Szekeres Viktor

A 2006-os nyár mozis buktái

Bár még van pár hét a nyárból, a World Trade Center premierjével a nagyformátumú filmek már moziba kerültek. Vajon melyik lett az idei év Szigete?

Tavaly is megemlékeztünk a nyár legnagyobb mellényúlásairól - a Sziget, a Mennyei királyság és a Lopakodó csődjéről és szerencsére Hollywood idén sem hazudtolta meg önmagát. Ismét akadt több olyan produkció is, amelyektől a beleölt dollármillió tanúsága szerint jóval többet vártak a profitra éhes producerek, azonban valahol (általában a marketingnél) hiba csúszott a számításba. Örök igazságnak számít, hogy a bevétel, illetve annak elmaradása, vagyis a bukás általában nem a film minőségének függvénye.

Bukni kétféleképpen tud egy film. Az egyik, ha nem érdekli a nézőt - vagyis, ha a reklámok, előzetesek nem csigázzák fel érdeklődésünket annyira, hogy a premier hetén megjelenjünk a vetítéseken. Innentől kezdve lehet bármilyen jó a film, nagyon ritka, hogy egy gyengébb kezdést a jó szájhagyomány fel tud lendíteni. Tavaly a Sziget ennek áldozata volt, hiszen a 12 millió dolláros amerikai premierhétvégével már süthették az egészet a készítők. Összehasonlításul: a múlt hétvégén bemutatott Will Ferrell-komédia, a NASCAR-os Taplógáz csak pénteken 18 millió dollárt jövedelmezett és egy hétvégén többen nézték meg, mint a Szigetet összesen Amerikában.

A bukás másik útja a nézői nemtetszés és negatív szájhagyomány - nyithat bármilyen erősen is egy film, ha nem tetszik a nézőknek, akkor hétről-hétre a szokásos 35-45%-os ütemben, olykor 60-70%-ot bemutatva is csökkenhet a film bevétele. Tipikus példa erre a Hulk, mely 62 millió dolláros első hétvégével sokkolta az elemzőket, hogy aztán hatalmas mélyrepülés után csak 132 millió dollárt jövedelmezzen az ígéretek földjén.

Klikk ide! Klikk ide!

Idén mindkét fajta bukásban volt része Amerikának. Ki hitte volna, hogy sem odakint, sem idehaza nem kíváncsi "senki" Tom Cruise legújabb adrenalinlöketére, a Mission: Impossible 3. részére. A 47 milliós közepes kezdés az USA-ban csak 135 millió dollárt hozott, pont annyit, amennyit a Karib-tenger kalózainak élén Johnny Depp csáklyázott össze 3 nap alatt - hatalmas különbség.

Itthon sem robbant ki nagy hisztéria az egyik legnagyobb szupersztár mozi szereplését követően, a 29 milliós budapesti nyitás messze elmaradt a nagyformátumú akciófilmektől megszokott teljesítménytől. A világviszonylatban elért eredmény sem fogja a szórakoztató, ám egy az egyben a rendező saját Alias című sorozatáról koppintott MI3-at a legsikeresebb filmek közé emelni.

Klikk ide! Klikk ide!

Az MI3 premierje okozta depresszió a még nagyobb költségvetésű Poseidont is magával sodorta, hiszen a 160 milliós film által hozott 60 millió bár jobb, mint tavaly a Sziget teljesítménye, de összességében roppant kevés. A katasztrófaalapot szimpla akciófilmmé butító koncepció itthon sem érdekelt senkit - hihetetlen, hogy még a hozzá képest elhanyagolható költségvetésű és sokkal kevésbé reklámozott Eltakarítónő is több embert érdekelt idehaza. Ki tudja, ez lenne az első jele annak, hogy szofisztikálódik a magyar mozik közönsége?

Klikk ide! Klikk ide!

Az év egyik legnagyobb formátumú bukása az eddig sikert sikerre halmozó Bryan Singer nevéhez kötődik és ez a Superman visszatér volt. Itthon csak mosolygunk a harisnyás szuperhősökön, de az amerikaiak fanatizmusa és szuperhős-szeretete is csődöt mondott. A 260 milliós költségvetésű film által szállított 190 millió dollár (tipikus példája volt az erős kezdés utáni villámgyors esésnek) még talán felkúszhat 200 millióra - de ez is csak egy csalódást jelentő szereplésre volt elegendő.

Mindenesetre a készítők harci kedve töretlen és már előkészületi státuszban van a második rész is. Idehaza azonban ismét megmutatkozott, hogy a közönség nem veszi komolyan a műfajt és döbbenetesen alacsony, 12 milliós kezdést produkált a film Budapesten, ami még a Poseidon bucskáját is alulmúlta. Sztreccsgatya ide vagy oda, azt azért nem gondolta volna senki, hogy például egy Casanova itthon több embert érdekel, mint a Superman. Hol vannak a tízévesek, amikor szükség van rájuk?

Klikk ide! Klikk ide!

Az utolsó bukta a Miami Vice-hoz fűződik, melynek a közönség intett be. Lehet, hogy idehaza sokakat fog érdekelni majd Sonny Crockett és Tubbs visszatérése, de Amerikában egy korrektnek mondható 25 milliós nyitányt 60%-os esés követett, ami arra utalt, hogy a közönség nagyvonalúan beintett a közel sem kommerszfilmjeiről ismert Michael Mann direktornak - a hazai premier két hét múlva várható.

A Garfield 2. részét már bemutatták itthon és még érdekelte is a film valamilyen szinten a közönséget, de a tipikusan nemzetközi piacra szánt produkciótól a 27 milliós amerikai teljesítmény alig harmada az első rész által összekalapozott összegnek.

Klikk ide! Klikk ide!

Ivan Reitman rendezte és Uma Thurman főszerepelte a Szuper exbarátnőm című fantasy vígjátékot, mely története alapján a képregényőrülteknek és a romantikus vígjátékok kedvelőinek is kellemes szórakozást nyújthatott volna, de az amerikai közönség meglepő módon távol maradt a moziktól. Így alig több mint 20 millió dollárt jövedelmezett az alkotás, de ez még mindig több, mint a Warner Brothers legújabb CG-animációs filmjének, a Hangyaboy bevétele, amely 19 milliós eddigi összbevétele szerint ugyancsak hidegen hagyta az embereket.

A kisebb filmek közül talán a B-13: A bűnös negyed szereplése a legfájóbb, melyet kevés moziban mutattak be, de az amerikaiak viszolygása a külföldi filmektől még Luc Besson neve ellenére is csak 1,1 millió dollárt eredményezett.

Klikk ide! Klikk ide!

Mint már volt róla szó, a filmek egy részének bukását a közönség nemtetszése, másik részének gyenge szereplését pedig az elégtelen reklám okozta. Idén olyan durva hasas, mint a Lopakodó vagy a Sziget, nem volt, de ismét akadt pár pórul járt filmes figura. Köztük talán az egyik legnagyobbat bukó M. Night Shyamalan volt - a Lány a vízben ugyan közepes, 55 milliós költségvetését tekintve sem mondható veszteségesnek (eddig 39 millió a bevétel), de a mester eddig szállította az olcsó és hatalmas sikereket. Úgy tűnik, hogy a Falu közönség-visszhangja olyan erősen volt negatív, hogy a legújabb Shyamalan film bevétele még a Falu első hétvégi bevételét (50 millió) sem fogja elérni. Közepes költségvetés ide vagy oda, ez azért figyelemreméltó.

Persze ne higgye senki, hogy ilyen negatívak vagyunk, legközelebb megemlékezünk a nyár legnagyobb sikereiről, azokról a filmekről, amelyek hozták a papírformát és persze azokról is, amelyekről a kutya sem hitte volna, hogy bankot fognak robbantani.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Saskatlan #54
    A sziget tényleg jó film, de amikor azt a francia idegen légióst mutatták, hogy milyen nagy arc mert a légióban szolgált és volt itt ott, akkor majd leestem a székről, mert a faluban is vagy 5-en vannak/voltak a légióban, úgyhogy az nem vmi nagy dolog.
  • pepe003 #53
    Dicsák Gázsi, színásfím
  • Atisz #52
    Ha eltekintük a kereskedelmi tv-ken sugárzott tv-re gyártott B-Zs kategóriás szemetektől akkor kb. 10-15-öt.
  • wanek #51
    Akkor biztos csak 2 katasztrófafilmet láttál eddig :)
  • Atisz #50
    A Holnapután a Titanic után a legnézhetőbb katasztrófa film, amit valaha is láttam.
  • Atisz #49
    Bloodrayne...lol
    Ennek az Uwe Boll-nak minden filmje ilyen? Mert amit ez az ember csinált...
    Az össz-vissz 2-3 valamirevaló speciális effektus, a megkoreografálatlan harcjelenetek, a tehetségtelen színészek, a bárgyú dialógusok és a semmitmondó sztori külön-külön is megérne 1 főbelövést.
    Szerencsétlen Kristanna Loken mindig csak nézett a kamerába mintha a rendezőtől várna segítséget, persze hiába. Michael Madsen játszott már marha gyenge B kategóriás filmekben, de ez azért viszi a prímet. Michelle Rodriguez próbálta komolyan venni a filmet - majdnem sikerült is neki. Ben Kingsley (hol van már a Gandhi...) pedig már le van írva, ez abból is látszik hogy ilyen produkciókban részt vesz.
    Bár biztos sok pénzt kaptak, azért ha én színész lennék, szabnék magamban egy határt. Ez a film ezt a határt jócskán átlépte. Az év egyértelműen legnagyobb buktája. Az a baj hogy a forgalmazó a legnagyobb hibás, mert egy ilyen filmnek nincs helye a moziban...
  • Kagemusha #48
    Szvsz soha ne hallgass meg egyetlen filmkritikat se, legfeljebb ha ugy kezdi az illeto, hogy neki mi volt a benyomasa. De ha enelkul loki a rizsat, hogy nezhetetlen, akkor csakazertis. Jo par olyan film volt, ami beleesett ebbe a kategoriaba.
    Masfelol meg ha egy-egy filmben hibak vannak, akkor vonatkoztassatok el attol, hogy ez a jelenleg altalunk ismert Univerzumban es Foldon jatszodik. Ha elkepzeled, hogy az egy masik Vilag, mindjart jobban fogsz szorakozni es vegso soron ez a celja a filmnezesnek, nemdebar? Nekem legalabbis sokat segitett a "multiverzum"...
    Harmadreszt, nekem pl. Christopher Reeve A SUPERMAN, mint ahogy Lex Luthor is egy van csak: Gene Hackman. Kinek-kinek megvan a sajat megfelelo szinesze a szerepre es masik szerepben/szereplovel mar nem ugyanaz, mar savanyu az egesz.
    Szoval csak ovatosan azzal a kritikaval!
    Szerintem.
  • wanek #47
    "Holnapután. Szerintem zseniális." - mi abban a zseniális? Abban a filmben akkora hibák vannak, hogy azokat maxumum egy 10 éves nem vesz csak észre.
  • WiZZaRD #46
    Totál ízlés dolga. Sok olyan film van, amit a kritikusok az egekig magasztalnak, aztán kalap 0. Sok lehúzott film meg lehet instant klasszikus is. Ezért nem vagyunk egyformák:). Nálam pl. a Saw nyerő, várom is a harmadik részt. A Poseidontól pont azt kaptam, amit vártam, nem többet. Nem volt rossz. A Supermant volt "szerencsém" premier előtt látni, amíg a bicikligatyás csávó nem jelent, meg, élvezhető volt:). A Sziget szerintem egyáltalán nem volt rossz. B13 is ok...Igaz régebbi film, de porig volt gyalázva: Holnapután. Szerintem zseniális...a rendező első filmje, a Függetlenség napja viszont egy rettenet...

    Még szerencse, hogy az amerikai, meg az európai mozinéző más módon értékel egy filmet...
  • sajoati #45
    nekem pl. a Fűrész leginkább a megmosolyogtató kategória volt, Danny Glover szerencsétlenkedése szerintem egy szilveszteri kabaréba is bekerülhetne. :)

    egyébként ahhoz, hogy eldöntsük egy filmről, jó-e, definiálni kell, a jóság fogalmát.
    persze a definíció közmegállapodáson kell, hogy nyugodjon, egyébként semmi értelme az egésznek. és ha esetleg a mi véleményünk nem a "jóságról" nem egyezik e definícióval, akkor az is elképzelhető, hogy egy jó film nekünk nem tetszik.

    tekintve, hogy a különböző műveszeti ágakban (mint pl. filmművészet) a definíció nem annyira közmegállapodáson, mintsem a szakma véleményén nyugszik, ezért lehet az, hogy a filmművészetileg jó anyagok a szakmát nem művelők, nem ismerők, vagy szimplán a szakmai "vélemény-átlag"-tól jelentősen eltérő emberek körében esetleg a nézhetetlen kategóriába tartoznak.

    (bár hozzátehetnénk, hogy általában magára valamit adó szakember nem tekinti saját véleményét etalonnak ilyetén kérdésekben, illetve a "vélemény-átlag" létjogosultságát is erőteljesen megkérdőjelezheti.)