Szekeres Viktor
2011 első félévének legdurvább mozis sikerei és legszörnyűbb bukásai
Véget ért 2011 első féléve, és akadt a mozikban pár hatalmas siker, mint ahogy irtózatos bukások is, melyeken a 100 millió dolláros reklámkampány sem segített.
Milyen volt 2011 első féléve?
Véget ért az idei első félév, itt az ideje a számvetésnek. Jó pár filmet mutattak be Magyarországon és Amerikában - bevételek szempontjából igazán ez a két ország érdekelhet minket, meg talán az, hogy összességében mekkora bevételre tettek szert a filmek Amerikán kívül. 2011 első hat hónapjában láthattunk jó filmeket és rosszakat egyaránt, az átlagos színvonal azonban elég jónak mondható - igaz eddig idén mindössze két igazán kiemelkedő film született. (Tavaly ilyenkor már legalább 7-8-ról beszélhettünk és hol volt még az Eredet vagy a Social Network - A közösségi háló!)
Egyelőre még javában tart a májustól augusztusig terjedő mozis nyár, ami nem igazán egyezik a csillagászatival. Ez azt is jelenti, hogy a nagy durranások egy része csak júliusban és augusztusban kerül bemutatásra, azonban pár instant sikert, azonnal folytatást érő teljesítményt már eddig is feljegyezhettünk, mint ahogy elhasalt filmek is akadtak. Amerikában az idei első félévben 272 filmet mutattak be a multiplexekben, ezekből 4,87 milliárd dollár bevétele volt a moziknak, vagyis nagyjából 620 millió jegyet adtak el, átlagosan 7,86 dolláros jegyár mellett. Ez az adat természetesen az olcsó, utánjátszó mozik árfekvése miatt tűnik alacsonynak, hiszen "főműsoridőben" 10 dollárnál (jóval) többet kell kiadni a mozijegyért.
Bár még csak május 26-án mutatták be a Másnaposok 2-t, elmondható, hogy eddig magasan ezt a filmet látták legtöbben Amerikában idén, ugyanis eddig 245 millió dollár bevételnél jár a komédia, míg a magasabb, 3D-s helyárak mellett vetített Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken eddig 231 millió dollár jegybevételt tudhat magáénak. Ebben az összevetésben persze az sem mellékes, hogy előbbi 80, utóbbi pedig 250 millió dollárból készült, s a gyártási költséghez természetesen még az 50-70 milliós marketingkiadás is hozzáadandó. Miközben azonban Amerikában egyértelműen a legkevesebb nézőt érdeklő Karib-tenger kalózai epizód lesz a negyedik rész, addig nemzetközi viszonylatban magasan a legsikeresebb: már most 756 millió dollár Amerikán kívüli bevételnél tart a film, míg például a Másnaposok 2 "csak" 283 milliónál.
Ugyancsak Amerikán kívüli bevételével lett a Halálos iramban: Ötödik sebesség "nagyon jól" szereplő filmből "remekül teljesítő". A széria ötödik része minden viszonylatban az eddigi legsikeresebb: a 208 milliós amerikai kaszáláshoz 389 milliós nemzetközi járult hozzá. Az animációs filmek is látványosan Amerikán kívül szerepelnek jól. Hazájában sem a Rio (140 millió dollár), sem a Kung Fu Panda 2 (eddig 154 millió dollár) nem teljesített kiemelkedően, azonban Amerikán kívül a közönség oda van/volt mindkét filmért, melyek már fejenként 300-350 millió dollárra tettek szert a többi országban. (Érdekes módon a jóval felnőttesebb és sokkal jobban sikerült Rango nemzetközileg már nem szerepelt túl jól, hiszen 123 milliós amerikai bevételhez 119 millió Amerikán kívüli dollár járult.)
Az idei év nem nagyon bővelkedett eddig meglepetésekben, a legtöbb film nagyjából teljesítette az elvárásokat. Azonban akadtak váratlanul jól szereplő alkotások is. Év elején a Gnómeó és Júlia döbbentette meg a közönséget. Az aranyos animáció ugyanis a februári, 25 millió dolláros amerikai premierje óta eddig 99 628 263 dollárt szedett össze, s bár hétvégén már csak 14 ezerrel növelte bevételét a film, valószínűleg addig moziban marad, míg el nem éri a 100 milliót, melyhez nemzetközileg újabb 90 millió járult. Ugyancsak váratlanul jó eredményt produkált a jegypénztáraknál a Bradley Cooperre épített Csúcshatás (19 milliós start után 79 millió dollár Amerikában), illetve a Matthew McConaughey főszereplésével készült Az igazság ügyvédje (13 milliós nyitóhétvége után 58 millió dollár bevétel) - az említett mindhárom film végül első hétvégi bevételének négyszeresével zárt, ami elismerésre méltó, hiszen vannak olyan alkotások is, melyek a kétszeres szorzót is alig érték el, úgy menekült elúadásaikról a közönség. (Például a Sikoly 4 18,6 milliós első hétvége után 38,2 millió dollárnál tart, de A Föld inváziója - Csata: Los Angeles sem lehet büszke a 35,5 milliós kezdés utáni 83,5 milliós összbevételre. Az említett filmeket pedig természetesen az Álomháború pipálja leg legjobb 19 milliós kezdésével és 36,4 milliós bevételével.)
Persze az előző bekezdésben, a zárójelen kívül filmek sikere eltörpül a Koszorúslányoké mellett, mely olyan, az elmúlt években hatszoros (kezdőhétvége-összbevétel)-szorzót produkált filmek nyomába eredt, mint a Másnaposok és az Elrabolva - a magas szorzó egyértelmű jele annak, hogy a közönség imádja a filmet, jó hírét kelti és újranézi. A Koszorúslányok Amerikában május 13-án került moziba és már a 26,2 milliós nyitánya is jónak számított, azonban az azóta eltelt hetekben a nézők száma egyszerűen alig akart csökkenni, s jelenleg 149 millió dollár bevételnél tart a 32 millióba került film. A hatszoros szorzó pedig biztosan meglesz, hiszen ahhoz csak 157 millió dollárig kell elérni, így egyértelmű, hogy melyik 2011 első hat hónapjának legnagyobb sikertörténete.
Hányszor voltál 2011-ben moziban?
A sikerek mellett törvényszerűen bukások is akadtak szép számmal, s ezek közül párat érdemes is kiemelni. Zack Snyder 82 millió dollárba kerülő látványorgiának szánt Álomháborúja egyértelműen gyenge teljesítményével tűnt ki (36 millió dollár Amerikában, 53 millió Amerikán kívül), mint ahogy a nyári nagy filmek között indított 60 milliós A pap - Háború a vámpírok ellen szereplése (eddig 29 millió dollár Amerikában, 46 millió Amerikán kívül) is nagy csalódás, főleg, hogy a marketingje annyiba került, mint maga a film. De az egyik legnagyobb hasas, már most tudni lehet, hogy a Zöld Lámpás lesz, mely nagyjából 110-120 millió dolláros teljesítmény fog nyújtani Amerikában (két hét alatt 94 milliónál tart), ami az újkori nagy szuperhős képregényfilmek közül az egyik legalacsonyabb bevétel lesz. A Warner stúdió pedig még jobban szomorkodhat amiatt, hogy a film elkészítése 200 millió dollárba került, s az elhibázott és többször újraindított marketingstratégia miatt 100 milliós összeget fizettek ki reklámozásra. A Zöld Lámpást valószínűleg nem a warez buktatta meg...
De Álomháború ide, Zöld Lámpás oda, a legbrutálisabb idei bukás a Disney egyik animációja, az Anyát a Marsra! nevéhez fűződik. Az új Disney-vezetés úgy örökölte a filmet, annak szerepléséről nem igazán tehet, de az egy ideje dobozban lévő és márciusban bemutatott scifi annak ellenére, hogy 150 millió dollárba került, Amerikában mindössze 21 millió dollár bevételt hozott, a világ többi részén pedig 17,6 milliót - pedig még 3D-s támogatást is kapott. (Érdekesség, hogy a nemzetközi bevételekhez Oroszország 5,7, Mexikó 3,4, Venezuela 1,2, míg Argentína 1,1 millió dollárral járult hozzá, de Kolumbia is majdnem egymillióval - valamiért Dél-Amerika sokkal inkább kíváncsi volt a scifi-animációra.)
Nálunk meglehetősen lassan, mindössze 8 premierrel folytatódik július hónappal a nyár, de Amerikában ennél azért komolyabb a tempó. És már most lehet tippelni, hogy a képregényes mozik (Amerika kapitány, Cowboyok és űrlények), a feldolgozások-folytatások-előzmények (Végső állomás 5, Conan, Majmok bolygója: Lázadás, Frászkarika), a komédiák (Förtelmes főnökök, Larry Crowne, Őrült, dilis, szerelem, Testcsere, 30 Minutes or Less, Barátság extrákkal, Our Idiot Brother), illetve a gyerekfilmek (Micimackó, A gondozoo, Hupikék törpikék 3D, Kémkölykök 4D) közül melyik lesz nagy siker, és melyik bukik hatalmasat.
Egyelőre még javában tart a májustól augusztusig terjedő mozis nyár, ami nem igazán egyezik a csillagászatival. Ez azt is jelenti, hogy a nagy durranások egy része csak júliusban és augusztusban kerül bemutatásra, azonban pár instant sikert, azonnal folytatást érő teljesítményt már eddig is feljegyezhettünk, mint ahogy elhasalt filmek is akadtak. Amerikában az idei első félévben 272 filmet mutattak be a multiplexekben, ezekből 4,87 milliárd dollár bevétele volt a moziknak, vagyis nagyjából 620 millió jegyet adtak el, átlagosan 7,86 dolláros jegyár mellett. Ez az adat természetesen az olcsó, utánjátszó mozik árfekvése miatt tűnik alacsonynak, hiszen "főműsoridőben" 10 dollárnál (jóval) többet kell kiadni a mozijegyért.
Bár még csak május 26-án mutatták be a Másnaposok 2-t, elmondható, hogy eddig magasan ezt a filmet látták legtöbben Amerikában idén, ugyanis eddig 245 millió dollár bevételnél jár a komédia, míg a magasabb, 3D-s helyárak mellett vetített Karib-tenger kalózai: Ismeretlen vizeken eddig 231 millió dollár jegybevételt tudhat magáénak. Ebben az összevetésben persze az sem mellékes, hogy előbbi 80, utóbbi pedig 250 millió dollárból készült, s a gyártási költséghez természetesen még az 50-70 milliós marketingkiadás is hozzáadandó. Miközben azonban Amerikában egyértelműen a legkevesebb nézőt érdeklő Karib-tenger kalózai epizód lesz a negyedik rész, addig nemzetközi viszonylatban magasan a legsikeresebb: már most 756 millió dollár Amerikán kívüli bevételnél tart a film, míg például a Másnaposok 2 "csak" 283 milliónál.
Ugyancsak Amerikán kívüli bevételével lett a Halálos iramban: Ötödik sebesség "nagyon jól" szereplő filmből "remekül teljesítő". A széria ötödik része minden viszonylatban az eddigi legsikeresebb: a 208 milliós amerikai kaszáláshoz 389 milliós nemzetközi járult hozzá. Az animációs filmek is látványosan Amerikán kívül szerepelnek jól. Hazájában sem a Rio (140 millió dollár), sem a Kung Fu Panda 2 (eddig 154 millió dollár) nem teljesített kiemelkedően, azonban Amerikán kívül a közönség oda van/volt mindkét filmért, melyek már fejenként 300-350 millió dollárra tettek szert a többi országban. (Érdekes módon a jóval felnőttesebb és sokkal jobban sikerült Rango nemzetközileg már nem szerepelt túl jól, hiszen 123 milliós amerikai bevételhez 119 millió Amerikán kívüli dollár járult.)
Az idei év nem nagyon bővelkedett eddig meglepetésekben, a legtöbb film nagyjából teljesítette az elvárásokat. Azonban akadtak váratlanul jól szereplő alkotások is. Év elején a Gnómeó és Júlia döbbentette meg a közönséget. Az aranyos animáció ugyanis a februári, 25 millió dolláros amerikai premierje óta eddig 99 628 263 dollárt szedett össze, s bár hétvégén már csak 14 ezerrel növelte bevételét a film, valószínűleg addig moziban marad, míg el nem éri a 100 milliót, melyhez nemzetközileg újabb 90 millió járult. Ugyancsak váratlanul jó eredményt produkált a jegypénztáraknál a Bradley Cooperre épített Csúcshatás (19 milliós start után 79 millió dollár Amerikában), illetve a Matthew McConaughey főszereplésével készült Az igazság ügyvédje (13 milliós nyitóhétvége után 58 millió dollár bevétel) - az említett mindhárom film végül első hétvégi bevételének négyszeresével zárt, ami elismerésre méltó, hiszen vannak olyan alkotások is, melyek a kétszeres szorzót is alig érték el, úgy menekült elúadásaikról a közönség. (Például a Sikoly 4 18,6 milliós első hétvége után 38,2 millió dollárnál tart, de A Föld inváziója - Csata: Los Angeles sem lehet büszke a 35,5 milliós kezdés utáni 83,5 milliós összbevételre. Az említett filmeket pedig természetesen az Álomháború pipálja leg legjobb 19 milliós kezdésével és 36,4 milliós bevételével.)
Persze az előző bekezdésben, a zárójelen kívül filmek sikere eltörpül a Koszorúslányoké mellett, mely olyan, az elmúlt években hatszoros (kezdőhétvége-összbevétel)-szorzót produkált filmek nyomába eredt, mint a Másnaposok és az Elrabolva - a magas szorzó egyértelmű jele annak, hogy a közönség imádja a filmet, jó hírét kelti és újranézi. A Koszorúslányok Amerikában május 13-án került moziba és már a 26,2 milliós nyitánya is jónak számított, azonban az azóta eltelt hetekben a nézők száma egyszerűen alig akart csökkenni, s jelenleg 149 millió dollár bevételnél tart a 32 millióba került film. A hatszoros szorzó pedig biztosan meglesz, hiszen ahhoz csak 157 millió dollárig kell elérni, így egyértelmű, hogy melyik 2011 első hat hónapjának legnagyobb sikertörténete.
De Álomháború ide, Zöld Lámpás oda, a legbrutálisabb idei bukás a Disney egyik animációja, az Anyát a Marsra! nevéhez fűződik. Az új Disney-vezetés úgy örökölte a filmet, annak szerepléséről nem igazán tehet, de az egy ideje dobozban lévő és márciusban bemutatott scifi annak ellenére, hogy 150 millió dollárba került, Amerikában mindössze 21 millió dollár bevételt hozott, a világ többi részén pedig 17,6 milliót - pedig még 3D-s támogatást is kapott. (Érdekesség, hogy a nemzetközi bevételekhez Oroszország 5,7, Mexikó 3,4, Venezuela 1,2, míg Argentína 1,1 millió dollárral járult hozzá, de Kolumbia is majdnem egymillióval - valamiért Dél-Amerika sokkal inkább kíváncsi volt a scifi-animációra.)
Nálunk meglehetősen lassan, mindössze 8 premierrel folytatódik július hónappal a nyár, de Amerikában ennél azért komolyabb a tempó. És már most lehet tippelni, hogy a képregényes mozik (Amerika kapitány, Cowboyok és űrlények), a feldolgozások-folytatások-előzmények (Végső állomás 5, Conan, Majmok bolygója: Lázadás, Frászkarika), a komédiák (Förtelmes főnökök, Larry Crowne, Őrült, dilis, szerelem, Testcsere, 30 Minutes or Less, Barátság extrákkal, Our Idiot Brother), illetve a gyerekfilmek (Micimackó, A gondozoo, Hupikék törpikék 3D, Kémkölykök 4D) közül melyik lesz nagy siker, és melyik bukik hatalmasat.