Berta Sándor
Két malom között őrlődik a Samsung
Piaci szakértők szerint a dél-koreai konszern eszközei túl drágák, a Galaxy-sorozat pedig túlzottan felhígult.
A Samsungnak egyrészt ott van legnagyobb konkurensként az Apple, másrészt a számos meglehetősen ambíciózus kínai gyártó, elsősorban a Huawei, a ZTE, a Oneplus és a Xiaomi. "A Samsung jelenleg nehéz időszakon megy keresztül. Amint az most kiderült, a márka egyszerűen nem elég erős, hogy az Apple, illetve a kínai kihívók ellen is felvegye a harcot" - jelentette ki Francisco Jeronimo, az IDC elemzője. Az iPhone 6 megjelenéséig a Samsung profitált abból, hogy jobban reagált az ügyfelek kívánságaira, felvetéseire, ez az előnye azonban elveszett. Ugyan a Huawei vagy ZTE ellen még mindig előnyben van, de világszinten annyira nem vonzó márka, hogy a készülékeiért több száz euróval többet adjanak ki.
Carolina Milanesi piaci elemző szintén úgy gondolja, hogy a Samsungnak márka- és árproblémája egyaránt van. A társaság szenved attól, hogy a fogyasztók túl drágának találják a zászlóshajóként szolgáló modelljeit. A Galaxyval sikerült egy jó márkát felépíteni, de az évek alatt rengeteg különböző eszközt adtak ki ilyen néven, ezzel pedig ez a sorozat felhígult. Ma már egyáltalán nem tudják a vásárlók, hogy miért is jött létre egykor a Galaxy-sorozat.
Az a stratégia sem vált be, hogy a Galaxy S6 és S6 Edge esetében minőségi és drága anyagokat, valamint innovatív dizájnt alkalmaztak. Ezek ugyanis még feljebb srófolták az árakat, de a kereslet nem volt számottevő. Milanesi szerint összességében jót tenne a Samsungnak a szűkebb és fókuszáltabb portfólió.
A legújabb Samsung csúcstelefonok ára 260 ezer forintról indul
Jeronimo szerint a Samsung készülékeinek ismét olcsóbbá kell válniuk, ha a gyártó meg akarja ismételni vagy közelíteni a korábbi sikereit. A vállalat rendkívül sok pénzt fektetett a marketingbe és aligha marad majd más választása, mint e kiadások csökkentése, a céges struktúra átalakítása és ismét az agresszív árpolitika alkalmazása. Aki 700 eurót és többet szán egy okostelefonra az a legerősebb márkát választja és ez jelenleg az Apple, amely a jövőben is az marad. Ez olyan, mint az autóvásárlás: aki megengedhet magának egy BMW-t vagy Mercedest, az nem fog Fordot venni.
Horace Dediu, az Asymco elemzője még erősebben bírálta az óriáscéget, mondván a Samsung sosem volt jó abban, amiben az Apple viszont igen. Az Apple egyedülálló felhasználói élményt alakít ki, hiszen ő kínálja a szoftvert, a hardvert és a szolgáltatásokat. A Samsung ezzel szemben többé vagy kevésbé azt teszi, amit ezer másik Android-konkurens is. A sikere inkább abból fakadt, hogy a dél-koreai gyártó mindezt 14 milliárd dolláros éves marketing-, eladási promóciós és reklámköltségvetésből tehette meg, így a termékeit hatékonyabban tudta értékesíteni. Egy ilyen jellegű stratégia azonban hosszútávon mindig bukásra van ítélve, mert nem tartós és mindig jönnek újabb márkák.
Amennyiben a Samsung az Android-világon túl is sikeres akar lenni, akkor egy olyan társasággá kell válnia, amely erős saját ökorendszert használ, s a szoftverekbe és a szolgáltatásokba is be kell fektetnie. Ehhez azonban egy olyan belső kultúrát kellene kifejlesztenie, amely igazodik ezekhez a hosszútávú célokhoz és meg is valósítja azokat.
Milanesi is azt hangsúlyozta, hogy ha a Samsung tud javítani a szoftveres funkcióin és optimalizálni tudja az alkalmazott hardvert és szoftvert, akkor sikeresebb lehet. Kiemelte, hogy nem szabad elfelejteni, hogy a cég a vezető okostelefon-gyártó és más, részben már elbukott nagy vállalatokhoz, például a Nokiához képest az a nagy előnye, hogy saját kijelző-, akkumulátor- és chipgyártó üzemei vannak. Amennyiben sikerül még erősebben pozicionálni a márkáit, akkor tud fordítani a trenden.
A Samsungnak egyrészt ott van legnagyobb konkurensként az Apple, másrészt a számos meglehetősen ambíciózus kínai gyártó, elsősorban a Huawei, a ZTE, a Oneplus és a Xiaomi. "A Samsung jelenleg nehéz időszakon megy keresztül. Amint az most kiderült, a márka egyszerűen nem elég erős, hogy az Apple, illetve a kínai kihívók ellen is felvegye a harcot" - jelentette ki Francisco Jeronimo, az IDC elemzője. Az iPhone 6 megjelenéséig a Samsung profitált abból, hogy jobban reagált az ügyfelek kívánságaira, felvetéseire, ez az előnye azonban elveszett. Ugyan a Huawei vagy ZTE ellen még mindig előnyben van, de világszinten annyira nem vonzó márka, hogy a készülékeiért több száz euróval többet adjanak ki.
Carolina Milanesi piaci elemző szintén úgy gondolja, hogy a Samsungnak márka- és árproblémája egyaránt van. A társaság szenved attól, hogy a fogyasztók túl drágának találják a zászlóshajóként szolgáló modelljeit. A Galaxyval sikerült egy jó márkát felépíteni, de az évek alatt rengeteg különböző eszközt adtak ki ilyen néven, ezzel pedig ez a sorozat felhígult. Ma már egyáltalán nem tudják a vásárlók, hogy miért is jött létre egykor a Galaxy-sorozat.
Az a stratégia sem vált be, hogy a Galaxy S6 és S6 Edge esetében minőségi és drága anyagokat, valamint innovatív dizájnt alkalmaztak. Ezek ugyanis még feljebb srófolták az árakat, de a kereslet nem volt számottevő. Milanesi szerint összességében jót tenne a Samsungnak a szűkebb és fókuszáltabb portfólió.
A legújabb Samsung csúcstelefonok ára 260 ezer forintról indul
Jeronimo szerint a Samsung készülékeinek ismét olcsóbbá kell válniuk, ha a gyártó meg akarja ismételni vagy közelíteni a korábbi sikereit. A vállalat rendkívül sok pénzt fektetett a marketingbe és aligha marad majd más választása, mint e kiadások csökkentése, a céges struktúra átalakítása és ismét az agresszív árpolitika alkalmazása. Aki 700 eurót és többet szán egy okostelefonra az a legerősebb márkát választja és ez jelenleg az Apple, amely a jövőben is az marad. Ez olyan, mint az autóvásárlás: aki megengedhet magának egy BMW-t vagy Mercedest, az nem fog Fordot venni.
Horace Dediu, az Asymco elemzője még erősebben bírálta az óriáscéget, mondván a Samsung sosem volt jó abban, amiben az Apple viszont igen. Az Apple egyedülálló felhasználói élményt alakít ki, hiszen ő kínálja a szoftvert, a hardvert és a szolgáltatásokat. A Samsung ezzel szemben többé vagy kevésbé azt teszi, amit ezer másik Android-konkurens is. A sikere inkább abból fakadt, hogy a dél-koreai gyártó mindezt 14 milliárd dolláros éves marketing-, eladási promóciós és reklámköltségvetésből tehette meg, így a termékeit hatékonyabban tudta értékesíteni. Egy ilyen jellegű stratégia azonban hosszútávon mindig bukásra van ítélve, mert nem tartós és mindig jönnek újabb márkák.
Amennyiben a Samsung az Android-világon túl is sikeres akar lenni, akkor egy olyan társasággá kell válnia, amely erős saját ökorendszert használ, s a szoftverekbe és a szolgáltatásokba is be kell fektetnie. Ehhez azonban egy olyan belső kultúrát kellene kifejlesztenie, amely igazodik ezekhez a hosszútávú célokhoz és meg is valósítja azokat.
Milanesi is azt hangsúlyozta, hogy ha a Samsung tud javítani a szoftveres funkcióin és optimalizálni tudja az alkalmazott hardvert és szoftvert, akkor sikeresebb lehet. Kiemelte, hogy nem szabad elfelejteni, hogy a cég a vezető okostelefon-gyártó és más, részben már elbukott nagy vállalatokhoz, például a Nokiához képest az a nagy előnye, hogy saját kijelző-, akkumulátor- és chipgyártó üzemei vannak. Amennyiben sikerül még erősebben pozicionálni a márkáit, akkor tud fordítani a trenden.