Berta Sándor
Startupok - a törvénysértő működés vonzó az ügyfeleknek
A sikeres IT-vállallkozások titka részben a lázadó magatartásuknak köszönhető.
A megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) keretében működő startupok egy része gyakran konfliktusba keveredik a törvénnyel. Ez javítja az imázsukat az ügyfelek szemében - derült ki a Hohenheimi Egyetem tanulmányából.
Az ügyfelek szeretik, ha a megosztáson alapuló gazdasághoz tartozó cégeknél anarchia van, különösen akkor, ha a megszegett törvényt illegitimnek tartották - ezt állapította meg dr. Marion Büttgen professzor és Matthias Steinert. A két tudós egy online kísérlet keretében egy fiktív autómegosztó vállalat életében bekövetkező helyzetek elé állított 650 önkéntest. Az eredmények segíthetnek megfejteni, hogy miért annyira sikeresek az olyan startupok, mint az Uber vagy az Airbnb.
A kísérlet során bebizonyosodott, hogy az anarchikus vállalati viselkedés esetén a kísérletben résztvevők inkább készek voltak az adott ajánlat használatára, mint amikor az adott fiktív piaci szereplő korrekt módon, a törvényeket betartva viselkedett. Dr. Marion Büttgen professzor hozzátette, hogy ez a hatás csak erősödik, ha az emberek úgy ítélik meg, hogy az adott jogszabály vagy előírás illegitim.
Egy olyan társaság viszont, amely túlzottan adakozó és például szívén viseli a keveset keresők problémáit, már egyáltalán nem volt a résztvevők számára vonzó és másoknak nem is ajánlották tovább. Ennek ellenére kiderült, hogy mind az előírások betartása, mind az anarchikus magatartás kifizetődő lehet és gazdasági sikereket eredményezhet, igazán forradalminak és lázadónak azonban az anarchikus startupokat tartották a felhasználók.
A megosztáson alapuló gazdaság (sharing economy) keretében működő startupok egy része gyakran konfliktusba keveredik a törvénnyel. Ez javítja az imázsukat az ügyfelek szemében - derült ki a Hohenheimi Egyetem tanulmányából.
Az ügyfelek szeretik, ha a megosztáson alapuló gazdasághoz tartozó cégeknél anarchia van, különösen akkor, ha a megszegett törvényt illegitimnek tartották - ezt állapította meg dr. Marion Büttgen professzor és Matthias Steinert. A két tudós egy online kísérlet keretében egy fiktív autómegosztó vállalat életében bekövetkező helyzetek elé állított 650 önkéntest. Az eredmények segíthetnek megfejteni, hogy miért annyira sikeresek az olyan startupok, mint az Uber vagy az Airbnb.
A kísérlet során bebizonyosodott, hogy az anarchikus vállalati viselkedés esetén a kísérletben résztvevők inkább készek voltak az adott ajánlat használatára, mint amikor az adott fiktív piaci szereplő korrekt módon, a törvényeket betartva viselkedett. Dr. Marion Büttgen professzor hozzátette, hogy ez a hatás csak erősödik, ha az emberek úgy ítélik meg, hogy az adott jogszabály vagy előírás illegitim.
Egy olyan társaság viszont, amely túlzottan adakozó és például szívén viseli a keveset keresők problémáit, már egyáltalán nem volt a résztvevők számára vonzó és másoknak nem is ajánlották tovább. Ennek ellenére kiderült, hogy mind az előírások betartása, mind az anarchikus magatartás kifizetődő lehet és gazdasági sikereket eredményezhet, igazán forradalminak és lázadónak azonban az anarchikus startupokat tartották a felhasználók.