Berta Sándor
Drónok - a tökéletes segítők?
A közeljövőben a robotrepülőgépek hatékonyan segíthetnek majd a természeti katasztrófák és balesetek utáni mentési munkálatokban.
A drónok gyógyszereket és különböző eszközöket vihetnek a hegyi falvakba, felkutathatják és megtalálhatják a lavinák áldozatait, akár a mentőcsapatokkal együttműködve is. A Matternet nevű cég robotrepülőgépei már most 2 kilogramm hasznos terhet tudnak szállítani és a célhoz érkezve képesek automatikusan megközelíteni a leszállóhelyet. Egyetlen kattintás elég az okostelefon-kijelzőjén és a légi jármű máris elindul. A repülés ezután teljesen automatikusan zajlik.
A drónok általában Mutare városából indulnak el, ami Zimbabwe keleti részén található, az irány pedig nyugat, délnyugat. A robotrepülőgépek átrepülik a szavannás tájat, közben időnként leszállnak tankolni. Közel másfél órás repülés és 50 kilométer megtétele után elérik a célpontként szolgáló falut, amely a heves esőzések miatt egyébként nem érhető el a szárazföldön keresztül. A szállított csomagban gyógyszerek vannak. A jövőben egyre több ilyen segélyakció valósulhat meg, a szükséges technikát a Matternet fejlesztette ki. Az egyik fő alkalmazási terület Afrika lehet, ahol rendszeresen sokezer ember van elzárva a külvilágtól.
A cég előzetesen beprogramozza a repülési útvonalakat, az időjárási előrejelzéseket, valamint a célterülettel kapcsolatos adatokat. Amennyiben szükséges, a robotrepülőgépek az út során is kaphatnak információkat mobil kapcsolaton keresztül. A drónok 120 méteres magasságban repülnek, hogy ne ütközzenek neki a fáknak, a csúcssebességük pedig 40 kilométer/óra. Ellátják őket GPS-egységgel és kamerával, hogy mindig pontosan tudják továbbítani a helyzetükkel kapcsolatos adatokat és biztonságosan tudjanak leszállni a 10 kilométerenként elhelyezett dokkolóállomásokon. Itt az elhasznált akkumulátorokat újakra cserélik ki.
A Matternet robotrepülőgépeit eredményesen alkalmazta már az Orvosok Határok Nélkül szervezet Pápua Új-Guineában és Bhutánban. Az utóbbi országban 3000 emberre jut egy orvos, sokan távoli hegyvidékeken élnek. A cél az, hogy a járművekkel összekössék ezeket a vidékeket a nagyobb klinikákkal és - a rendkívüli magasság, valamint az erős monszun ellenére - gyógyszereket szállítsanak oda. A cég egy további projektet tervez Lesothóban, ahol a helyi AIDS-betegek 70 százaléka vidéken él és évente kétszer kell vértesztet készíteniük. A vérminták elemzését 19 klinikán végzik.
Andreas Raptopoulos, a Matternet alapítója és a kollégái megpróbáltak olcsó technikát kifejleszteni. Az egyes példányok 2000 dollárba kerülnek, a felszereléssel együtt az áruk 5000 dollár. A frissen feltöltött akkumulátorokkal ellátott töltőállomások ugyanakkora összegbe kerülnek. Egy körülbelül 100 négyzetkilométeres terület 150 robotrepülőgéppel fedhető le, ennek ára kevesebb, mint egymillió dollár. Egy repülés 0,5-1 dollárba kerül. A Matternet többek között csomagszállítási tevékenységet végezne az Amerikai Egyesült Államokban, ebből jutna bevételekhez.
A járművek kamerák és infraszenzorok segítségével képesek a levegőből ellenőrizni az olaj- és a gázmezőket, a francia bányákat, az ausztrál olajfúrótornyokat és az építkezések helyszíneit. Ez utóbbi zajlik jelenleg a Construct program keretében, amelynél egy szoftver létrehoz egy 3D-modellt és annak segítségével összehasonlítható az eredeti tervekkel az építkezés pillanatnyi állapota. Így időben felismerhetők a tervektől való legapróbb eltérések is, ezáltal időt és pénzt lehet megtakarítani.
A Swarmix projekt keretében azt tanulmányozzák a kutatók, hogy miként működhetnek együtt a drónok, az emberek és a mentőkutyák az eltűnt személyek felkutatásában például a hegyomlások és a lavinák esetén. A kutyákra hangszórókat szerelnek, így az állatok akár a távolból is irányíthatók. A robotrepülőgépek egyúttal a WLAN-hálózatuknak köszönhetően biztosítják az egyes mentőcsapatok, illetve a csoportok és az irányítóközpont közötti kommunikációt is.
A robotrepülőgépek radikálisan felgyorsítják az épületek állapotának felmérését, ráadásul olcsók és pontosan dokumentálnak. A csomagszállításban is fontos szerepet kaphatnak, a DHL tavaly szeptemberben megszerezte az első európai drónüzemeltetési engedélyt.
A legfelső képen a Matternet koncepciórajza látható az általuk elképzelt jövőről.
A drónok gyógyszereket és különböző eszközöket vihetnek a hegyi falvakba, felkutathatják és megtalálhatják a lavinák áldozatait, akár a mentőcsapatokkal együttműködve is. A Matternet nevű cég robotrepülőgépei már most 2 kilogramm hasznos terhet tudnak szállítani és a célhoz érkezve képesek automatikusan megközelíteni a leszállóhelyet. Egyetlen kattintás elég az okostelefon-kijelzőjén és a légi jármű máris elindul. A repülés ezután teljesen automatikusan zajlik.
A drónok általában Mutare városából indulnak el, ami Zimbabwe keleti részén található, az irány pedig nyugat, délnyugat. A robotrepülőgépek átrepülik a szavannás tájat, közben időnként leszállnak tankolni. Közel másfél órás repülés és 50 kilométer megtétele után elérik a célpontként szolgáló falut, amely a heves esőzések miatt egyébként nem érhető el a szárazföldön keresztül. A szállított csomagban gyógyszerek vannak. A jövőben egyre több ilyen segélyakció valósulhat meg, a szükséges technikát a Matternet fejlesztette ki. Az egyik fő alkalmazási terület Afrika lehet, ahol rendszeresen sokezer ember van elzárva a külvilágtól.
A cég előzetesen beprogramozza a repülési útvonalakat, az időjárási előrejelzéseket, valamint a célterülettel kapcsolatos adatokat. Amennyiben szükséges, a robotrepülőgépek az út során is kaphatnak információkat mobil kapcsolaton keresztül. A drónok 120 méteres magasságban repülnek, hogy ne ütközzenek neki a fáknak, a csúcssebességük pedig 40 kilométer/óra. Ellátják őket GPS-egységgel és kamerával, hogy mindig pontosan tudják továbbítani a helyzetükkel kapcsolatos adatokat és biztonságosan tudjanak leszállni a 10 kilométerenként elhelyezett dokkolóállomásokon. Itt az elhasznált akkumulátorokat újakra cserélik ki.
A Matternet robotrepülőgépeit eredményesen alkalmazta már az Orvosok Határok Nélkül szervezet Pápua Új-Guineában és Bhutánban. Az utóbbi országban 3000 emberre jut egy orvos, sokan távoli hegyvidékeken élnek. A cél az, hogy a járművekkel összekössék ezeket a vidékeket a nagyobb klinikákkal és - a rendkívüli magasság, valamint az erős monszun ellenére - gyógyszereket szállítsanak oda. A cég egy további projektet tervez Lesothóban, ahol a helyi AIDS-betegek 70 százaléka vidéken él és évente kétszer kell vértesztet készíteniük. A vérminták elemzését 19 klinikán végzik.
Andreas Raptopoulos, a Matternet alapítója és a kollégái megpróbáltak olcsó technikát kifejleszteni. Az egyes példányok 2000 dollárba kerülnek, a felszereléssel együtt az áruk 5000 dollár. A frissen feltöltött akkumulátorokkal ellátott töltőállomások ugyanakkora összegbe kerülnek. Egy körülbelül 100 négyzetkilométeres terület 150 robotrepülőgéppel fedhető le, ennek ára kevesebb, mint egymillió dollár. Egy repülés 0,5-1 dollárba kerül. A Matternet többek között csomagszállítási tevékenységet végezne az Amerikai Egyesült Államokban, ebből jutna bevételekhez.
A járművek kamerák és infraszenzorok segítségével képesek a levegőből ellenőrizni az olaj- és a gázmezőket, a francia bányákat, az ausztrál olajfúrótornyokat és az építkezések helyszíneit. Ez utóbbi zajlik jelenleg a Construct program keretében, amelynél egy szoftver létrehoz egy 3D-modellt és annak segítségével összehasonlítható az eredeti tervekkel az építkezés pillanatnyi állapota. Így időben felismerhetők a tervektől való legapróbb eltérések is, ezáltal időt és pénzt lehet megtakarítani.
A Swarmix projekt keretében azt tanulmányozzák a kutatók, hogy miként működhetnek együtt a drónok, az emberek és a mentőkutyák az eltűnt személyek felkutatásában például a hegyomlások és a lavinák esetén. A kutyákra hangszórókat szerelnek, így az állatok akár a távolból is irányíthatók. A robotrepülőgépek egyúttal a WLAN-hálózatuknak köszönhetően biztosítják az egyes mentőcsapatok, illetve a csoportok és az irányítóközpont közötti kommunikációt is.
A robotrepülőgépek radikálisan felgyorsítják az épületek állapotának felmérését, ráadásul olcsók és pontosan dokumentálnak. A csomagszállításban is fontos szerepet kaphatnak, a DHL tavaly szeptemberben megszerezte az első európai drónüzemeltetési engedélyt.
A legfelső képen a Matternet koncepciórajza látható az általuk elképzelt jövőről.