Berta Sándor
A siker titka: megszállottnak kell lenni
Vajon hogyan lehet felépíteni a semmiből egy milliárdos óriáscéget? Jeff Bezos, az Amazon első embere elárulta a stratégiáját.
A menedzser szerint az első és a legfontosabb dolog, hogy megszállottnak kell lenni mind a fejlődés sebessége, mind az ügyfelek szempontjából. Az Amazon létrehozója szerint a legfontosabb kulcsszó az "első nap". A sikeres cégek soha nem veszíthetik el az alapítói szellemiséget, különben pokoli kilátásokkal kell szembenézniük. A "második nap" ugyanis már stagnálást, értelmetlenséget, az elviselhetetlen és fájdalmas hanyatlás korszakát, végül a halált jelenti. Éppen ezért fontos, hogy a vállalatok életében mindegyik nap az "első" legyen.
Az Amazon 22 éve létezik, Bezos vagyona jelenleg 75,6 milliárd dollár. Az üzletember szerint a startupok könnyen dinamikusak tudnak maradni, míg ugyanez nehéz feladat a nagy társaságok számára. Létrehozható olyan vállalkozás, amely a formáját és a képességeit tekintve nagy konszern, de egy kisebb cég szellemisége és szíve jellemzi, azonban ezt előre el kell dönteni.
Az Amazon alapítója közölte, hogy az ügyfelek mindig elégedetlenek, még akkor is, amikor arról számolnak be, hogy boldogok és minden nagyszerű. Az emberek gyakran maguk sem tudják, hogy valami jobb dologra vágynak és éppen ezért kell a vállalkozóknak valami újat kell feltalálniuk. Példaként hozta fel az Amazon Prime programot, amelynek elindítását senki sem kérte, mégis kiderült, hogy nagyon is van rá igény. A fontos dolgokra kell összpontosítani, ez azt jelenti, hogy az eredmények fontosabbak a menedzsment-folyamatokhoz való ragaszkodásnál. Ezért szkeptikus a piackutatással és a kérdőívekkel kapcsolatban, mert fennáll a veszélye annak, hogy a döntéshozók ezekkel helyettesítik az ügyfeleket.
A jó termékfejlesztők sokkal inkább bíznak az ösztöneikben, mint a felmérésék átlagában. Mindettől függetlenül nem utasíthatók el teljesen a felmérések, de az igazi ügyféltapasztalatokra a szívnek, a megérzéseknek, a kíváncsiságnak, a játékosságnak, a bátorságnak és az ízlésnek köszönhetően lehet szert tenni. Ezek egyike sem található meg a felmérésekben.
Kell előrelátó-képesség, hogy valaki képes legyen meglátni az adott időszak nagy trendjeit. Ezzel kapcsolatban példaként említette a mesterséges intelligenciát. Az Amazon a technológiát praktikus projektekben alkalmazza: a drónok, az eladó nélküli szupermarketek és az Alexa rendszer esetében. Ezeket a megatrendeket nem nehéz felismerni, mert sokat írnak és beszélnek róluk. Amennyiben valaki idegenkedik ezektől, akkor a jövő ellen harcol, míg ha felkarolja ezeket, akkor komoly lendületet és hátszelet kaphat.
Végül rendkívül fontos a döntések gyors meghozatala, illetve felülvizsgálata és - ha szükséges - megváltoztatása is, ha kiderül, hogy korábban rossz határozat született. A legtöbb döntésnél meg kell elégedni azzal, hogy a szükséges információknak csak a 70 százaléka áll rendelkezésre. Amennyiben valaki arra vár, hogy az információk 90 százaléka elérhető legyen, akkor már túl lassú lesz. Ahhoz, hogy valaki gyors legyen, szükség van arra, hogy akkor is egy döntés mögé álljon, ha nem ért azzal egyet; ő rendszeresen ezt teszi. Legutóbb akkor cselekedett így, amikor zöld utat adott az Amazon Studios számára egy produkció elkészítésére, annak ellenére, hogy egyáltalán nem volt meggyőződve annak hasznosságáról. Őt igazolhatja, hogy eddig a műveikkel 11 Emmy- és 3 Oscar-díjat nyertek el.
Bezos 2012 októberében azt ecsetelte, hogy a siker titka az, hogy az ügyfeleikre, nem pedig vetélytársaikra összpontosítanak és nem csupán eladni akarják az egyes eszközöket. A csapatuk soha nem elégedett a kitaposott ösvénnyel, a normál dolgokkal, mindig meg akarnak változtatni mindent. A harmadik szempont pedig, hogy türelmesek, mert, aki feltalál, annak türelmesnek kell lennie és hosszú távra kell terveznie. Később azt nyilatkozta, hogy természetesen elolvassa a kritikákat, de nem hagyja magát letéríteni az útjáról és nem fogja a meggyőződését kidobni az ablakon. Néha még fontosabb is, hogy a kritikákat teljesen figyelmen kívül hagyjuk.
A menedzser szerint az első és a legfontosabb dolog, hogy megszállottnak kell lenni mind a fejlődés sebessége, mind az ügyfelek szempontjából. Az Amazon létrehozója szerint a legfontosabb kulcsszó az "első nap". A sikeres cégek soha nem veszíthetik el az alapítói szellemiséget, különben pokoli kilátásokkal kell szembenézniük. A "második nap" ugyanis már stagnálást, értelmetlenséget, az elviselhetetlen és fájdalmas hanyatlás korszakát, végül a halált jelenti. Éppen ezért fontos, hogy a vállalatok életében mindegyik nap az "első" legyen.
Az Amazon 22 éve létezik, Bezos vagyona jelenleg 75,6 milliárd dollár. Az üzletember szerint a startupok könnyen dinamikusak tudnak maradni, míg ugyanez nehéz feladat a nagy társaságok számára. Létrehozható olyan vállalkozás, amely a formáját és a képességeit tekintve nagy konszern, de egy kisebb cég szellemisége és szíve jellemzi, azonban ezt előre el kell dönteni.
Az Amazon alapítója közölte, hogy az ügyfelek mindig elégedetlenek, még akkor is, amikor arról számolnak be, hogy boldogok és minden nagyszerű. Az emberek gyakran maguk sem tudják, hogy valami jobb dologra vágynak és éppen ezért kell a vállalkozóknak valami újat kell feltalálniuk. Példaként hozta fel az Amazon Prime programot, amelynek elindítását senki sem kérte, mégis kiderült, hogy nagyon is van rá igény. A fontos dolgokra kell összpontosítani, ez azt jelenti, hogy az eredmények fontosabbak a menedzsment-folyamatokhoz való ragaszkodásnál. Ezért szkeptikus a piackutatással és a kérdőívekkel kapcsolatban, mert fennáll a veszélye annak, hogy a döntéshozók ezekkel helyettesítik az ügyfeleket.
A jó termékfejlesztők sokkal inkább bíznak az ösztöneikben, mint a felmérésék átlagában. Mindettől függetlenül nem utasíthatók el teljesen a felmérések, de az igazi ügyféltapasztalatokra a szívnek, a megérzéseknek, a kíváncsiságnak, a játékosságnak, a bátorságnak és az ízlésnek köszönhetően lehet szert tenni. Ezek egyike sem található meg a felmérésekben.
Kell előrelátó-képesség, hogy valaki képes legyen meglátni az adott időszak nagy trendjeit. Ezzel kapcsolatban példaként említette a mesterséges intelligenciát. Az Amazon a technológiát praktikus projektekben alkalmazza: a drónok, az eladó nélküli szupermarketek és az Alexa rendszer esetében. Ezeket a megatrendeket nem nehéz felismerni, mert sokat írnak és beszélnek róluk. Amennyiben valaki idegenkedik ezektől, akkor a jövő ellen harcol, míg ha felkarolja ezeket, akkor komoly lendületet és hátszelet kaphat.
Végül rendkívül fontos a döntések gyors meghozatala, illetve felülvizsgálata és - ha szükséges - megváltoztatása is, ha kiderül, hogy korábban rossz határozat született. A legtöbb döntésnél meg kell elégedni azzal, hogy a szükséges információknak csak a 70 százaléka áll rendelkezésre. Amennyiben valaki arra vár, hogy az információk 90 százaléka elérhető legyen, akkor már túl lassú lesz. Ahhoz, hogy valaki gyors legyen, szükség van arra, hogy akkor is egy döntés mögé álljon, ha nem ért azzal egyet; ő rendszeresen ezt teszi. Legutóbb akkor cselekedett így, amikor zöld utat adott az Amazon Studios számára egy produkció elkészítésére, annak ellenére, hogy egyáltalán nem volt meggyőződve annak hasznosságáról. Őt igazolhatja, hogy eddig a műveikkel 11 Emmy- és 3 Oscar-díjat nyertek el.
Bezos 2012 októberében azt ecsetelte, hogy a siker titka az, hogy az ügyfeleikre, nem pedig vetélytársaikra összpontosítanak és nem csupán eladni akarják az egyes eszközöket. A csapatuk soha nem elégedett a kitaposott ösvénnyel, a normál dolgokkal, mindig meg akarnak változtatni mindent. A harmadik szempont pedig, hogy türelmesek, mert, aki feltalál, annak türelmesnek kell lennie és hosszú távra kell terveznie. Később azt nyilatkozta, hogy természetesen elolvassa a kritikákat, de nem hagyja magát letéríteni az útjáról és nem fogja a meggyőződését kidobni az ablakon. Néha még fontosabb is, hogy a kritikákat teljesen figyelmen kívül hagyjuk.