Berta Sándor

Elvesztette eredeti esszenciáját a világháló

A Cluetrain Kiáltvány létrehozói szerint a multinacionális óriáscégek által az internet lényege veszik el, ezért ideje új téziseket megfogalmazni.

Rick Levine, Christopher Locke, Doc Searls és David Weinberger 15 évvel ezelőtt szövegezték meg a Cluetrain Kiáltványt, amely összesen 95 tézist tartalmazott. Az akkori kidolgozók most új kiáltványt fogalmaztak meg, mert nem szeretnék, ha a digitális csoda elveszne. A New Clues emlékeztet az internet nyitottságára és bírálja a jelenlegi folyamatokat, amelyek meglehetősen távol vannak az eredeti elképzelésektől. A 121 új tézist Doc Searls és David Weinberger dolgozta ki, s azokat egyeztették a többi korábbi szerzővel is.

"A Cluetrain egy reakció volt a dotkomlufira, amikor a cégek hirtelen webáruházakat hoztak létre a világhálón, mert csak a bevásárlóközpontok koncepcióját ismerték a fizikai világból. Az internet valami új és fontos dolog volt, ami megváltoztatta a világot, mert nullára redukálta az emberek közötti távolságot. A mobilinternet és mindenekelőtt az alkalmazások elterjedésével ennek egy része elveszett. Az alkalmazások ugyanis másként működnek, mint a honlapok: elszigeteltek és ezzel hiányzik belőlük egy fontos dolog. Velük ellentétben minden új oldal és hivatkozás nagyobbá teszi a webet, míg az alkalmazások bezárnak. A hiperhivatkozás egy hatalmas vívmánya a nyitott internetnek és aki ezt feladja, az valami olyan fontos dolog megtörténését akadályozza meg, ami korábban lehetséges volt."

"Fontosnak tartottuk újra leszögezni, hogy a világháló mi, emberek vagyunk, akik különböző helyeken tudunk egymással kommunikálni. Ezt a csodát pedig nem veszíthetjük el. A világháló nem egy katedrális, legfeljebb az állványok állnak. Gondoljunk csak a magánszférára, ami eleinte nem volt része az elképzelésnek. Az eredeti internetprotokollokat azért fejlesztették ki, hogy kapcsolódni tudjunk egymáshoz. Kicsit olyan volt, mint az édenkertben, ahol meztelenül ugráltunk. A fizikai világban 10 000 évre volt szükségünk, ahhoz, hogy kifejlesszük a magánszférát és hogy ruhákat vegyünk fel. Online meztelenek vagyunk és a cégek ezt kihasználják. Egyelőre még meg kell terveznünk a ruházatunkat" - fejtette ki Doc Searls.


A szerzők szerint a cégek által uralt internet nem jó az embereknek

A kiáltványok egyik kidolgozója kritizálta azt is, hogy az online reklámok erkölcstelenek lettek és emellett a kormányok is nehezen viselik el, ha valamit nem ellenőrizhetnek teljesen. Elvárjuk, hogy a kormányok gondoskodjanak a biztonságunkról, érvényt szerezzenek a törvényeknek, de ez egy nemzeti határok nélküli világban nagyon nehéz. Az emberek annyira nyilvánosan és titkosan cselekedhetnek, mint korábban sosem. Valamit akár az egész világnak is elküldhetnek és a legextrémebb titkosítást alkalmazhatják.

Időbe telik majd, amíg mind az állam, mind a társadalom megfelelően fog reagálni erre a jelenségre. De ha azt hisszük, hogy az internet csak a GAFTA-ból (Google, Apple, Facebook, Twitter, Amazon) áll, akkor ez a folyamat sokkal tovább tart majd. Sőt, elveszíthetjük a világhálót és visszamehetünk az MSN, az AOL és a Compuserve korszakába, amikor még mindenki szinte csak internetszolgáltatója portálját látta a webből. Szerintük túl sebezhetők vagyunk, mert az életünk túlzottan nagy része ezeknek a társaságoknak az adatbázisában zajlik. Amennyiben a Google-t és a Facebookot úgy kezelnénk, mint az infrastruktúrákat, például az utakat vagy az erőműveket, akkor a hivatalnokok állandóan ellenőriznék őket, hogy semmi se menjen rosszul, de most senki sem tudja, hogy mi történik ott, az adatközpontokba senki sem pillanthat be.

"A vállalatok legnagyobb hibája, hogy azt hiszik, hogy az emberek állandóan vásárolni akarnak valamit. Ezért pocsékoljuk el a legtöbb pénzt. Amennyiben egy autót akarunk vásárolni magunknak, akkor arra jobb mód is lehet, mint reklámokra kattintva tájékozódni. Szerintünk az online hirdetések - a jelenlegi formájukban - meg fognak szűnni. Talán a Facebook és a Google alkalmazkodik majd, de a jelenlegi modell akkor is elpusztul. Ezért vagyok közömbös és csodálkozom például a Big Data mánián és azon, hogy állítólag a cégek jobban ismernek minket, mint mi magunkat. Ez abszolút hülyeség. Egyetlen számítógép sem képes erre és többnyire téves dolgokat olvasnak ki az emberekből."

"Ilyenkor segíthet egy lépés hátrafelé. Az internettel egy olyan helyet hoztunk létre, ahol mindannyian együtt létezünk. A világháló nem az a vezeték, amin keresztül érkezik és nem az azt benépesítő cégeket jelenti. Az internet senkié, bárki használhatja és bárki javíthat rajta. Itt nincs egy fix periódusos rendszer, mint a kémiában, bármit feltalálhatunk. Ez pedig zseniális. Ma azt gondoljuk, hogy a világháló a GAFTA. Talán így marad, de nem hiszem. 1985-ben érkeztem a Szilícium-völgybe, az akkori parkolóhely helyén ma a Google campusa van. Akkor a Sun, a Commodore, az Atari és az IBM volt a meghatározó. Ezek többsége ma már vagy nem létezik vagy csak szenved. A vállalatok gazdaságilag nem örökkévalók; egy várost például le lehet bombázni vagy pusztíthat ott a pestis, de utána is virágozni fog, mert nyitott, éppúgy, mint a nyelvek vagy az internet. A cégek ezzel szemben bizonyos értelemben olyanok, mint az emberek, megöregszenek és eltávoznak valamikor" - szögezte le Doc Searls.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • F1End #7
    A kulcsa a dolognak az, hogy egy hirdetés költsége rendkívül alacsony. Lehet, hogy te nem vásárolsz semmit, de mivel az szoftvereket gyakorlatilag ingyen lehet sokszorozni, belefér, hogy csak minden századik ember vásárol valamit. Továbbá, figyelembe véve, hogy több milliárd ember használja az internetet, ha csak minden századik vásárol valamit már több tízmillió emberről beszélünk. Ez egy egész országnyi kutatót és reklámkészítőt el tud tartani.

    A szép a dologban egyébként az, hogy ha nem működik a dolog, akkor ezek a cégek csődbe mennek. A technológia nincs ingyen, szóval ha nem jön vásárló, akkor bebizonyosodik, hogy tévúton jártak.
  • F1End #6
    Tudtommal senki sem tervezi, hogy kötelező legyen chipet rakni a bőröd alá, ha nem akarod megtenni, nem kötelező.
    Egyébként meg az egész fizetésedet felveheted bármelyik bankban kp -ban, onnantól kezdve pedig azt csinálsz vele, amit akarsz, még mindig.
  • slickboy #5
    Én sem értem a kiáltvány íróival egyetemben, hogy a jelenlegi hirdetési modell meg mizéria, hogy tud még működni? Tényleg miért hiszik azt a cégek, hogy állandóan nyomatni kell a reklámot? Miért hiszik, hogy állandóan vásárolni akarok? Az is rejtélyes, hogy ebből mennyi pénzt tudnak kifacsarni, hogy a cégek ezért fizetnek, hogy mindenhol legyen valami reklám. Az egész modellt nem értem, hogy automatikusan ha valami honlaphoz vagy apphoz valami finanszírozást kell megoldani, akkor egyből mindenkinek a HIRDETÉS és REKLÁM elhelyezés ugrik be. Ez miért kézenfekvő?
    A big data is ugyanekkora bullshit.
  • Jakuza1 #4
    Azt hiszed ilyen egyszeru lesz ez, mikozben mar chipeket akarnak ultetlni az emberekbe ?
    Mikozben koteleznek ra, hogy a fizetesed bankkartyara menjen, ami alapjan azt is meghatarozzak, hol veszed fel a penzedet ?

    Sajnos a vilag arra halad, hogy a hatalom es a kiskiralyok ellenorzest akarnak mindenfelett, mert az nem eleg nekik , hogy par millioan kozuluk, akik a vilagtokenek a 9x%-alekaval rendelkeznek, csak egyszeruen kizsakmanyoljanak milliardokat a foldon es annak a kitermelt javaknak a nagyresze hozzajuk vandoroljon.
    Nekik ez nem eleg, nekik a teljes ellenorzes es diktatura kell, mert ez sem mas egy modern diktatura, ahol nem tudsz semmit tenni az ellen, hogy kizsakmanyoljanak es elnyomjanak. Mert az hiu abrand, hogy demokracia van a vilagban, az sose lesz, amig penz es hatalomvagy letezni fog a foldon.
  • F1End #3
    A modem, router, gép nem megy áram nélkül. Lenyomod az elosztót és kész. Vagy egyszerűen nem veszel olyasmit, amit nem lehet kikapcsolni.

    Egyébként a cikkben is van egy két ellentmondás:
    "Kicsit olyan volt, mint az édenkertben, ahol meztelenül ugráltunk. A fizikai világban 10 000 évre volt szükségünk, ahhoz, hogy kifejlesszük a magánszférát és hogy ruhákat vegyünk fel."
    Hát ezt itt is megtehetik, van TOR, meg egy csomó egyéb fizetős proxy szolgáltató meg program, ami gyakorlatilag lenyomozhatatlanná tesz, meg a cookiekat is ki lehet kapcsolni. Hogy nem ugyanolyan az élmény? Hát, a ruhás hasonlatot folytatva: az ruha sincs ingyen, és melegben az is kényelmetlen és meleg lehet, de ha el akarod takarni magad, csak így tudod megtenni.

    Mondjuk a "meztelenségre" hivatkozás után elég abszurdul hangzik, hogy a következő bekezdésben már ez áll:
    "Az emberek annyira nyilvánosan és titkosan cselekedhetnek, mint korábban sosem. Valamit akár az egész világnak is elküldhetnek és a legextrémebb titkosítást alkalmazhatják."
    Most akkor a szerzők döntsék el, hogy a probléma az, hogy semmit sem látni, vagy az, hogy mindent.

    "Amennyiben a Google-t és a Facebookot úgy kezelnénk, mint az infrastruktúrákat, például az utakat vagy az erőműveket, akkor a hivatalnokok állandóan ellenőriznék őket, hogy semmi se menjen rosszul, de most senki sem tudja, hogy mi történik ott, az adatközpontokba senki sem pillanthat be."
    Figyelembe véve, hogy milyen jól működik a Facebook vagy a Google bármilyen magyar állam által nyújtott szolgáltatással (pl: MÁV, egészségügy, utak karbantartása) összehasonlítva, szerintem kifejezetten jól járnánk, ha a kormányt (vagy bármelyik előzőt) lecserélhetnénk a menedzsmentjükre.
    Másrészt, aki azt hiszi, hogy egy erőmű attól fog jól működni, hogy egy köztisztviselő ellenőrzi, az nem áll a realitás talaján.
  • Attilawap #2
    Ez mind szép és jó, de a cisco már erőlteti ezt a magyarul igen bénán hangzó "dolgok internetje" dolgot. Hiába kapcsolod ki a modemet, routert, gépet ha más hálózati eszközök folyamatosan kommunikálni fognak a "fenntartott" hálózatokkal, amiket nem tudsz lekapcsolni. De akkor vége a magánéletnek. Lehet, hogy tényleg ez lesz a jövő. :(
  • end3 #1
    És akkor hozzáteszek ebben a szellemben még egy okosságot:

    Az internetkábel, a wi-fi modem-router, a mobil hálózat..., az emberek életének nem örök idők óta elrendelt, természetes közege. Semmi nem indokolja, hogy állandó elektromágneses "hullámtérben" tartózkodjunk. A routert, modemet áramtalanítani lehet, az UTP-kábelt ki lehet húzni az ajzatból. A mobilokat is ki lehet tenni egy időre a zsebünkből. Ha időnként kirakatba is "tesszük" a "mezítelen fenekünket", annak aztán tényleg semmi értelme, hogy éjjel nappal ott tartsuk. Mert a bölcs közmondás szerint is, sajnos addig jár a "korsó" a kútra...!

    Szokják meg a gondolatot a nagy "adathalászok", hogy nem lehet valós időben, éjjel-nappal adatokat gyűjteni minden percünkről. (Mert valójában ez a cél. A "hatalmi pozícióban" lévők, az "alatvalók" minden "bekábelezve" töltött percét saját hasznukra szeretnék fordítani.)

    Hát egyszerűen nem kellene mindezt lehetővé tenni. A lámpáinkat sem tartjuk bekapcsolva a nap 24 órájában. Fütést sem igényelünk a nap minden percében ugyanolyan hőfokon. Munkát sem végzünk állandóan. Az életünkben rendszeresen, bizonyos időre mindent be és ki szoktunk kapcsolni. Az internet sem kell, hogy más legyen. Egy szolgáltatás, amit igénybe veszünk a saját érdekünkben. De "lőtér" is, ahol az ott töltött időben, közben "lőnek" ránk. Vannak "lövészárkok", ahova időről-időre vissza lehet húzódni a "szilánkok" elől. Találjuk meg ezeket a saját érdekünkben, minnél gyakrabban. És érezzük jól magunkat emberi-baráti közösségekben, figyeljünk oda másokra személyesen és nem csak az interneten, a mobilokon keresztül...