Berta Sándor
Az energiapiacon is jöhet egy Uber
Az energiaágazatnak fel kell készülnie új szereplők megjelenésére, amelyek ugyanúgy felbolygathatják a piacot, mint az Uber.
Martin Graf, az E-Control osztrák energiapiaci szabályozási hivatal vezetője szerint az energiaellátóknak az ágazat legnagyobb forradalmára kell felkészülniük és gyorsan alkalmazkodniuk kell a digitális piachoz. Az áramszolgáltatók ügyfelei olyan cégekkel fognak konfrontálódni, mint a Google, a Tesla, a Volkswagen, az IBM vagy a távközlési társaságok, amelyeknek ma még semmi közük nincs az energiaellátáshoz.
Az energiaellátók napjainkban a termelésre, a terjesztésre és a hálózat üzemeltetésére összpontosítanak. Ez azonban egy konvencionális módszer, amely a digitális korszakban elavult lesz, ugyanis a korábban passzív fogyasztók egyre inkább aktívakká válnak. Az emberek olcsó, tiszta és biztonságos energiát akarnak. Sok energiaellátó kísérletezik és igyekszik a rendszerét optimalizálni, de még nem tudtak zöld ágra vergődni. Kicsit hasonló a helyzet, mint a távközlési ágazatban. Az energiacégeknek gyorsan fel kell készülniük erre és gyorsan meg kell érteniük, hogyan működnek az új piaci szereplők.
Az energiaipar digitalizálása a többi ágazatéhoz képest viszonylag későn valósul meg, de az okoshálózatok és az internet, illetve a telekommunikáció átfogó használata a vártnál sokkal komolyabb hatással fog járni. Az emberek számára új termékeket és szolgáltatásokat kell kínálni, ezek között lesz a lakásautomatizálás éppúgy, mint az energiaügyi önellátás. "Nem sok időbe telik majd, amíg az energiaágazatban is lesz egy Uber" - jelentette ki Graf. A szakember meggyőződése, hogy hamarosan lesznek olyan platformok, amelyeken a kis áramtermelők is kereshetnek olyan ügyfeleket, akiknek éppen áramra lesz szükségük. Az új piaci szereplők startup-mentalitással lesznek felvértezve, felkészülnek az ügyfelek igényeire és új üzleti modellekkel fognak dolgozni.
Graf végül hangsúlyozta, hogy az energiapiac digitalizálása a felügyeleteket is új kihívások elé állítja majd, hiszen a hivataloknak meg kell teremteniük a keretfeltételeket azért, hogy lehetővé válhassanak az új üzleti modellek.
Martin Graf, az E-Control osztrák energiapiaci szabályozási hivatal vezetője szerint az energiaellátóknak az ágazat legnagyobb forradalmára kell felkészülniük és gyorsan alkalmazkodniuk kell a digitális piachoz. Az áramszolgáltatók ügyfelei olyan cégekkel fognak konfrontálódni, mint a Google, a Tesla, a Volkswagen, az IBM vagy a távközlési társaságok, amelyeknek ma még semmi közük nincs az energiaellátáshoz.
Az energiaellátók napjainkban a termelésre, a terjesztésre és a hálózat üzemeltetésére összpontosítanak. Ez azonban egy konvencionális módszer, amely a digitális korszakban elavult lesz, ugyanis a korábban passzív fogyasztók egyre inkább aktívakká válnak. Az emberek olcsó, tiszta és biztonságos energiát akarnak. Sok energiaellátó kísérletezik és igyekszik a rendszerét optimalizálni, de még nem tudtak zöld ágra vergődni. Kicsit hasonló a helyzet, mint a távközlési ágazatban. Az energiacégeknek gyorsan fel kell készülniük erre és gyorsan meg kell érteniük, hogyan működnek az új piaci szereplők.
Az energiaipar digitalizálása a többi ágazatéhoz képest viszonylag későn valósul meg, de az okoshálózatok és az internet, illetve a telekommunikáció átfogó használata a vártnál sokkal komolyabb hatással fog járni. Az emberek számára új termékeket és szolgáltatásokat kell kínálni, ezek között lesz a lakásautomatizálás éppúgy, mint az energiaügyi önellátás. "Nem sok időbe telik majd, amíg az energiaágazatban is lesz egy Uber" - jelentette ki Graf. A szakember meggyőződése, hogy hamarosan lesznek olyan platformok, amelyeken a kis áramtermelők is kereshetnek olyan ügyfeleket, akiknek éppen áramra lesz szükségük. Az új piaci szereplők startup-mentalitással lesznek felvértezve, felkészülnek az ügyfelek igényeire és új üzleti modellekkel fognak dolgozni.
Graf végül hangsúlyozta, hogy az energiapiac digitalizálása a felügyeleteket is új kihívások elé állítja majd, hiszen a hivataloknak meg kell teremteniük a keretfeltételeket azért, hogy lehetővé válhassanak az új üzleti modellek.