Berta Sándor
A streaming-cégek fogják uralni a zenepiacot
A Spotify alapítója szerint a zeneiparnak innen csak felfelé vezet út. Máris vizsgálat indult az Apple zenei szolgáltatása ellen.
Daniel Ek, a Spotify létrehozója azt nyilatkozta, hogy a zenei piac az új üzleti modellek, főként a streaming segítségével drasztikus mértékben növelheti bevételeit, amely akár a száz milliárd dollárt is elérheti majd. Ez meglehetősen optimista jóslat, hiszen a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) adatai alapján tavaly a globális zenei piac teljes bevétele ennek alig 15 százaléka volt, igaz, az összegnek még csupán kis százalékát teszeik ki a streaming-szolgáltatásokból származó összegek, és egyáltalán nem látszik, hogy mitől ugrana meg hirtelen a fizetni hajlandó felhasználók száma.
Ek szerint azonban mindez csak a kezdet, úgy véli, a növekedéshez vezető utat az ingyenes és a fizetős ajánlatok kombinációja jelentheti és az alacsonyabb, illetve más esetekben pedig a magasabb árak alkalmazása. A Spotify üzleti modellje éppen véletlenül ilyen, azaz a fizetős hozzáférés mellett egy reklámokból finanszírozott verzión alapul. 75 millió ügyfelükből immár 20 millióan fizetnek a platform eléréséért, ennek ellenére közel sem állnak stabil lábakon. A menedzser szerint a zeneipar jelenleg túlzottan is fekete-fehér alapon szemléli a dolgokat, holott a zene mindig is elérhető volt ingyen és pénzért is. Ő éppen ezért azzal számol, hogy a versenyt felügyelő szervezetek a jövőben még jobban górcső alá veszik a zenei piacot, különösen azután, hogy az Apple is elindította a saját zenei stream-szolgáltatását.
Utóbbiban nem tévedett sokat, hiszen ugyan csupán néhány napja mutatták be az Apple Music szolgáltatást, azonnal nehéz helyzetbe került. Az új platform révén a felhasználók az iTunes katalógusából streamelhetnek zeneszámokat és albumokat, s ajánlásokkal fűszerezhetik a kínálatot. Most azonban két szövetségi államban, New Yorkban és Connecticutban is eljárást indított a helyi államügyészség. Mindkét államban azt vizsgálják, hogy a gyártó nem gyakorolt-e nyomást a zenei kiadókra azért, hogy azok részesítsék előnyben az új szolgáltatást. Mivel a kiadókkal nagyon elhúzódtak a tárgyalások, a gyanúnak lehet némi alapja.
A New York-i államügyészség egyik szóvivője kijelentette, hogy fontos, hogy a (zenei) streampiacot megvédjék a titkos megállapodásoktól és a piaci versennyel ellentétes más magatartásoktól. A Universal Music Group erre válaszul közölte, hogy nem voltak titkos megállapodások. Az Apple szóvivője ugyanakkor nem akarta kommentálni a hírt. Az Apple komoly esélyekkel indulhat a zenei streampiacon, azonban az ügy miatt lépéshátrányba kerülhet amúgy is népszerű vetélytársaival szemben.
Daniel Ek, a Spotify létrehozója azt nyilatkozta, hogy a zenei piac az új üzleti modellek, főként a streaming segítségével drasztikus mértékben növelheti bevételeit, amely akár a száz milliárd dollárt is elérheti majd. Ez meglehetősen optimista jóslat, hiszen a Nemzetközi Zeneipari Szövetség (IFPI) adatai alapján tavaly a globális zenei piac teljes bevétele ennek alig 15 százaléka volt, igaz, az összegnek még csupán kis százalékát teszeik ki a streaming-szolgáltatásokból származó összegek, és egyáltalán nem látszik, hogy mitől ugrana meg hirtelen a fizetni hajlandó felhasználók száma.
Ek szerint azonban mindez csak a kezdet, úgy véli, a növekedéshez vezető utat az ingyenes és a fizetős ajánlatok kombinációja jelentheti és az alacsonyabb, illetve más esetekben pedig a magasabb árak alkalmazása. A Spotify üzleti modellje éppen véletlenül ilyen, azaz a fizetős hozzáférés mellett egy reklámokból finanszírozott verzión alapul. 75 millió ügyfelükből immár 20 millióan fizetnek a platform eléréséért, ennek ellenére közel sem állnak stabil lábakon. A menedzser szerint a zeneipar jelenleg túlzottan is fekete-fehér alapon szemléli a dolgokat, holott a zene mindig is elérhető volt ingyen és pénzért is. Ő éppen ezért azzal számol, hogy a versenyt felügyelő szervezetek a jövőben még jobban górcső alá veszik a zenei piacot, különösen azután, hogy az Apple is elindította a saját zenei stream-szolgáltatását.
Utóbbiban nem tévedett sokat, hiszen ugyan csupán néhány napja mutatták be az Apple Music szolgáltatást, azonnal nehéz helyzetbe került. Az új platform révén a felhasználók az iTunes katalógusából streamelhetnek zeneszámokat és albumokat, s ajánlásokkal fűszerezhetik a kínálatot. Most azonban két szövetségi államban, New Yorkban és Connecticutban is eljárást indított a helyi államügyészség. Mindkét államban azt vizsgálják, hogy a gyártó nem gyakorolt-e nyomást a zenei kiadókra azért, hogy azok részesítsék előnyben az új szolgáltatást. Mivel a kiadókkal nagyon elhúzódtak a tárgyalások, a gyanúnak lehet némi alapja.
A New York-i államügyészség egyik szóvivője kijelentette, hogy fontos, hogy a (zenei) streampiacot megvédjék a titkos megállapodásoktól és a piaci versennyel ellentétes más magatartásoktól. A Universal Music Group erre válaszul közölte, hogy nem voltak titkos megállapodások. Az Apple szóvivője ugyanakkor nem akarta kommentálni a hírt. Az Apple komoly esélyekkel indulhat a zenei streampiacon, azonban az ügy miatt lépéshátrányba kerülhet amúgy is népszerű vetélytársaival szemben.