Berta Sándor

Már az okosszemüvegek új generációját fejlesztik

Az elterjedésükhöz alapvető változás kell, például szemhez közeli technológia vagy széles látószögű dizájn.

Német szakemberek olyan okosszemüvegeken dolgoznak, amelyek jobban beleolvadnak a környezetbe. A Fraunhofer Társaság Alkalmazott Optikai és Finommechanikai Intézetének (IOF) munkatársai már a Google Glass és a többi különleges szemüveg következő generációját készítik. A kutatás egyik fő iránya, hogy olyan eszközöket fejlesszenek ki, amelyek kevésbé feltűnőek. A jobb hardverek mellett új ötletekre is szükség van ahhoz, hogy a következő generációs készülékek sikeresebbek legyenek és széles körűen elterjedjenek.

Az IOF kutatói egy kis méretű, visszafogott és átlátszó szemüveget akarnak megalkotni, amely ezzel párhuzamosan ugyanakkor kitöltené a teljes látómezőt. Amennyiben ezt sikerül megvalósítani, akkor a technika előtt teljesen új, eddig elképzelhetetlen lehetőségek nyílhatnak meg. A célok eléréséhez a szakemberek egy új gyártási eljárást is kidolgoztak, ezáltal a szemüveg egyszerűen és költséghatékonyan előállítható.

A készülék egy alkalmazás segítségével - minden további mechanikus rész nélkül - beállítható úgy, hogy a távollátó felhasználók is alkalmazhassák, így nekik nem lesz szükségük még egy szemüvegre. A használt szoftver állandóan úgy módosítja a megjelenített színes vagy monokróm képet, hogy az illető számára élesnek tűnnek. Mindez hosszú távon lehetővé teheti, hogy a hagyományos szemüvegeket okos modellekkel váltsák fel.

Az új eszköz képes részben kompenzálni az olyan betegségeket is, mint a szemtengelyferdülés és a felhasználási elképzelések között van például a turizmus, ahol a látnivalók valódi képei a világhálóról származó információkkal egészíthetők ki - ez a kiterjesztett valóság (AR). Ugyanakkor ezt a megoldást nem csupán a turizmusban lehet alkalmazni, például a sportolók figyelhetnék így egészségügyi értékeiket, például a pulzusukat, de a munkát is megkönnyíthetné egy ilyen szemüveg.

Peter Schreiber, az intézet csoportvezetője szerint ezáltal a szerelők így a nagy gépek karbantartása és szerelése közben is látnák az egyes lépéseket és munkafolyamatokat. Az intézet úgynevezett szemhez közeli kijelzőkön is dolgozik. Az ezzel kapcsolatos terveket már májusban bemutatták és ezek alapján ötvöznék az optoelektronikát, a mikrooptikát és a képfeldolgozást.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Sir Cryalot #6
    Hát igen, ezt kéne elhinni a magic leap-nek hogy ők majd menetközben kitakargatnak dolgokat feketével , ráadásul úgy hogy

    1. nem rontja a kilátást

    2. nem darabos, szakaszos, fix pixeles aktiv matrix

    , na hát ezt nem hisszük el,
    a sisak téma meg a permanens keretes pixelekkel együtt röhelyes, hogy egyenes vonalat nem tud megjeleníteni mert látni a sok subpixel közét és a körülöttük lévő rést, a rendes fill-factoros kijelzők meg nem menők , ebből látszik milyen ,elfogult, ( huszonharminc éves fehérbőrű suhanc) rajongók adják a keménymagját ennek a mozgalomnak, ami egyre inkább cargo cult jelleget ölt.
  • kvp #5
    "pl. eleve AR-nél nem lehet fekete alapszínt hozzárendelni a felbukkanó gfx-hez (megfelelő felbontásban)"

    Lehet, csak nem additiven mixelt, hanem az occluzios kijelzot kell hasznalni. Ebbol ket valtozat van, az egyik a direkt optikai utas, amikor ket reteg van mindegyik lencseben, az egyik csak takarast vegez, jellemzoen transzmissziv lcd-vel, mig a masik a kepet vetiti. Az indirekt optikai utas megoldasnal (ami sokkal olcsobb es egyszerubb, cserebe rondabb a kep) 1-1 kamera kepet keverik a megjelenitendo tartalommal es ezt vetitik egy teljesen zart sisakkal. Ez olyan trukkoket is lehetove tesz, mint pl. ranagyitani a kepre vagy tavoli kamera kepere valtani, esetleg infra es uv tartomanyba is kitolhato vele a latas.

    Low end consumer felhasznalasnal egyebkent boven jo az additiv kijelzo is, meg akkor is ha csak felig attetszo neon szineket tud megjeleniteni. A moverio egyebkent takarolencsekkel megy desktop es a kamerakepekkel indirekt modu AR modban is, mindket esetben van fekete is. (es kaphato a boltokban, raadasul nem is tul dragan, tovabba hasznalhato a meglevo android-os AR szoftverekkel)
  • Sir Cryalot #4
    Szerintem a sok képi aberrációt szeretnék a nagy-szavakkal dobálózással elodázni, pl. eleve AR-nél nem lehet fekete alapszínt hozzárendelni a felbukkanó gfx-hez (megfelelő felbontásban), ez már magában óriási és égető probléma, úgy ahogy a 3d kijelzőknél nem vettek tudomást a gyártók a képi áthallásról, úgy mismásolnak itt is, az alkalmi technokraták- vagy inkább techBROkratáknak viszont jó ürügy a téma hogy megbeszélhessék a nagy semmit, vagy épp pénzügyi manipulációkat folytatni (lásd oculus című történet).
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2015.07.01. 17:54:29
  • Skylake #3
    Valószínűleg az a vezérlési mód lesz sikeres, amely:

    - nem, vagy minimálisan teszi szükségessé különböző vezérlési célú kiegészítők viselését. A minimálisba beletartozik alapjellemzőként, hogy a vezérlőeszközök könnyen viselhetőek, és hosszú használati / készenléti időtartammal rendelkeznek. Legjobb, ha nincs szükség kiegészítőre - csupán a kezeim, a pillantásom elegendőek a sikeres vezérléshez.
    - a vezérlők képesek a minket körülvevő valóság kontextusa szerint automatikusan üzemmódokat váltani, illetve magát az AR rendszert ennek megfelelően átváltani a megfelelő kontextuális üzemmódokba. Így érzékelni a fényviszonyokat, a minket körülvevő tér árnyalatait, stb.
    - A rendszerek vezérlése tökéletesen illeszkedjen antropológiai jellemzőinkhez és társadalmi működésmódjainkhoz, azok szükségszerű és harmonikus kiegészítései legyenek. Ne legyen szükség külön interfészekre ahhoz, hogy bizonyos kommunikációs helyzetekben e vezérlések megbízhatóan és következetesen működjenek - váltás személyekről IoT eszközök virtuális kezelőpultjaira, onnan webes szolgáltatásokra, és így tovább.

    A vezérlési technológiával szerintem az a fő baj, hogy jelen technológiai színvonalon roppant kényelmetlen. Ha mindazokat a szenzorokat magára kell pakolnia az usernek, a mellett, hogy olyan lesz, mint valami mikrobi (ruha alatt), e mellett kényelmetlen ezek hordása testi gyarlóságaink miatt, mint például izzadás, bőrirritáció, stb.
  • kvp #2
    Az epson moverio-nal a kijelzo a szemuvegben van, ami egyebkent teljesen normalis vastagkeretes szemuvegnek nez ki. Viszont a vezerlo az egy android-os telefonban, rendes erintokijelzos szenzorral, kiveve, hogy a kijelzo nincs alatta.

    De ha berakjak a vezerlest egy kesztyube vagy egy karkotobe, akkor mar rogton sokkal kenyelmesebb a helyzet. Ezt lehet fokozni mozgaserzekelo szenzorokkal, amivel az ember kezmozdulatait alakitja a gep parancsokka. Pl. ha a szemunk ele vetitett 3D-ben ott lebego billentyuzeten elkezdunk gepelni, akkor az ujjainkat egyesevel figyelve mar konnyu eloallitani a szoveget amit beirunk. Ehhez vagy kezmozgas (izommozgas) figyelo hardver kell vagy egy sztereokamera ami a felhasznalo ele nez, hogy a kezmozdulatokat felismerje.

    Ami rovid tavon realis es eleg uzembiztos is, az a karkotobe (okosoraba) epitett vezerles, ahol pl. az ora felulete adja a touchpad-et, mig a kepernyo a szemunk elott lebeg. Ilyenkor az ora nem abszolut feluletu touchpad, hanem differencialis, mint amilyen a laptopokon van (tehat kozepallasban nem mozog, a szelek fele mozogva valtozik a kurzor iranya es sebessege), viszont merheti a nyomas erosseget is es a kereten is elfer 4-8 fizikai gomb.

    ps: Nemelyik szemuvegben a touchpad es a gombok a keret ket oldalan vannak, tehat a halantek korul. Ez nem annyira tokeletes, de egyszeru es jol mukodo megoldas.
  • Skylake #1
    Messze van ez még. Másrészt én már látom a problémát: ha a szemüveg funkciói nagymértékben kiterjesztődnek (AR), ezekhez a kezelőeszköz még mindig sehol sincs. A kontroller, amivel azt a rengeteg funkciót a szemüvegen elő tudod hívni, mivel mindazt, ami jelenleg a számítógépeken van felvisszük oda a szemünk elé - csak éppen a vezérlőt nem, ami eddig a kezünkben volt - egy felületre integrálva a kijelzővel. Ez lesz a fő gond.