Berta Sándor
Összetöpörödött a tabletek piaca
Lassan eléri a végső határait a kereslet.
Egymás után immár kilencedik alkalommal számoltak be az IDC piackutatói a táblagépek piacának zsugorodásáról. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében 20,1 százalékkal volt kisebb a piac, mint 2015 hasonló időszakában. Az Apple ugyan maradt vezető gyártó, de komoly forgalom-visszaesést könyvelhetett el. A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a felhasználók a karácsonyi időszakban sem érdeklődtek igazán a tábla PC-k iránt, ez pedig azt eredményezte, hogy az eladási számok egymás után kilencedik alkalommal csökkentek.
A vállalatok 2016 utolsó negyedévében 52,9 millió darab táblagépet szállítottak ki, szemben a 2015 utolsó negyedévében regisztrált 66,2 millióval. A teljes tavalyi esztendő tekintetében a visszaesés 15,6 százalékos volt. 2016-ban összesen 174,8 millió táblagépet adtak el, míg 2015-ben még 207,2 milliót. Ryan Reith, az IDC alelnöke kijelentette, hogy a fizikai billentyűzet nélküli tipikus táblagépek - az úgynevezett slate tabletek - minden régióban veszítenek a jelentőségükből, ami miatt világszerte megfigyelhető az értékesítés visszaesése. Arra számítanak, hogy néhány feltörekvő piacon, például a Közel-Keleten, Afrikában vagy Közép- és Kelet-Európában a jövőben növekedés valósulhat meg. Ezt a folyamatot egyedül az alacsonyabb árak és az egyszerűség válthatja ki. Szerencsétlen módon pont ezek az eszközök nem hoznak komoly bevételeket a gyártóknak.
A levehető billentyűzettel ellátott táblagépek piaci szegmense ugyanakkor továbbra is növekszik. Ezek a készülékek az ár és a teljesítmény szempontjából a fixen beépített billentyűzetet tartalmazó átalakítható modellekhez közelítenek, amelyek notebookok, de tábla PC-ként is használhatók. Emiatt nagyobb lett a verseny, az egyes gyártóknak több a vetélytársuk, egyúttal ezzel párhuzamosan csökkent a kereslet a levehető billentyűzetes modellek iránt. Az IDC egyébként az átalakítható eszközöket nem veszi figyelembe az adatok összesítésekor.
A vezető gyártó még mindig az Apple 24,4 százalékos piaci részesedéssel. A második a Samsung (15,2 százalék), a harmadik az Amazon (6,9 százalék), míg a negyedik a Lenovo (6,3 százalék), az ötödik pedig a Huawei (5,6 százalék).
Egymás után immár kilencedik alkalommal számoltak be az IDC piackutatói a táblagépek piacának zsugorodásáról. A tavalyi esztendő utolsó negyedévében 20,1 százalékkal volt kisebb a piac, mint 2015 hasonló időszakában. Az Apple ugyan maradt vezető gyártó, de komoly forgalom-visszaesést könyvelhetett el. A legnagyobb problémát az jelentette, hogy a felhasználók a karácsonyi időszakban sem érdeklődtek igazán a tábla PC-k iránt, ez pedig azt eredményezte, hogy az eladási számok egymás után kilencedik alkalommal csökkentek.
A vállalatok 2016 utolsó negyedévében 52,9 millió darab táblagépet szállítottak ki, szemben a 2015 utolsó negyedévében regisztrált 66,2 millióval. A teljes tavalyi esztendő tekintetében a visszaesés 15,6 százalékos volt. 2016-ban összesen 174,8 millió táblagépet adtak el, míg 2015-ben még 207,2 milliót. Ryan Reith, az IDC alelnöke kijelentette, hogy a fizikai billentyűzet nélküli tipikus táblagépek - az úgynevezett slate tabletek - minden régióban veszítenek a jelentőségükből, ami miatt világszerte megfigyelhető az értékesítés visszaesése. Arra számítanak, hogy néhány feltörekvő piacon, például a Közel-Keleten, Afrikában vagy Közép- és Kelet-Európában a jövőben növekedés valósulhat meg. Ezt a folyamatot egyedül az alacsonyabb árak és az egyszerűség válthatja ki. Szerencsétlen módon pont ezek az eszközök nem hoznak komoly bevételeket a gyártóknak.
A levehető billentyűzettel ellátott táblagépek piaci szegmense ugyanakkor továbbra is növekszik. Ezek a készülékek az ár és a teljesítmény szempontjából a fixen beépített billentyűzetet tartalmazó átalakítható modellekhez közelítenek, amelyek notebookok, de tábla PC-ként is használhatók. Emiatt nagyobb lett a verseny, az egyes gyártóknak több a vetélytársuk, egyúttal ezzel párhuzamosan csökkent a kereslet a levehető billentyűzetes modellek iránt. Az IDC egyébként az átalakítható eszközöket nem veszi figyelembe az adatok összesítésekor.
A vezető gyártó még mindig az Apple 24,4 százalékos piaci részesedéssel. A második a Samsung (15,2 százalék), a harmadik az Amazon (6,9 százalék), míg a negyedik a Lenovo (6,3 százalék), az ötödik pedig a Huawei (5,6 százalék).