Berta Sándor
Terjednek a robotok által írt cikkek
Egyre több olyan megoldást alkalmaznak a kiadók, amelyek képesek önállóan megírni a kiadványokba bekerülő anyagokat.
Úgy tűnik, hogy végérvényesen lezárult az a korszak, amikor az olvasók biztosak lehettek abban, hogy az újságokat emberek írták. A hírverseny miatt számos szerkesztőségbe beköltöztek a szövegíró programok, annak ellenére, hogy ezek lehetőségei jelenleg még meglehetősen korlátozottak. Az Automated Insights nevű amerikai cég olyan szoftverekkel látja el a különböző médiaházakat, amelyek teljesen automatikusan készítenek el bizonyos beszámolókat, például előre megírt panelek közé illesztik be a különböző forrásokból beérkező számokat. A programok főként tőzsdei részvényekről szóló, időjárási témájú és sportcikkeket tudnak készíteni; "X csapat nyert Y ellen, az eredmény Z lett" formában.
James Kotecki, az Automated Insights képviselője elmondta, hogy a szoftverüket használó cégek közé tartozik az Associated Press, a Yahoo!, a Microsoft, a Samsung, valamint az NFL. Vetélytársaik hasonló megoldásokat szállítanak a Forbes magazinnak és a Thomsonnak. A Wordsmith nevű programot elsősorban angol nyelvterületen alkalmazzák, de már fejlesztik a francia, a koreai és a spanyol változatot is. Az alkalmazás minden olyan területen jól használható, ahol rövid szövegeket kell megfogalmazni. A Wordsmith évente több mint 500 000 tweetet generál.
Az automatikusan készített tudósítások és más anyagok száma napjainkban már a milliárdhoz közelít, igaz, ezeknek csupán a töredéke jelenik meg a sajtóorgánumokban. Gyakori, hogy ezek az anyagok egy bizonyos témával, céggel vagy személlyel kapcsolatos összefoglalók. A jövőben ugyanakkor kiterjesztenék az algoritmusok képességeit, hogy megbirkózzanak a szenzorok növekvő számával és az összegyűjtött adatmennyiséggel.
Az amerikai vállalat nem akarja kiváltani az újságírókat, sőt, a megoldásuk inkább megszabadítja a riportereket az unalmas feladatoktól és így több idejük marad arra, hogy érdekes témákkal foglalkozzanak. Elméletileg a kifejlesztett szoftverek mindenféle szöveget meg tudnak fogalmazni, egészen addig, amíg van elegendő mennyiségű adat. Kotecki azt nem tudta megmondani, hogy valaha létezni fog-e egy olyan adatbázis, amelynek segítségével akár egy regényt is meg lehet majd írni. A jövőben ugyanakkor gépek készíthetik a pénzügyi híreket, a termékleírásokat és végezhetik a honlapok elemzését.
Főként a sport és az időjárás-előrejelzés területén lehetnek hasznosak a programok által automatikusan megírt anyagok. Az amerikai AP hírügynökségnél például robotok készítik el a cégek negyedéves eredményeiről szóló cikkeket.
Úgy tűnik, hogy végérvényesen lezárult az a korszak, amikor az olvasók biztosak lehettek abban, hogy az újságokat emberek írták. A hírverseny miatt számos szerkesztőségbe beköltöztek a szövegíró programok, annak ellenére, hogy ezek lehetőségei jelenleg még meglehetősen korlátozottak. Az Automated Insights nevű amerikai cég olyan szoftverekkel látja el a különböző médiaházakat, amelyek teljesen automatikusan készítenek el bizonyos beszámolókat, például előre megírt panelek közé illesztik be a különböző forrásokból beérkező számokat. A programok főként tőzsdei részvényekről szóló, időjárási témájú és sportcikkeket tudnak készíteni; "X csapat nyert Y ellen, az eredmény Z lett" formában.
James Kotecki, az Automated Insights képviselője elmondta, hogy a szoftverüket használó cégek közé tartozik az Associated Press, a Yahoo!, a Microsoft, a Samsung, valamint az NFL. Vetélytársaik hasonló megoldásokat szállítanak a Forbes magazinnak és a Thomsonnak. A Wordsmith nevű programot elsősorban angol nyelvterületen alkalmazzák, de már fejlesztik a francia, a koreai és a spanyol változatot is. Az alkalmazás minden olyan területen jól használható, ahol rövid szövegeket kell megfogalmazni. A Wordsmith évente több mint 500 000 tweetet generál.
Az automatikusan készített tudósítások és más anyagok száma napjainkban már a milliárdhoz közelít, igaz, ezeknek csupán a töredéke jelenik meg a sajtóorgánumokban. Gyakori, hogy ezek az anyagok egy bizonyos témával, céggel vagy személlyel kapcsolatos összefoglalók. A jövőben ugyanakkor kiterjesztenék az algoritmusok képességeit, hogy megbirkózzanak a szenzorok növekvő számával és az összegyűjtött adatmennyiséggel.
Az amerikai vállalat nem akarja kiváltani az újságírókat, sőt, a megoldásuk inkább megszabadítja a riportereket az unalmas feladatoktól és így több idejük marad arra, hogy érdekes témákkal foglalkozzanak. Elméletileg a kifejlesztett szoftverek mindenféle szöveget meg tudnak fogalmazni, egészen addig, amíg van elegendő mennyiségű adat. Kotecki azt nem tudta megmondani, hogy valaha létezni fog-e egy olyan adatbázis, amelynek segítségével akár egy regényt is meg lehet majd írni. A jövőben ugyanakkor gépek készíthetik a pénzügyi híreket, a termékleírásokat és végezhetik a honlapok elemzését.
Főként a sport és az időjárás-előrejelzés területén lehetnek hasznosak a programok által automatikusan megírt anyagok. Az amerikai AP hírügynökségnél például robotok készítik el a cégek negyedéves eredményeiről szóló cikkeket.