Gyurkity Péter
Kivonul Japánból és az innovációban erősít a Samsung
A Samsung a Galaxy Note Edge okostelefon gyenge eredménye miatt dönthet a kivonulás mellett. A visszaeső keresletet új találmányokkal akarják megfordítani.
Az utóbbi néhány hétben több alkalommal is olvashattunk a Samsung kapcsán a cég romló üzleti eredményéről, amely különösen az okostelefonok szegmensében érintette érzékenyen a vezetést, már csak azért is, mert évek óta abszolút biztosnak tűnt az első hely megőrzése. Most a Japánból történő kivonulás mellett dönthetnek, amire korábban szintén volt már példa.
A Business Korea értesülése szerint a cégvezetés még nem hozta meg a végleges döntést, ám komolyan foglalkoznak vele, amit elsősorban a Galaxy Note Edge eddigi forgalma indokolhat. Ezt a készüléket tavaly dobták piacra, mégpedig éppen a szigetországot szánva követendő példának, abban a reményben, hogy a japán vásárlók tömegével veszik majd az új fejlesztést, amely hajlított kijelzőjével, az egyik oldalon látható vékony sávval igyekezett valami újat nyújtani a nagyközönségnek.
Ebből vajmi kevés valósult meg, a telefonból ugyanis alig néhány tízezer példány fogyott, aminek eredményeként nem sikerült megfordítani az eddigi kedvezőtlen trendet. A cég piaci részesedése Japánban a két évvel korábbi 17 százalékról alig 4 százalékra olvadt, amely a fontosabb gyártók versenyében mindössze a hatodik helyre volt elég. Eközben az Apple kifejezetten jó negyedévet produkált, erről szintén többször olvashattunk lapunk hasábjain, ami különösen fájhat a dél-koreai vállalatnak, hiszen az Edge többek között az iPhone 6 ellenében indult harcba.
A Samsung korábban a saját televíziók forgalmazásáról mondott le az országban, erről még 2007-ben döntöttek, hiszen annak ellenére, hogy egy évvel korábban globális szinten az első helyet is megkaparintották, Japánban a teljes piac alig 0,1 százalékát szerezték csak meg.
Másik vasat is tartanak a tűzben: megalapították az innovációs technikákat kutató fejlesztési részlegüket. A minden más üzletágtól teljesen függetlenül dolgozó új egység fő feladata olyan új megoldások kitalálása, amelyek a virtuális valóság, a 3D-nyomtatás, a robotika, a drónok és az önállóan közlekedő járművek területét érintik. Bár a részleg független lesz, de a mobil divízión belül működik és a tagjai között vannak technikusok, stratégiai szakemberek és termékmenedzserek. Az új csapat élén Shin Jong-kyun, a Samsung mobil fejlesztésekért és termékekért felelős vezetője áll.
A Samsung egyik képviselője azt nyilatkozta, hogy az új csapatnak ki kell találnia, hogy miként segíthet a technológia az embereknek a mindennapi életben és ezáltal miként teheti jobbá a jövőt. A cél nem az, hogy egy-egy termékeket fejlesszenek ki, hanem, hogy olyan megoldásokat hozzanak létre, amelyek összhangban vannak a gyártási lehetőségeikkel. A csoport tagjai széles körű jogosítványokkal vannak ellátva és szabadon dolgozhatnak.
Úgy vélik, a Samsung eddigi sikere alapvetően olyan készülékekre vezethető vissza, amelyeket versenyképes áron kínáltak. A vetélytársaikkal (Apple, Lenovo, Xiaomi) szemben élesedő verseny miatt azonban az árképzés önmagában már nem elegendő a sikerhez és ahhoz, hogy megmaradhassanak a piacon. Ezért új utakat kell keresniük, javítaniuk kell az ajánlataikon és új bevételi forrásokat kell találniuk. Erre alkalmasak lehetnek az olyan feltörekvő technológiák, mint a dolgok internete, az okos járművek és az intelligens háztartási eszközök.
A Samsung próbálkozott már vezetőváltással, változtatni akar unalmas dizájnján, s álláspontja szerint 2015-ben és azt követően öt fontos technológiai trend határozza majd meg a mindennapi életünket. Az öt trend a viselhető technológiák; a munka és a magánélet összemosódása; a virtuális valóság és a kijelzők innovatív használata; automatizált otthoni rendszerek; illetve az oktatás megváltozása, alaptantárgy lesz például a programozás.
Az utóbbi néhány hétben több alkalommal is olvashattunk a Samsung kapcsán a cég romló üzleti eredményéről, amely különösen az okostelefonok szegmensében érintette érzékenyen a vezetést, már csak azért is, mert évek óta abszolút biztosnak tűnt az első hely megőrzése. Most a Japánból történő kivonulás mellett dönthetnek, amire korábban szintén volt már példa.
A Business Korea értesülése szerint a cégvezetés még nem hozta meg a végleges döntést, ám komolyan foglalkoznak vele, amit elsősorban a Galaxy Note Edge eddigi forgalma indokolhat. Ezt a készüléket tavaly dobták piacra, mégpedig éppen a szigetországot szánva követendő példának, abban a reményben, hogy a japán vásárlók tömegével veszik majd az új fejlesztést, amely hajlított kijelzőjével, az egyik oldalon látható vékony sávval igyekezett valami újat nyújtani a nagyközönségnek.
Ebből vajmi kevés valósult meg, a telefonból ugyanis alig néhány tízezer példány fogyott, aminek eredményeként nem sikerült megfordítani az eddigi kedvezőtlen trendet. A cég piaci részesedése Japánban a két évvel korábbi 17 százalékról alig 4 százalékra olvadt, amely a fontosabb gyártók versenyében mindössze a hatodik helyre volt elég. Eközben az Apple kifejezetten jó negyedévet produkált, erről szintén többször olvashattunk lapunk hasábjain, ami különösen fájhat a dél-koreai vállalatnak, hiszen az Edge többek között az iPhone 6 ellenében indult harcba.
A Samsung korábban a saját televíziók forgalmazásáról mondott le az országban, erről még 2007-ben döntöttek, hiszen annak ellenére, hogy egy évvel korábban globális szinten az első helyet is megkaparintották, Japánban a teljes piac alig 0,1 százalékát szerezték csak meg.
Másik vasat is tartanak a tűzben: megalapították az innovációs technikákat kutató fejlesztési részlegüket. A minden más üzletágtól teljesen függetlenül dolgozó új egység fő feladata olyan új megoldások kitalálása, amelyek a virtuális valóság, a 3D-nyomtatás, a robotika, a drónok és az önállóan közlekedő járművek területét érintik. Bár a részleg független lesz, de a mobil divízión belül működik és a tagjai között vannak technikusok, stratégiai szakemberek és termékmenedzserek. Az új csapat élén Shin Jong-kyun, a Samsung mobil fejlesztésekért és termékekért felelős vezetője áll.
A Samsung egyik képviselője azt nyilatkozta, hogy az új csapatnak ki kell találnia, hogy miként segíthet a technológia az embereknek a mindennapi életben és ezáltal miként teheti jobbá a jövőt. A cél nem az, hogy egy-egy termékeket fejlesszenek ki, hanem, hogy olyan megoldásokat hozzanak létre, amelyek összhangban vannak a gyártási lehetőségeikkel. A csoport tagjai széles körű jogosítványokkal vannak ellátva és szabadon dolgozhatnak.
Úgy vélik, a Samsung eddigi sikere alapvetően olyan készülékekre vezethető vissza, amelyeket versenyképes áron kínáltak. A vetélytársaikkal (Apple, Lenovo, Xiaomi) szemben élesedő verseny miatt azonban az árképzés önmagában már nem elegendő a sikerhez és ahhoz, hogy megmaradhassanak a piacon. Ezért új utakat kell keresniük, javítaniuk kell az ajánlataikon és új bevételi forrásokat kell találniuk. Erre alkalmasak lehetnek az olyan feltörekvő technológiák, mint a dolgok internete, az okos járművek és az intelligens háztartási eszközök.
A Samsung próbálkozott már vezetőváltással, változtatni akar unalmas dizájnján, s álláspontja szerint 2015-ben és azt követően öt fontos technológiai trend határozza majd meg a mindennapi életünket. Az öt trend a viselhető technológiák; a munka és a magánélet összemosódása; a virtuális valóság és a kijelzők innovatív használata; automatizált otthoni rendszerek; illetve az oktatás megváltozása, alaptantárgy lesz például a programozás.