Berta Sándor

Mindenhol levegőben lévő drónok tömegére készülnek

Az MIT kutatói egy automatikus ütközéselkerülő rendszert fejlesztenek, Németországban pedig rendszámhoz és jogosítványhoz kötnék a drónok vezetését.

Andrew Barry, az MIT egyik kutatója egy rendkívül egyszerűen integrálható megoldást fejlesztett ki a robotrepülőkhöz, amelynek a segítségével a járművek kikerülhetik akár a fák ágait is. A jövőben az ilyen és ehhez hasonló rendszerekre még nagyobb szerep hárulhat, hiszen egyre több robotrepülőgép fog közlekedni. Az új megoldás lehetővé teszi, hogy a drónok felismerjék a környezetüket és kitérjenek a különböző objektumok útjából, hogy így akadályozzák meg az összeütközéseket. A sikeres elkerüléshez az is szükséges, hogy a jármű maximum 50 kilométer/órás sebességgel repüljön.

A logikus megoldás az lett volna, hogy a robotrepülőgépekbe egy LIDAR-szkennert, azaz egy lézeres távolságérzékelőt építenek be, amellyel centiméteres pontossággal lehet feltérképezni a környezetet, azonban a LIDAR-rendszerek egyszerűen túl nehezek. Barry ezért más megoldást választott: két rendkívül kis méretű kamerát szerelt fel a körülbelül 90 cm méretű drón szárnyaira. A készülékek másodpercenként 120 képet tudnak rögzíteni és elkészítik a környezet 3D-felvételét.


Ahhoz, hogy a fedélzeti számítógép fel tudja dolgozni a beérkező adatmennyiséget, csak arra koncentrál a rendszer, ami a jármű 10 méteres körzetében történik és minden más dolgot figyelmen kívül hagy. Van ugyanakkor egy komoly hiányosság is: a tesztelési célokra használt robotrepülőgép még nem tud reagálni például az oldalszélre.

Ezzel szemben Németországban úgy néz ki, hogy kötelező lesz a jogosítvány a drónpilótáknak, így akadályoznák meg az esetleges baleseteket. A BILD am Sonntag értesülései alapján a német közlekedési minisztérium nem akarja megvárni az első katasztrófákat, ezért már most lépne. A most felmerült ötlet alapján jogosítvánnyal kellene rendelkezniük az automatikus légi járművek üzemeltetőinek. A tervezett rendelet szerint a pilótáknak "egy vizsga keretében egyaránt bizonyítaniuk kellene a repülési és légi jogi ismereteiket". Az engedélyt a Szövetségi Légi Közlekedési Hivatal adná ki és egy robotrepülőgép-baleset esetén a hibázó fél viselné a következményeket.


Alexander Dobrindt (CSU) szövetségi közlekedési miniszter ráadásul azt tervezi, hogy minden 500 grammosnál nehezebb kereskedelmi célú és magántulajdonban lévő drónt ellátnának rendszámmal, hogy baleset vagy visszaélés esetén így könnyítsék meg a jármű azonosítását. Előírnák azt is, hogy magánszemélyek nem alkalmazhatják felderítési vagy kémkedési célokra a kamerákkal ellátott robotrepülőgépeket, míg az ipari létesítmények, a büntetés-végrehajtási intézetek, a katonai táborok, a balesetek és a katasztrófák helyszínei, valamint a rendőrségi műveletek felett tilos lenne minden drónrepülés. Biztonsági okokból szintén lezárt területnek fognak minősülni az erőművek, az autópályák, a repülőterek és a vasútvonalak feletti légterek is.

A szövetségi közlekedési minisztérium megerősítette az újság által közölt információkat. Dobrindt azzal egészítette ki a megjelent dolgokat, hogy szintén tilos lesz robotrepülőgépekkel megjelenni az energiaellátók telepei, az embertömegek és a lakóövezetek felett, s a magántulajdonban lévő robot légijárművek 100 méternél magasabban nem közlekedhetnek majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • flashpointer2 #7
    Németországban már egy ideje vizsga kell hogy modellrepülőket reptessen valaki.
  • kvp #6
    A sulyhatar a felszallasi tomegre vonatkozik, abban benne van a dron, az aksi, a kamera, de meg a rarakott masni is.

    A 100 meteres repulesi magassag a dron alatt levo termeszetes talajszinttol szamit, tehat ha bemegy egy volgybe 100 meter magasan repulve, akkor ereszkednie kell, a terepet kovetve vagy eleve csak alacsonyan (eppen a fak felett) repul. Mesterseges talajszint (pl. hazteto) eseten is a valodi szamit, tehat egy 95 meteres haz tetejen mar csak 5 meterre emelkedhet el maximum.

    A jogositvany az kb. olyan mint a robogo, ne vezethessen mindenki minimalis ismeretek nelkul. (egyebkent a biciklire is ki kellene terjeszteni ha a tulaj ki akar menni az autoutra, bicikliuton lehetne jogsi nelkul is, ha meg elfogy utanna tolja akinek nincs hozza jogsija) A rendszam hasonlo, ha valali dront roptet jol lathato rendszam nelkul es eleg nagynak tunik a merete, akkor a rendorseg reszerol barmivel le lehet szedni, mert biztos egy iszlam enekes (tenorista) tulajdona. :-)

    A hazhozszallito dronok esete egyszerubb, ott vagy koveti az utcakat (mert maganterulet fole nem mehet be), vagy szereznek rendes repulesi engedelyt, akkor viszont a celteruleten kivul nem mehet tul alacsonyra es csak legiforgalmi engedellyel, repulokre szerelheto azonosito jeladoval es hitelesitett robotpilotaval lehet oket uzemben tartani. (az amazon es a google ki tudja fizetni egy kisebb legitarsasag uzemelteti koltsegeit is es kb. ahhoz merheto lenne)

    Magam reszerol nem latok gondot benne, igazabol a 100 kilos pancelozott jatektankot sem neznek jo szemmel mar most sem, meg akkor sem ha se fegyver, se robbanoanyag nincs benne, csak mondjuk az autok kozott cikazna a koruton. Meg az is lehet hogy mar ezek is be vannak tiltva a kozteruleteken. (marmint az engedely nelkuli hasznalatuk, mert a magyar tuzszereszeknek van belole par)
  • Zolly75 #5
    Hol fog akkor a derék csomagszállító drón repülni? Követi az utcák vonalát? Elég sokat veszít akkor a légvonalban való repülés előnyéből, s lényegesen több fogy az akksiból is :/
  • Jeffjohnson #4
    Gondolom a tömeg felszállási súly lenne de kb. a legkisebbeket leszámítva minden megüti ezt a tömeget. Megint azt érzem, hogy átesünk a ló túloldalára. Hogyan akarják ellenőrizni a 100m-t? Mihez képest 100m? Ha egy magasabb dombról indítom, akkor az mennyi? Remélem lesz elég eszük a magyar döntéshozóknak és nem cseszik szét ezt a hobbit. Persze nyilván mindenki vállalja a felelősséget a saját gépéért ha hibát követ el de ne legyen túlszabályozva. Jogosítvány meg számomra inkább pénzbeszedésnek tűnik. Attól mert van valakinek jogosítványa autóra még történnek balesetek...
  • Alien69 #3
    Pedig ROSSZUL gondolod! Itt a tömegekről van szó, habár, a cikkben KÉT fontos dolog van, csak nehéz elkülöníteni! A megfogalmazás szerintem béna. WTF?
    "jogosítvánnyal kellene rendelkezniük az automatikus légi járművek üzemeltetőinek"
    Tehát, ha nem automatikus, akkor nem kell? Azaz, ha én irányítom, akkor semmi baj? A másik az 500 gramm kérdése, mert aksival vagy nélküle?
    Tehát vissza térve a kiindulásra, ma már 30-40 dollárért házhoz szállítási költséggel együtt vehetsz egy repképes méretes drónt (kb 40 cm). Igaz, kamera nélkül. De kis méretben már 20 dollár alatt is kapható, igaz, ez beltéri. Van kamerás is (nem fpv-s) 25 dollárért. Az autók kérdése is hasonló, 60 dolcsiért már Wltoys A979 1/18 autó kapható, ami relative de nagy sebességre is képes terepen. Ergo, nem kell ehhez több 100E, A fent említett verda kb 18E forint házhoz szállítva...
    Valszeg külön kezelik az automata irányítású cuccokat, az emberi irányításúaktól. Hiszen, a "robotokra" írja a 100 méter maximumot, hiszen ezt ellenőrizni nem nagyon lehet normál esetben (tehát, hogy 99, vagy 101 méter).
  • Macropus Rufus #2
    már várom, hogy a RC kocsikra mikor kell jogsi... Azok is komoly sérülést tudnak okozni ha eltalálják az embert (és most nem a 20k fornitos Tesco gazdaságosra gondolok, hanem a több 100k forintos verseny vasakra)
  • SupraMKIII #1
    Ebben így első hallásra van ráció - bár egy noname, 2+ km-es hatótávval rendelkező drone vezetőjét néha képtelenség azonosítani...