Berta Sándor
Kiszivárgott, hogy kik akadályozzák meg a szivárogtatásokat az Apple-nél
A társaság nem ismer tréfát, ha az új eszközeivel kapcsolatos titoktartásról van szó, mindehhez azonban megfelelő csapat is kell.
A The Outline online magazinba birtokába jutott egy felvétel (címe Stopping Leakers - Keeping Confidential at Apple, azaz a Szivárogtatók megállítása - a titkok megőrzése az Apple-nél) mely közel egy órán taglalja, hogy a vállalat milyen módszerekkel igyekszik megakadályozni az új termékeivel kapcsolatos kiszivárogtatásokat. Ez a New Product Security nevű szolgálat feladata. A csoport vezetője David Rice, aki korábban az Amerikai Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Ügynökségének (NSA) munkatársa volt, ott a különböző rendszerek sebezhetőségeit próbálta meg kideríteni, majd az amerikai haditengerészet titkosítási szakértője lett.
A legfontosabb feladat a beszállítóktól való kiszivárogtatások megakadályozása. Az Apple készülékei Kínában készülnek. A munkások csak néhány száz dollárt keresnek havonta és ha sikerül egy még nem bejelentett terméket vagy annak egyes alkatrészeit kicsempészniük a gyárból, akkor hatalmas összegekre tehetnek szert. Éppen ezért kutatják át őket intenzíven. A videóban Rice ezt a folyamatot az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatalának (TSA) légiutasokat ellenőrző eljárásaihoz hasonlította. Azonban amíg a TSA naponta legfeljebb 1,8 millió embert ellenőriz, addig ők 40 üzemben naponta 2,7 milliót.
A tolvajok kreatívak: volt, hogy a melltartóikban próbáltak meg kicsempészni készülékeket vagy alkatrészeket, illetve akadt olyan eset is, hogy lehúzták azokat a vécén, majd kihalászták a csatornából. Egyszer a még be sem jelentett iPhone 5c okostelefonból több ezer darab hátlap került a piacra. Rice közölte, hogy mindet felvásárolták, olyan gyorsan, ahogy csak tudták - mielőtt a világ összes blogja írhatott volna azokról.
A szigorú ellenőrzéseket siker koronázta. Amíg 2014-ben például még 387 darab készülékházat loptak el a gyárakból, addig 2016-ban már csak négyet - a 65 millió legyártottból. A legtöbb kiszivárogtatás ugyanakkor nem a kínai létesítményekben valósul meg, hanem a cupertinói központban. A csoport belső nyomozásokat is végez, néha hosszabb ideig is. Volt olyan, hogy egy munkatársat három évvel a kiszivárogtatás után buktattak le.
Rice szerint ugyanakkor az alkalmazottaknak nem kell semmitől sem félniük, mert a csapatból senki sem olvassa el az e-mailjeiket vagy követi őket például a buszon. Ehelyett a dolgozók lelkiismeretére építenek és arra, hogy nem beszélnek a titkokról. Az, hogy valaki a főnökét szidja vagy a fizetéséről beszél, teljesen rendben van, miként az is, ha valami illegális dolog történik és emiatt az illető megkeresi a rendőrséget. Számukra csak a még be nem jelentett termékek vagy szolgáltatások érdekesek, illetve azok várható piacra dobásának időpontja, melyről csak a kijelölt vezetőkkel lehet beszélni.
2010-ben még a Gestapóhoz hasonlították az Apple belső ellenőreit. A belső részleg neve Worldwide Loyalty Team volt. "Csak azt tudom mondani, hogy azt a mérnököt, aki az iPad bemutatójának estéjén megmutatta nekem a készüléket, később kirúgták" - ismerte el Steve Wozniak. A mérnöknek azt is felrótták, hogy Wozniak két percen át próbálgathatta a készülék Numbers nevű táblázatkészítő programját. A Gizmodo munkatársai így kommentálták az esetet: "Az a vállalati kultúra, ahol egy olyan embernek, mint Steve Wozniak, a hivatalos bemutatás előtt néhány órával nem lehet megmutatni egy új terméket, az nem az innováció, hanem a félelem kultúrája."
A The Outline online magazinba birtokába jutott egy felvétel (címe Stopping Leakers - Keeping Confidential at Apple, azaz a Szivárogtatók megállítása - a titkok megőrzése az Apple-nél) mely közel egy órán taglalja, hogy a vállalat milyen módszerekkel igyekszik megakadályozni az új termékeivel kapcsolatos kiszivárogtatásokat. Ez a New Product Security nevű szolgálat feladata. A csoport vezetője David Rice, aki korábban az Amerikai Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Ügynökségének (NSA) munkatársa volt, ott a különböző rendszerek sebezhetőségeit próbálta meg kideríteni, majd az amerikai haditengerészet titkosítási szakértője lett.
A legfontosabb feladat a beszállítóktól való kiszivárogtatások megakadályozása. Az Apple készülékei Kínában készülnek. A munkások csak néhány száz dollárt keresnek havonta és ha sikerül egy még nem bejelentett terméket vagy annak egyes alkatrészeit kicsempészniük a gyárból, akkor hatalmas összegekre tehetnek szert. Éppen ezért kutatják át őket intenzíven. A videóban Rice ezt a folyamatot az Amerikai Egyesült Államok Közlekedésbiztonsági Hivatalának (TSA) légiutasokat ellenőrző eljárásaihoz hasonlította. Azonban amíg a TSA naponta legfeljebb 1,8 millió embert ellenőriz, addig ők 40 üzemben naponta 2,7 milliót.
A tolvajok kreatívak: volt, hogy a melltartóikban próbáltak meg kicsempészni készülékeket vagy alkatrészeket, illetve akadt olyan eset is, hogy lehúzták azokat a vécén, majd kihalászták a csatornából. Egyszer a még be sem jelentett iPhone 5c okostelefonból több ezer darab hátlap került a piacra. Rice közölte, hogy mindet felvásárolták, olyan gyorsan, ahogy csak tudták - mielőtt a világ összes blogja írhatott volna azokról.
A szigorú ellenőrzéseket siker koronázta. Amíg 2014-ben például még 387 darab készülékházat loptak el a gyárakból, addig 2016-ban már csak négyet - a 65 millió legyártottból. A legtöbb kiszivárogtatás ugyanakkor nem a kínai létesítményekben valósul meg, hanem a cupertinói központban. A csoport belső nyomozásokat is végez, néha hosszabb ideig is. Volt olyan, hogy egy munkatársat három évvel a kiszivárogtatás után buktattak le.
Rice szerint ugyanakkor az alkalmazottaknak nem kell semmitől sem félniük, mert a csapatból senki sem olvassa el az e-mailjeiket vagy követi őket például a buszon. Ehelyett a dolgozók lelkiismeretére építenek és arra, hogy nem beszélnek a titkokról. Az, hogy valaki a főnökét szidja vagy a fizetéséről beszél, teljesen rendben van, miként az is, ha valami illegális dolog történik és emiatt az illető megkeresi a rendőrséget. Számukra csak a még be nem jelentett termékek vagy szolgáltatások érdekesek, illetve azok várható piacra dobásának időpontja, melyről csak a kijelölt vezetőkkel lehet beszélni.
2010-ben még a Gestapóhoz hasonlították az Apple belső ellenőreit. A belső részleg neve Worldwide Loyalty Team volt. "Csak azt tudom mondani, hogy azt a mérnököt, aki az iPad bemutatójának estéjén megmutatta nekem a készüléket, később kirúgták" - ismerte el Steve Wozniak. A mérnöknek azt is felrótták, hogy Wozniak két percen át próbálgathatta a készülék Numbers nevű táblázatkészítő programját. A Gizmodo munkatársai így kommentálták az esetet: "Az a vállalati kultúra, ahol egy olyan embernek, mint Steve Wozniak, a hivatalos bemutatás előtt néhány órával nem lehet megmutatni egy új terméket, az nem az innováció, hanem a félelem kultúrája."