Szekeres Viktor
Gombócból is sok - újabb TV2-es megabukta
A TV2 továbbra is vergődik az RTL Klub szorításában, hisz ismét bebukta új nagyköltségvetésű műsorát. Vajon mikor adják meg a kegyelemdöfést?
Vártunk amíg várhattunk, de tovább nem megy. Mintha átok ülne a TV2-n, mely nem elég, hogy az előkelő második helyet foglalja el a kétszereplős országos kereskedelmi tévés piacon, de az utóbbi időben minden sajátgyártású produkciója becsődöl. A legutóbbi vállalkozásuk hatalmas bukása közvetve kvázi az egész csatornavezetés lefejezéséhez vezetett.
Tévében kétféleképpen bukhat meg egy produkció: a nézői nemtetszés és a nézői érdektelenség hatására. Előbbi erős indikátor, hiszen ha valamilyen új műsor kicsit is figyelemfelkeltő témával bír, akkor egy erős kültéri és/vagy tévés reklámkampány hatására minden bizonnyal el lehet érni, hogy akár 1,5-2 millió ember is lecsüccsenjen adott időpontban a tévékészülékek elé, hogy megnézzék, hogy ugyan mi is ez a műsor, aminek már a csapból is az előzetese folyik.
Az efféle úton-útonfélen beharangozott műsorok premierjének eredményeit szokták büszkén hirdetni mindenfelé a csatornák, hogy aztán hallgassanak a második adás esetleges gyengébb nézettségéről. Ugyanis ha nézői nemtetszésbe ütközik egy produkció, akkor értelemszerűen megindul lefelé a lejtőn a nézettség, és vagy fokozatos csökkenés jut osztályrészül a produkciónak, vagy egy, a konkurensénél alacsonyabb szintre történő beállás. Mindkét eset természetesen bukást eredményez. (Erre volt példa a remek nézettséggel indító Hősök, melynek premierjét 1,7 millióan látták, de utána a háziasszonyok rájöttek, hogy nem feltétlenül őket fogja lenyűgözni Peter Petrelliék világmentése, így ők passzolták a sorozatot.)
A bukások másik válfaja az azonnali zakó, melyet az olyan produkciók szenvednek, amik reklám ide vagy oda, fel sem keltik az emberek érdeklődését. Ezek általában halálra ítélt műsorok, hiszen nagyon jó visszhangnak kell keletkeznie ahhoz, hogy a nézők fokozatosan rátaláljanak a műsorra és az ikszedik adásban még bekapcsolódjanak a nézésébe. Az esetek többségében az a műsor, melynek premierje érdektelenségre van kárhoztatva, annak sorsa nagyjából a kezdetektől fogva meg van pecsételve. (Ugye még mindenki emlékszik az Egy rém rendes család Budapesten buktájára?)
A TV2, miután erősen befürdött tavaszi vetélkedőjével, az amerikai sikerlicencnek hirdetett, de valójában odaát csak középszerű nézettségnek örvendő "Egy a 100 ellennel" úgy döntött, hogy nem a megvalósításban volt a probléma, hanem az adagolásban. Ezért megvették a legújabb amerikai sikerlicencet, az "Okosabb vagy, mint egy ötödikes?" című játékot. Ezt az eddigi próbálkozásokkal (Áll az alku, Multimilliomos) ellentétben nem kívánták napi szinten kiégetni, hanem okosan, heti adásokkal próbálták elfogadtatni a nézőkkel. (Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a TV2 ismét rossz tanácsadóra hallgatott, hiszen a rekordnézettséggel, 26 millióval nyitó játéknak Amerikában körülbelül 5 adás elég volt ahhoz, hogy 8-9 milliós, Egy a 100 ellen-szerű szintre álljon be a nézettsége, így nyilván nem lehetett nagy szenzációról beszélni.)
A TV2-nek azonban helyesírási plakátok ide, ennivaló, cukipofának hitt gyerekekkel való spotok oda, már a péntek este kilenc órára időzített premiert sem sikerült jól abszolválnia. Az RTL Klub egy Steven Segal-filmmel, a Félholttal agyabugyálta, ööö, félholtra a TV2 új sikervárományosát a kereskedelmileg fontos 18-49-es korosztályban (közönségarányok: 28,7% - 36,1%). Bár a ronda vereségre gyógyír lehetett, hogy a teljes lakosságban még 200 ezer nézővel a TV2 nyert, de az idősebbek megnyerését nem lehet sikernek felfogni. (Magyarán szólva a nézőknek nem a műsorral volt bajuk, hanem eleve nem is érdekelte őket az.)
Ahogyan pedig várható volt, az érdektelenég ezúttal is nézői elutasítással párosult, hiszen egy héttel később éppen 200 ezer néző választott más elfoglaltságot a vetélkedő helyett. Így az RTL Klub konkurens akciófilmje, a híres-neves Különösen veszélyes már a teljes lakosságban is legyőzte a TV2-t, a fiatalokról nem is beszélve (23,4% - 35,8%). Azt nyilvánvalóan felesleges ecsetelgetni, hogy egy többtízmilliós költségű saját gyártású produkció bukása egy fillérekért, egy csomag részeként megvett külföldi bé-filmmel szemben mennyire megalázó.
A TV2 minden sanyarúság ellenére is kitartott az Okosabb vagy, mint egy ötödikes? mellett, s tette mindezt kevés sikerrel. A két csatorna közti távolság egy ideig stabilizálódott, majd az RTL új sorozatpéntekének (Miami helyszínelők, Lost) köszönhetően már olyan mérvűre nőtt, hogy szégyenszemre a csatorna vetélkedőt követő este 10 órás műsorai (Mi kérünk elnézést!, Liptai Claudia Show, Médiacápa) is jobb eredményt értek el a 18-49-es korosztályban, mint a vergődő játék.
A jelen tehát ismert, ebben az évben ritkán állt a TV2-nek a zászló az új projekteket illetően. A pozitív oldalra egyedül a Nagy fogyás premierjét tudják felírni, mely valóságshow nézettsége azonban a második hétre visszaesett egy cseppet, de még mindig veri a Vészhelyzetet kedd esténként. A nagy kérdés, hogy marad-e a sorminta, miszerint az RTL mindig nyer, a TV2 mindig kikap? Nemsokára ugyanis debütál az RTL Klub napi vetélkedője, a Pókerarc, valamint a szombat esti tehetségkutató műsor, a Csillag születik. A TV2 legnagyobb aduja egyelőre úgy tűnik, hogy a jövő tavaszra tervezett Uri Geller-es mágus-show lesz, mely sikere a fentiek miatt is több, mint kétséges.
Vártunk amíg várhattunk, de tovább nem megy. Mintha átok ülne a TV2-n, mely nem elég, hogy az előkelő második helyet foglalja el a kétszereplős országos kereskedelmi tévés piacon, de az utóbbi időben minden sajátgyártású produkciója becsődöl. A legutóbbi vállalkozásuk hatalmas bukása közvetve kvázi az egész csatornavezetés lefejezéséhez vezetett.
Tévében kétféleképpen bukhat meg egy produkció: a nézői nemtetszés és a nézői érdektelenség hatására. Előbbi erős indikátor, hiszen ha valamilyen új műsor kicsit is figyelemfelkeltő témával bír, akkor egy erős kültéri és/vagy tévés reklámkampány hatására minden bizonnyal el lehet érni, hogy akár 1,5-2 millió ember is lecsüccsenjen adott időpontban a tévékészülékek elé, hogy megnézzék, hogy ugyan mi is ez a műsor, aminek már a csapból is az előzetese folyik.
Az efféle úton-útonfélen beharangozott műsorok premierjének eredményeit szokták büszkén hirdetni mindenfelé a csatornák, hogy aztán hallgassanak a második adás esetleges gyengébb nézettségéről. Ugyanis ha nézői nemtetszésbe ütközik egy produkció, akkor értelemszerűen megindul lefelé a lejtőn a nézettség, és vagy fokozatos csökkenés jut osztályrészül a produkciónak, vagy egy, a konkurensénél alacsonyabb szintre történő beállás. Mindkét eset természetesen bukást eredményez. (Erre volt példa a remek nézettséggel indító Hősök, melynek premierjét 1,7 millióan látták, de utána a háziasszonyok rájöttek, hogy nem feltétlenül őket fogja lenyűgözni Peter Petrelliék világmentése, így ők passzolták a sorozatot.)
A bukások másik válfaja az azonnali zakó, melyet az olyan produkciók szenvednek, amik reklám ide vagy oda, fel sem keltik az emberek érdeklődését. Ezek általában halálra ítélt műsorok, hiszen nagyon jó visszhangnak kell keletkeznie ahhoz, hogy a nézők fokozatosan rátaláljanak a műsorra és az ikszedik adásban még bekapcsolódjanak a nézésébe. Az esetek többségében az a műsor, melynek premierje érdektelenségre van kárhoztatva, annak sorsa nagyjából a kezdetektől fogva meg van pecsételve. (Ugye még mindenki emlékszik az Egy rém rendes család Budapesten buktájára?)
A TV2, miután erősen befürdött tavaszi vetélkedőjével, az amerikai sikerlicencnek hirdetett, de valójában odaát csak középszerű nézettségnek örvendő "Egy a 100 ellennel" úgy döntött, hogy nem a megvalósításban volt a probléma, hanem az adagolásban. Ezért megvették a legújabb amerikai sikerlicencet, az "Okosabb vagy, mint egy ötödikes?" című játékot. Ezt az eddigi próbálkozásokkal (Áll az alku, Multimilliomos) ellentétben nem kívánták napi szinten kiégetni, hanem okosan, heti adásokkal próbálták elfogadtatni a nézőkkel. (Zárójelben érdemes megjegyezni, hogy a TV2 ismét rossz tanácsadóra hallgatott, hiszen a rekordnézettséggel, 26 millióval nyitó játéknak Amerikában körülbelül 5 adás elég volt ahhoz, hogy 8-9 milliós, Egy a 100 ellen-szerű szintre álljon be a nézettsége, így nyilván nem lehetett nagy szenzációról beszélni.)
A TV2-nek azonban helyesírási plakátok ide, ennivaló, cukipofának hitt gyerekekkel való spotok oda, már a péntek este kilenc órára időzített premiert sem sikerült jól abszolválnia. Az RTL Klub egy Steven Segal-filmmel, a Félholttal agyabugyálta, ööö, félholtra a TV2 új sikervárományosát a kereskedelmileg fontos 18-49-es korosztályban (közönségarányok: 28,7% - 36,1%). Bár a ronda vereségre gyógyír lehetett, hogy a teljes lakosságban még 200 ezer nézővel a TV2 nyert, de az idősebbek megnyerését nem lehet sikernek felfogni. (Magyarán szólva a nézőknek nem a műsorral volt bajuk, hanem eleve nem is érdekelte őket az.)
Ahogyan pedig várható volt, az érdektelenég ezúttal is nézői elutasítással párosult, hiszen egy héttel később éppen 200 ezer néző választott más elfoglaltságot a vetélkedő helyett. Így az RTL Klub konkurens akciófilmje, a híres-neves Különösen veszélyes már a teljes lakosságban is legyőzte a TV2-t, a fiatalokról nem is beszélve (23,4% - 35,8%). Azt nyilvánvalóan felesleges ecsetelgetni, hogy egy többtízmilliós költségű saját gyártású produkció bukása egy fillérekért, egy csomag részeként megvett külföldi bé-filmmel szemben mennyire megalázó.
A TV2 minden sanyarúság ellenére is kitartott az Okosabb vagy, mint egy ötödikes? mellett, s tette mindezt kevés sikerrel. A két csatorna közti távolság egy ideig stabilizálódott, majd az RTL új sorozatpéntekének (Miami helyszínelők, Lost) köszönhetően már olyan mérvűre nőtt, hogy szégyenszemre a csatorna vetélkedőt követő este 10 órás műsorai (Mi kérünk elnézést!, Liptai Claudia Show, Médiacápa) is jobb eredményt értek el a 18-49-es korosztályban, mint a vergődő játék.
A jelen tehát ismert, ebben az évben ritkán állt a TV2-nek a zászló az új projekteket illetően. A pozitív oldalra egyedül a Nagy fogyás premierjét tudják felírni, mely valóságshow nézettsége azonban a második hétre visszaesett egy cseppet, de még mindig veri a Vészhelyzetet kedd esténként. A nagy kérdés, hogy marad-e a sorminta, miszerint az RTL mindig nyer, a TV2 mindig kikap? Nemsokára ugyanis debütál az RTL Klub napi vetélkedője, a Pókerarc, valamint a szombat esti tehetségkutató műsor, a Csillag születik. A TV2 legnagyobb aduja egyelőre úgy tűnik, hogy a jövő tavaszra tervezett Uri Geller-es mágus-show lesz, mely sikere a fentiek miatt is több, mint kétséges.