Berta Sándor

A kiterjesztett valóság áttörésére számít a Lenovo

A technológia az élet szinte az összes területén alkalmazható, de mind hardver-, mind szoftver terén sok fejlesztésre van hozzá még szükség.Elsősorban kompatibilis hardverek és programok kellenek, utána a vállalatoknak az új lehetőségekhez kell igazítaniuk az üzleti modelljeiket. Az alkalmazásokat AR-kompatibilissé kell tenni és az ügyfelek igényeihez kell igazítani.

"A kiterjesztett valóság (AR) már most is fontos, elég csak az olyan népszerű és elterjedt alkalmazásokra gondolni, mint a Snapchat, a Pokémon Go vagy a Google Térkép, amelyek már régóta tartalmazzák a kiterjesztett valóság elemeit. Ezek népszerűsége és elfogadása előkészíti az utat az új, teljesen más kiterjesztett valóság szoftverek számára" - hangsúlyozta Stefan Engel, a Lenovo központi régiójának alelnöke és ügyvezető igazgatója.


Bármilyen virtuális dolog elhelyezhető a térben

A cég a 2017-es esztendőt egy olyan évnek tekinti, amelyben "átállítódnak a fontos váltók" és a piac szereplői előkészítik a technológia áttörését. Arra számítanak, hogy 2018 végéig az elérhető kiterjesztett valóság programok száma jelentős mértékben növekedni fog. Ugyanakkor még hiányoznak a megfelelő kompatibilis hardverek, a technológia ugyanis komoly követelményeket támaszt a mobiltelefonokkal szemben és ezeknek jelenleg még sok eszköz nem felel meg. Kell például erős processzorteljesítmény, nagy felbontás vagy rendkívül érzékeny és precíz gyorsulásmérő. Továbbá szükség van újszerű kamerákra, amelyek képesek mélységméréssel felmérni a tereket.

"A fantáziának ezen a területen elvileg semmi sem szab határt. A kiterjesztett valóság szinte az összes élet- és munkaterületen alkalmazható, s valódi többletértéket kínálhat. Elég csak a betegek műtétek előtti felvilágosítására, a fogak, vagy a gyógyszerkutatásban a molekulák 3D-megjelenítésére gondolni. Az iparban a technológia segítségével gyártási eljárásokat lehet megjeleníteni, míg a logisztikai szakemberek az AR-szoftverekkel nagyon egyszerűen és villámgyorsan meghatározhatják egy raktárban vagy teherautóban egy-egy csomag helyét. A távközlési szektorban pedig az eddig láthatatlan adatfolyamatok hirtelen láthatóvá tehetők."


Helyfüggő szolgáltatásokkal összekapcsolva új üzleti lehetőségeket jelent

"Az okostelefonok meghatározó platformok lesznek a kiterjesztett valósághoz, elsősorban a teljesítményük miatt. De emellett más platformok is lesznek, amelyek bizonyos helyzetekhez jobban illenek majd. Elég csak olyan szituációkra gondolni, amikor valakinek mind a két kezére szüksége lesz, például egy építkezésen vagy a logisztika területén. Ilyenkor egy szemüveg még előnyösebb lenne" - szögezte le Stefan Engel. A Windows Holographic platformhoz január elején elérhetővé vált az első kompatibilis eszköz, a Lenovo szemüvege, igaz, csak prototípus formájában.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • grobs #5
    Hatalmas siker, de a játék még úgy sem nevezhető félig késznek sem, hogy a Niantic "csak" át skin-ezte egy több éve fejlesztett szintén AR játékát az Ingress-t. Az Ingress első megjelenése 2012-ben volt, azaz 5 éves, és előtte már fejlesztették.
    Ebből látszik mennyire időigényes a fejlesztés. Úgyhogy ha valamelyik nagy gyártó nem dob be néhány app-ba pár milliárd USD-t akkor az 2020-ig biztosan nem lesz minőségi AR játék. A pokemon go-ra sok mindent lehet mondani, de azt, hogy minőségi nem.
  • Cat #4
    A Pokemon szerintem hatalmas siker. Más kérdés, hogy pénzt leginkább ott sem az app termel, hanem a járulékos haszon miatt éri meg a Nintendonak. (Merchandising és egyéb termékek eladása, illetve a világ köztudatban tartása.)
  • grobs #3
    Mivel mindkét területen az app fejlesztőknek úttörő munkát kell végezni ezért nagyon-nagyon drága a fejlesztés. A további finanszírozás miatt gyakori, hogy alacsony készültségi szinten hozzák ki a "játékot".
    Ehhez hozzájön, hogy eleve kicsi a felvevő piac, és akkor látható, hogy nem sok játék hozza vissza a befektetést. Ezért itt a szokásos startup modell nehezen működik.

    Ez már a sokadik VR "forradalom". Egyszer majd csak befut :)
  • NEXUS6 #2
    Sajna úgy tűnik, mind a VR, mind az AR az app-oknál vérzik el.

    Pl. Jó pár hónapja van PSVR-om, de egyetlen AAA kategóriás játék van rá a mai napig: RE7. Kár, hogy mostanában már nem izgatnak a horror játékok.

    A Lenovo is tavaly kiadta az AR-re tervezett, szerintem igazán jó kis Phab 2 pro-t, de nem érzékelem, hogy sikerült volna megváltani vele a világot.

    Sajnos.
  • zola2000 #1
    Dehogy kell hozzá nagy felbontás és erős processzor, inkább komolyan kell venni a fejlesztést, amit a filléres mobilappok gyártói nem tesznek meg.

    arra gondolok hogy van ps vitám (5 éves mobil hardver) azon a hatsune miku project diva f2 AR koncert módja jobban teljesített, mint mobilon bármi hasonló próbálkozás, de még a 2DSemen is (méggyengébb) komolyabb AR tartalmak vannak igaz azok 10+ ezer forintos játékok, amikből több százezer néha több millió megy el míg mobilon mindenkinek ingyen kell minden, ha valamiért kétezer forintot kérne a fejlesztő akkor annak a játéknak inkább az apkja terjed.