Berta Sándor
Több személy is együtt mozoghat a virtuális világokban
A virtuális valóság számos területen jelenthet hasznos segítséget.
Napjainkban a virtuális valóság felvételek esetében a felhasználók fejmozgásait kamerákkal rögzítik, majd az anyagokat feldolgozza egy számítógép mely kiszámítja a megjelenített képet. A Bécsi Műszaki Egyetem és az Illusion Walk nevű cég ezzel szemben egy új koncepciót dolgozott ki, amelynek lényege, hogy minden felhasználó saját kamerát és számítógépes hardvert hordoz a testén, s ez sokkal nagyobb rugalmasságot és több felhasználási lehetőséget biztosít. További előnyt jelent, hogy több személy egy időben mozoghat a hatalmas virtuális valóság világokban.
Hannes Kaufmann professzor, a Bécsi Műszaki Egyetem virtuális és kiterjesztett valóság kutatócsoportjának vezetője kiemelte, hogy ma már egyáltalán nem okoz gondot átlátható méretű virtuális világokat létrehozni. Megpróbáltak új módszereket kidolgozni, ezért vették fel a kapcsolatot az Illusion Walk vállalattal. A két fél immár több mint dolgozik együtt és sikerült is egy egyszerű, olcsó és nagy teljesítményű megoldást találniuk, ez az úgynevezett ImmersiveDeck.
Egy adott teremben való tájékozódás a falakon és a plafonon elhelyezett QR-kódok segítségével történik. A kamerák egyszerre több QR-kódot is le tudnak olvasni, így nagyon pontosan ki lehet számítani az adott személy aktuális pozícióját. Segítenek a résztvevők karjain és a lábain elhelyezett mozgásszenzorok is, amelyeknek köszönhetően a felhasználók pontosan, valós időben láthatják a saját testüket és a társaik testtartását. A szükséges hardvereket mindenki egy kis méretű hátizsákban viheti magával, mely által akár a 90 kép/másodperces megjelenítés is megvalósítható. Nincsenek zavaró kábelek és a lehetséges adatátviteli hibák számát is sikerült lecsökkenteni. Az új rendszert már tesztelték egy 600 négyzetméteres épületben.
A jövőben a megoldásnak számos alkalmazási lehetősége lehet. Kaufmann szerint így olcsón lehetne rendkívül élethű képzéseket tartani például tűzoltók vagy különleges szakemberek számára. De az építészetben is hasznos lenne a rendszer, hiszen már az azelőtt tehetne bárki virtuális sétát egy épületben, hogy azt felépítenék. A múzeumokban kiállításokat lehetne megtekinteni vagy interaktív tudásra is szeret lehetne tenni. Természetesen a fejlesztés a szórakoztatás és a játékok területén is új lehetőségeket kínál, hiszen a segítségével egyszerre több személy merülhet el egy virtuális világban vagy élhet át közösen különböző kalandokat, és a tudományos kutatásokban is teljesen új távlatok nyílhatnak.
Napjainkban a virtuális valóság felvételek esetében a felhasználók fejmozgásait kamerákkal rögzítik, majd az anyagokat feldolgozza egy számítógép mely kiszámítja a megjelenített képet. A Bécsi Műszaki Egyetem és az Illusion Walk nevű cég ezzel szemben egy új koncepciót dolgozott ki, amelynek lényege, hogy minden felhasználó saját kamerát és számítógépes hardvert hordoz a testén, s ez sokkal nagyobb rugalmasságot és több felhasználási lehetőséget biztosít. További előnyt jelent, hogy több személy egy időben mozoghat a hatalmas virtuális valóság világokban.
Hannes Kaufmann professzor, a Bécsi Műszaki Egyetem virtuális és kiterjesztett valóság kutatócsoportjának vezetője kiemelte, hogy ma már egyáltalán nem okoz gondot átlátható méretű virtuális világokat létrehozni. Megpróbáltak új módszereket kidolgozni, ezért vették fel a kapcsolatot az Illusion Walk vállalattal. A két fél immár több mint dolgozik együtt és sikerült is egy egyszerű, olcsó és nagy teljesítményű megoldást találniuk, ez az úgynevezett ImmersiveDeck.
Egy adott teremben való tájékozódás a falakon és a plafonon elhelyezett QR-kódok segítségével történik. A kamerák egyszerre több QR-kódot is le tudnak olvasni, így nagyon pontosan ki lehet számítani az adott személy aktuális pozícióját. Segítenek a résztvevők karjain és a lábain elhelyezett mozgásszenzorok is, amelyeknek köszönhetően a felhasználók pontosan, valós időben láthatják a saját testüket és a társaik testtartását. A szükséges hardvereket mindenki egy kis méretű hátizsákban viheti magával, mely által akár a 90 kép/másodperces megjelenítés is megvalósítható. Nincsenek zavaró kábelek és a lehetséges adatátviteli hibák számát is sikerült lecsökkenteni. Az új rendszert már tesztelték egy 600 négyzetméteres épületben.
A jövőben a megoldásnak számos alkalmazási lehetősége lehet. Kaufmann szerint így olcsón lehetne rendkívül élethű képzéseket tartani például tűzoltók vagy különleges szakemberek számára. De az építészetben is hasznos lenne a rendszer, hiszen már az azelőtt tehetne bárki virtuális sétát egy épületben, hogy azt felépítenék. A múzeumokban kiállításokat lehetne megtekinteni vagy interaktív tudásra is szeret lehetne tenni. Természetesen a fejlesztés a szórakoztatás és a játékok területén is új lehetőségeket kínál, hiszen a segítségével egyszerre több személy merülhet el egy virtuális világban vagy élhet át közösen különböző kalandokat, és a tudományos kutatásokban is teljesen új távlatok nyílhatnak.