SG.hu
A diákok maguk is úgy érzik, hogy az MI túl könnyűvé teszi a dolgokat
A tanulók attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia használata rontja tanulási képességeiket. Sokan panaszkodnak, hogy az MI „túl könnyűvé teszi” az iskolai feladatokat, mások szerint pedig korlátozza kreativitásukat és megakadályozza őket új készségek elsajátításában - derül ki egy új kutatásból.
Az Oxford University Press (OUP) megbízásából készült egy az MI használatáról szóló tanulmány, amely szerint a 13 és 18 év közötti brit diákok mindössze 2%-a mondta, hogy nem használja az MI-t az iskolai feladatokhoz, míg 80% mondta, hogy rendszeresen használja. Az MI széles körű használata ellenére a diákok 62%-a szerint negatív hatással van az iskolai készségeikre és fejlődésükre, míg a diákok egynegyede egyetértett azzal, hogy az MI „túl könnyűvé teszi számomra a válaszok megtalálását anélkül, hogy magam végeznék el a munkát”. További 12% szerint az MI „korlátozza a kreatív gondolkodásomat”, míg hasonló arányban mondták, hogy kevésbé valószínű, hogy problémákat oldanak meg vagy kreatívan írnak.
Alexandra Tomescu, az OUP generatív MI és gépi tanulási szakértője szerint a tanulmány az elsők között vizsgálta, hogy a brit fiatalok hogyan építik be az MI-t az oktatásba. "Ami engem lenyűgöz, az a válaszok kifinomultsága” - mondta Tomescu. "Az, hogy a diákok 60%-a aggódik amiatt, hogy az MI-eszközök inkább a másolást ösztönzik, mint az eredeti munkát, azt jelzi, hogy nagyon mélyen értik, mire szolgálnak az iskolai feladatok, és milyen buktatói és előnyei vannak ennek a technológiának. "Azok a fiatalok, akik ezt a technológiát használják, valójában meglehetősen kifinomult, érett megértéssel rendelkeznek arról, hogy a technológia hogyan hat az iskolai tanulmányaikra, ami lenyűgöző, mert nem adunk elég hitelt a fiataloknak, amikor a technológia ilyen módon történő, segítség nélküli használatáról van szó az oktatásban.”
Az OUP eredményei empirikus tanulmányokat követnek az MI oktatásban való használatáról. Az egyik, amelyet idén tett közzé a Massachusetts Institute of Technology (MIT), a ChatGPT-hez hasonló nagy nyelvi modelleket (LLM) használó diákok esszéírás közbeni agyi elektromos aktivitását mérte, és a következő következtetésre jutott: "Ezek az eredmények aggodalmakat vetnek fel az LLM-re való támaszkodás hosszú távú oktatási következményeivel kapcsolatban, és aláhúzzák annak szükségességét, hogy mélyebben vizsgáljuk az MI szerepét a tanulásban.”
Az OUP által megkérdezett 2000 diák közel fele azt mondta, hogy aggódik amiatt, hogy osztálytársai „titokban használják az MI-t” az iskolai feladatokhoz, anélkül, hogy tanáraik ezt észrevennék. Sokan arról számoltak be, hogy több segítséget szeretnének kapni tanáraiktól az MI megfelelő használatához és annak megbízhatóságának megítéléséhez. Az OUP bejelentette, hogy új oktatási központot indít a tanárok támogatására. "Ezek közül a megállapítások közül néhány nagyon érdekes lehet a tanárok számára, különösen az, hogy a diákok mennyire számítanak a tanárok útmutatására. Technológiai generációs szakadék van, és mégis a tanáraiktól várnak útmutatást, hogy hogyan használják produktívan ezt a technológiát, és ezt nagyon pozitívnak tartom” - mondta Tomescu.
Daniel Williams, a birminghami Bishop Vesey gimnázium helyettes igazgatója és mesterséges intelligencia vezetője elmondta: "Az eredmények pontosan tükrözik azt, amit az iskolában látok. Sok diák felismeri a mesterséges intelligencia értékét a kreativitás, a felkészülés és a problémamegoldás terén, de gyakran inkább rövidítésként használja, mint tanulási eszközként.” Csak 31% mondta, hogy nem gondolja, hogy az MI használata negatív hatással lenne bármelyik készségükre. De a legtöbb diák szerint az MI használata segített nekik új készségeket elsajátítani, köztük 18% szerint segített nekik megérteni a problémákat, 15% szerint pedig segített nekik „új és jobb” ötleteket kitalálni. Amikor kérték, hogy fejtsék ki gondolataikat bővebben, egy 15 éves diáklány így válaszolt: „Jobban megértem a matematikát, és ez segít nekem a nehéz kérdések megoldásában.” Egy 14 éves fiú pedig így nyilatkozott: „Most gyorsabban gondolkodom, mint korábban.”
Az Oxford University Press (OUP) megbízásából készült egy az MI használatáról szóló tanulmány, amely szerint a 13 és 18 év közötti brit diákok mindössze 2%-a mondta, hogy nem használja az MI-t az iskolai feladatokhoz, míg 80% mondta, hogy rendszeresen használja. Az MI széles körű használata ellenére a diákok 62%-a szerint negatív hatással van az iskolai készségeikre és fejlődésükre, míg a diákok egynegyede egyetértett azzal, hogy az MI „túl könnyűvé teszi számomra a válaszok megtalálását anélkül, hogy magam végeznék el a munkát”. További 12% szerint az MI „korlátozza a kreatív gondolkodásomat”, míg hasonló arányban mondták, hogy kevésbé valószínű, hogy problémákat oldanak meg vagy kreatívan írnak.
Alexandra Tomescu, az OUP generatív MI és gépi tanulási szakértője szerint a tanulmány az elsők között vizsgálta, hogy a brit fiatalok hogyan építik be az MI-t az oktatásba. "Ami engem lenyűgöz, az a válaszok kifinomultsága” - mondta Tomescu. "Az, hogy a diákok 60%-a aggódik amiatt, hogy az MI-eszközök inkább a másolást ösztönzik, mint az eredeti munkát, azt jelzi, hogy nagyon mélyen értik, mire szolgálnak az iskolai feladatok, és milyen buktatói és előnyei vannak ennek a technológiának. "Azok a fiatalok, akik ezt a technológiát használják, valójában meglehetősen kifinomult, érett megértéssel rendelkeznek arról, hogy a technológia hogyan hat az iskolai tanulmányaikra, ami lenyűgöző, mert nem adunk elég hitelt a fiataloknak, amikor a technológia ilyen módon történő, segítség nélküli használatáról van szó az oktatásban.”
Az OUP eredményei empirikus tanulmányokat követnek az MI oktatásban való használatáról. Az egyik, amelyet idén tett közzé a Massachusetts Institute of Technology (MIT), a ChatGPT-hez hasonló nagy nyelvi modelleket (LLM) használó diákok esszéírás közbeni agyi elektromos aktivitását mérte, és a következő következtetésre jutott: "Ezek az eredmények aggodalmakat vetnek fel az LLM-re való támaszkodás hosszú távú oktatási következményeivel kapcsolatban, és aláhúzzák annak szükségességét, hogy mélyebben vizsgáljuk az MI szerepét a tanulásban.”
Az OUP által megkérdezett 2000 diák közel fele azt mondta, hogy aggódik amiatt, hogy osztálytársai „titokban használják az MI-t” az iskolai feladatokhoz, anélkül, hogy tanáraik ezt észrevennék. Sokan arról számoltak be, hogy több segítséget szeretnének kapni tanáraiktól az MI megfelelő használatához és annak megbízhatóságának megítéléséhez. Az OUP bejelentette, hogy új oktatási központot indít a tanárok támogatására. "Ezek közül a megállapítások közül néhány nagyon érdekes lehet a tanárok számára, különösen az, hogy a diákok mennyire számítanak a tanárok útmutatására. Technológiai generációs szakadék van, és mégis a tanáraiktól várnak útmutatást, hogy hogyan használják produktívan ezt a technológiát, és ezt nagyon pozitívnak tartom” - mondta Tomescu.
Daniel Williams, a birminghami Bishop Vesey gimnázium helyettes igazgatója és mesterséges intelligencia vezetője elmondta: "Az eredmények pontosan tükrözik azt, amit az iskolában látok. Sok diák felismeri a mesterséges intelligencia értékét a kreativitás, a felkészülés és a problémamegoldás terén, de gyakran inkább rövidítésként használja, mint tanulási eszközként.” Csak 31% mondta, hogy nem gondolja, hogy az MI használata negatív hatással lenne bármelyik készségükre. De a legtöbb diák szerint az MI használata segített nekik új készségeket elsajátítani, köztük 18% szerint segített nekik megérteni a problémákat, 15% szerint pedig segített nekik „új és jobb” ötleteket kitalálni. Amikor kérték, hogy fejtsék ki gondolataikat bővebben, egy 15 éves diáklány így válaszolt: „Jobban megértem a matematikát, és ez segít nekem a nehéz kérdések megoldásában.” Egy 14 éves fiú pedig így nyilatkozott: „Most gyorsabban gondolkodom, mint korábban.”