Berta Sándor

Egyre több problémát okoznak a kvadrokopterek

Fontos létesítmények biztonságát veszélyeztetik ezek a pár tizezer forintos, bárki által megvehető játékszerek. A japán NEC egy drónvédelmi rendszert fejleszt.

A japán konszern a Ceatec elektronikai kiállításon mutatta be az új rendszerét, amelyet négy különböző típusú kamerával és szenzorral szereltek fel. Ezek közül az egyik egy nagyon fényérzékeny kamera, amely rendelkezik zoomolási funkcióval és ezt használják a légtér megfigyelésére. Emellett vannak hőkamerák, amelyek a kvadrokopterek akkumulátorai és a rotorjai által keltett hőt képesek felderíteni. A szenzorok felismerik a vezérlőjeleket és a robotrepülőgépek tipikus működési zajait. Az új megoldás képes 100 méter magasságig automatikusan felderíteni és kamerákkal követni a távirányítású légi járműveket.


Az elsődleges cél az, hogy az engedély nélküli drónrepüléseknél riasztást adjanak ki és ezzel felhívják a biztonsági erők figyelmét a lehetséges veszélyhelyzetre, valamint időt adjanak a védelmi intézkedések bevezetésére. A szakemberek egy kiegészítőn is dolgoznak, amellyel a robotrepülőgépek elfoghatók is lesznek, például azáltal, hogy megzavarják majd a vezérlőjelüket. A nagy fényérzékenységű kamera 1 kilométeres, míg a hőkamera 120 méteres hatótávolságú, az akusztikai szenzorok 100 méteres, a rádiójel-felderítő érzékelők pedig 1 kilométeres távolságig hatékonyak.


Franciaországban a helyi biztonsági szakembereket nagyon aggasztják az atomerőművek és a katonai támaszpontok feletti drónrepülések, ezért felmerült egy olyan elképzelés, hogy robotrepülőgépek és különleges háló segítségével fognák el a távirányítású légi járműveket. Az Egyesült Államokban még nagyobb gondot okoznak a Fehér Ház körül rendszeresen előforduló berepülések, tegnap is történt egy incidens: A 15-ször 15 centiméteres, 40-80 dollárért beszerezhető drónt az elnök biztonságáért felelős Secret Service ügynökei elkobozták a washingtoni illetőségű Howard Solomontól. Solomont, akinek életkorát nem közölték, nem vették őrizetbe, de arra kötelezték, hogy megjelenjen majd a bíróság előtt. 85 dollárra bírságolták meg és büntetőfeljelentést tettek ellene.

A parkrendőrség szerint idén hetedik, 2013 óta pedig 26. alkalommal repült be pilóta nélküli repülő szerkezet a Washington területén található nemzeti parkba. Májusban a Secret Service megállított egy férfit, aki drónt röptetett a Fehér Ház melletti Lafayette téren. Januárban az elnöki rezidencia és hivatal kertjében zuhant le egy kvadkopter. Az amerikai repülésügyi hatóság (FAA) előírásai szerint a washingtoni Reagan Nemzeti Repülőtér 15 mérföldes (mintegy 24 kilométeres) körzetében - amelybe a Fehér Ház is beleesik - tilos drónt röptetni.


Csütörtökön ártatlannak vallotta magát a 61 éves Doug Hughes postai alkalmazott, aki girokopterével április közepén a kongresszus közelében szállt le. Hughes ellen nyilvántartásban nem szereplő repülő eszköz törvénytelen üzemeltetése és az országos légvédelmi tér megsértése címén emeltek vádat. Ha bűnösnek találják, a postást négy évig terjedő szabadságvesztésre ítélhetik. A postás a kampányfinanszírozás korruptsága ellen próbált meg tiltakozni a nagy feltűnést keltő akcióval. Hughes az egyszemélyes repülő szerkezeten levelet vitt mind az 535 szövetségi törvényhozónak, amelyben politikai reformot követelt és szavazói lázadást hirdetett meg.

Az ügy nagy port vert fel, mert a washingtoni belváros légtere az Egyesült Államok egyik legszigorúbban biztosított repüléstilalmi övezete, amelybe repülőgépek csak külön engedéllyel léphetnek be. A körzet védelmét a 2001. szeptember 11-i, eltérített repülőgépekkel végrehajtott terrortámadásokat követően különösen megerősítették. A girokopter landolása a kongresszus épülete előtt éppen ezért súlyos biztonsági résre világított rá. A Washington védelméért felelős Észak-amerikai Légtérvédelmi Parancsnokság (NORAD) közölte, hogy a légi járművet sem a radarjai, sem más berendezései nem észlelték.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kara kán #17
    http://www.origo.hu/itthon/20170531-lezuhant-egy-kis-helikopter-az-az-egy-gyrokopter-a-88-as-ut-melle-sarvar-kozeleben-leszakitott-egy.html
  • Jeffjohnson #16
    Ha mindez olyan egyszerű lenne, ahogyan ezt leírod az elmúlt 10 évben már számos ilyen jellegű terrorcselekmény lett volna. Mégsem történt így. Bostoni merénylet se ilyen volt mert egyszerűbb volt a földön robbantani mint építeni egy olyan koptert, ami képes lett volna elvinni a kuktát a csapágygolyókkal együtt.
  • giacomo gesso #15
    Néhány percenként késelnek meg valakit a világban.
    Azonnal betiltani az összes kést!
  • kvp #14
    A problemat nem maguk a hobbi dronok jelentik, mert modellrepulok voltak idaig is. A gond az, hogy a kis civil jatekszerek miatt az elerheto vezerloelektronikak nagyon olcsova, kis meretuve es egyszeruen kezelhetove valtak. Ezeket nagyobb jarmuvekre is fel lehet rakni, ami mar komoly veszelyt jelent nagyjabol barmire. Regebben az atlag terrorista szintjen max. drotos vagy radios taviranyitas volt egy raketahoz, addig ma mar konnyu teljesen autonom rendszereket kesziteni a jatekok alkatreszeinek felhasznalasaval. Akar egy civil kisgep is felszerelheto teljesen automatikussa es akkor radios zavarassal sem lehet megallitani, arrol nem beszelve, hogy a kisebb dronok jelentos resze tul apro es tul alacsonyan mozog a legvedelem szamara.

    Masik gond az egyszeri orult egy kisebb, de okos jarmuvel. Regebben magas szintu tudas es ipari hatter kellett egy automata jarmu osszerakasahoz (lasd tomahawk robotrepulogep), addig ezt ma barmelyik jatekszer tudja. Kisebbet robban, de sokkal pontosabban es olcsobban, tovabba meg lehet venni a sarki jatekboltban.

    Kb. olyan a helyzet mint amikor megjelentek az olcson elerheto automata fegyverek afrikaban es szinte mindenki nepirtasba kezdett, mert megiscsak gyorsabb es hatekonyabb mint bozotvago kessel (a gyarmatositas elott meg kobaltaval).
  • SupraMKIII #13
    Tudom ám, van három is :-)

    Épp ezért magyarázom, hogy nem a kopter a probléma, mert ha én csinálnék ilyet - és nem biztos hogy a terroristák idióták - biztos nem kopterrel próbálkoznék.

    Tehát szabályozzák a repülő dolgokat, de ne keltsenek pánikot!
  • zola2000 #12
    Problémát az okoz, hogy szó szerint mindenki vesz egyet akár csak poénból, és összevissza röpködnek vele mindenfelé.
  • Jeffjohnson #11
    Hasznos teher is sokkal kisebb egy kopternél, hatótáv és a repülési idő is töredéke annak, amit egy repcsi tud. A technológia pedig régóta létezik.
  • Jeffjohnson #10
    Olvastad a hsz-em, tudsz bármit is a témával kapcsolatban? Majd ha mind2 re igennel tudsz válaszolni, akkor érdemes ide irogatni mert addig te is csak a média hülyeségét ismételgeted.
  • SupraMKIII #9
    Jah, meg találtam a videót, amire gondoltam:
    https://www.youtube.com/watch?v=dTHWBSluUjU

    Bocsánat, csak 586 km/h-t tud... De fel lehet tenni rá két hajtóművet is, olyan vezérlőt, ami GPS-el a célhoz viszi, pedig már 10 eFt-ért lehet kapni (jó, ok, 15 GPS vevővel)
  • SupraMKIII #8
    Még szerencse, hogy van hexa és octocopterem is, mert azok akkor nem jelentenek gondot :-)

    Kicsit pontosabban kellene fogalmazni.

    Amúgy érdemes rákeresni, a youtube tele van gázturbinás RC repülőkkel: nem tudom pontosan milyen gyorsak, de valahol hangsebesség közelében mozoghatnak... Azzal aztán bárhova be lehet repülni, zavarás ide vagy oda, szerintem még az üvegen, vagy egy gipszkarton falon keresztül is :-)

    A hatótávolságuk pedig biztos megvan 10-20 km, tehát városon kívülről indítható, és az ereje is megvan ahhoz, hogy elvigyen fél kiló robbanószert.

    A problémát tehát nem a kopterek jelentik, azokkal csak idióták, meg jószándékú amatőrök röpködnek (meg drogdílerek a börtönöknél). Aki ártani akar, az ilyen jet repülőt használ majd, mert ezt a házak között, több száz km/h-val repülve lehetetlen lelőni.