gyártó az ágazatban és a 43 milliárd dolláros éves bevételéből 30 milliárdot a PC- és a laptopértékesítések után befolyó összegek tesznek ki. De a trend azt mutatja, hogy ez rohamosan csökkenni fog. A játékosoknak szánt PC-k, a levehető kijelzős készülékek és a munkaállomások stabilizálhatják a fő üzletet, emellett a virtuális és kiterjesztett valóság szemüvegek kínálhatnak még komoly lehetőségeket.
Jövő, de nem a Lenovonak
Elsőként az IBM szállt ki, három éve adta el x86-os szerverrészlegét nekik, mert annak jelentősége azzal párhuzamosan csökkent ahogy egyre több cég költözött inkább az Amazon és a Microsoft felhőjébe. Ezt a piacot a Dell és a HP vezeti, a Lenovo a Ciscoval harcol a harmadik helyért. Ez azonban Yang reményei szerint gyorsan megváltozhat, mivel erőforrásaikat koncentrálva a kínált szerverváltozatok számát 25-ről 14-re csökkentették. Óránként 100 szerver kerül le a szerelőszalagról, amelyek a megrendelők igényei szerint vannak konfigurálva, és öt új hálózati eszközzel és hét memóriában bővelkedő rendszerrel jöttek ki.
A Lenovót az új korszakba Kirk Skaugen vezetheti. A menedzser tavaly még az Intel személyi számítástechnika-csoportját vezette és úgy ismeri a szerverüzletet, mint a tenyerét. Szerinte a Lenovo sok jót dolgot tett, de súlyos hibákat is elkövetett, például az értékesítési részleget nem választották szét szegmensenként, így ugyanazoknak kellett szervereket eladnia, akiknek okostelefonokat és laptopokat. Ezen változtattak, erről a stratégiáról ugyanis bebizonyosodott, hogy nem működött. Skaugen szerint a konkurencia erős, már 20-30 százalékos részesedéssel elégedett lenne, a legnagyobb előnyüknek azt tartja, hogy nincsenek olyan régi rendszereik, amelyekre tekintettel kellene lenniük.
Reményeik szerint a szerverek fogják hozni a pénzt, de ezt a felhők terjedése megtorpedózhatja
Yang reményei szerint az adatközpont-részleg hasonló mértékű nyereséget fog hozni, mint most a laptopok, és 2-3 éven belül ezek termelhetik majd a társaságnak a legtöbb profitot. Az x86-os szuperszámítógépeknél a Lenovo 2020-ra akar piacvezető lenni. Amíg 2014-ben még egyetlen olyan x86-os szuperszámítógép sem volt, amelyet a kínai gyártó készített volna, addig idén júniusban világszerte már 92 ilyen készülék üzemelt.
A mobilüzletág is sok fejfájást okozott a cégnek köszönhetően annak, hogy a Google közvetítésével hozzájuk került Motorola párhuzamos világként létezett a társaságon belül. Mint arról beszámoltunk, stratégiaváltásuk keretében a Lenovo márkát itt kivezetik (habár Magyarországon kifejezetten eredményesek voltak), és kizárólag a Motorola nevet fogják használni. Yang önbizalomdúsan kijelentette, hogy az esztendő második felében a mobilrészleg már nyereséges lesz, mivel a Motorola márka az Amerikai Egyesült Államokban és Európában a reneszánszát éli.
Úgy látszik megvalósul Gianfranco Lanci, a Lenovo Group alelnöke és a konszern PC-üzletágának vezetőjének nyilatkozata, mely szerint több gyártó kivonulására is számítanak a piacon, csak valószínűleg azzal nem számolt, hogy ők maguk fognak összetöpörödni. A pénzügyi elemzők is szkeptikusak, mert ugyan elismerik, hogy most még sok pénzt lehet kivenni a PC-ágazatból, de a szerver és a mobilüzletág a várakozásokon alul teljesít. A Citibank 2018-ra 20, 2019-re 24 százalékkal csökkentette a várakozásaik szerinti nyereséget.
A cég legutóbbi újdonsága egy zsanérok helyett hajlítható kijelzőt tartalmazó notebook, de nem ez a PC-óriás jövője. Yang Yuanqing, a Lenovo vezetője kijelentette, hogy egyáltalán nem érdekli, hogy a klasszikus PC-piacon az első vagy a második helyet töltik-e be, mert ennek a szegmensnek nincs jövője, ehelyett inkább új területeken akarnak elsők lenni. A menedzser az új piacokon az adatközpontokat, a szuperszámítógépeket és a mobilinternetet értette.
A stratégiaváltás oka nagyon egyszerű. Mint arra már számos versenytárs évekkel ezelőtt rájött, a PC-piac beszűkült és nem igazán van remény a növekedésre, annak ellenére, hogy a laptopeladások még mindig jó bevételt hoznak. A Lenovo jelenleg a legnagyobb nyereséget termelő gyártó az ágazatban és a 43 milliárd dolláros éves bevételéből 30 milliárdot a PC- és a laptopértékesítések után befolyó összegek tesznek ki. De a trend azt mutatja, hogy ez rohamosan csökkenni fog. A játékosoknak szánt PC-k, a levehető kijelzős készülékek és a munkaállomások stabilizálhatják a fő üzletet, emellett a virtuális és kiterjesztett valóság szemüvegek kínálhatnak még komoly lehetőségeket.
Jövő, de nem a Lenovonak
Elsőként az IBM szállt ki, három éve adta el x86-os szerverrészlegét nekik, mert annak jelentősége azzal párhuzamosan csökkent ahogy egyre több cég költözött inkább az Amazon és a Microsoft felhőjébe. Ezt a piacot a Dell és a HP vezeti, a Lenovo a Ciscoval harcol a harmadik helyért. Ez azonban Yang reményei szerint gyorsan megváltozhat, mivel erőforrásaikat koncentrálva a kínált szerverváltozatok számát 25-ről 14-re csökkentették. Óránként 100 szerver kerül le a szerelőszalagról, amelyek a megrendelők igényei szerint vannak konfigurálva, és öt új hálózati eszközzel és hét memóriában bővelkedő rendszerrel jöttek ki.
A Lenovót az új korszakba Kirk Skaugen vezetheti. A menedzser tavaly még az Intel személyi számítástechnika-csoportját vezette és úgy ismeri a szerverüzletet, mint a tenyerét. Szerinte a Lenovo sok jót dolgot tett, de súlyos hibákat is elkövetett, például az értékesítési részleget nem választották szét szegmensenként, így ugyanazoknak kellett szervereket eladnia, akiknek okostelefonokat és laptopokat. Ezen változtattak, erről a stratégiáról ugyanis bebizonyosodott, hogy nem működött. Skaugen szerint a konkurencia erős, már 20-30 százalékos részesedéssel elégedett lenne, a legnagyobb előnyüknek azt tartja, hogy nincsenek olyan régi rendszereik, amelyekre tekintettel kellene lenniük.
Reményeik szerint a szerverek fogják hozni a pénzt, de ezt a felhők terjedése megtorpedózhatja
Yang reményei szerint az adatközpont-részleg hasonló mértékű nyereséget fog hozni, mint most a laptopok, és 2-3 éven belül ezek termelhetik majd a társaságnak a legtöbb profitot. Az x86-os szuperszámítógépeknél a Lenovo 2020-ra akar piacvezető lenni. Amíg 2014-ben még egyetlen olyan x86-os szuperszámítógép sem volt, amelyet a kínai gyártó készített volna, addig idén júniusban világszerte már 92 ilyen készülék üzemelt.
A mobilüzletág is sok fejfájást okozott a cégnek köszönhetően annak, hogy a Google közvetítésével hozzájuk került Motorola párhuzamos világként létezett a társaságon belül. Mint arról beszámoltunk, stratégiaváltásuk keretében a Lenovo márkát itt kivezetik (habár Magyarországon kifejezetten eredményesek voltak), és kizárólag a Motorola nevet fogják használni. Yang önbizalomdúsan kijelentette, hogy az esztendő második felében a mobilrészleg már nyereséges lesz, mivel a Motorola márka az Amerikai Egyesült Államokban és Európában a reneszánszát éli.
Úgy látszik megvalósul Gianfranco Lanci, a Lenovo Group alelnöke és a konszern PC-üzletágának vezetőjének nyilatkozata, mely szerint több gyártó kivonulására is számítanak a piacon, csak valószínűleg azzal nem számolt, hogy ők maguk fognak összetöpörödni. A pénzügyi elemzők is szkeptikusak, mert ugyan elismerik, hogy most még sok pénzt lehet kivenni a PC-ágazatból, de a szerver és a mobilüzletág a várakozásokon alul teljesít. A Citibank 2018-ra 20, 2019-re 24 százalékkal csökkentette a várakozásaik szerinti nyereséget.