Zsellér Máté

Tavaszi anime-zsongás

A Matsumoto Taiyo mangájából készült Tekkonkinkreet nagy király, hősei - akár az Aoi Haru kvázi jakuza diákjai - rebellisek. Ezt még 4999-en tanúsíthatják.

Szinte már nem is számolja az ember az ujján, hogy hány éve lett a budapesti tavasz elválaszthatatlan része az anime-ünnepély a Pecsában, de mára legalább annyira hozzátartozik mint a Titanic Filmfeszt vagy a képregényfesztivál a Gödörben. A Magyar Anime Társaság rendezte SakuraCon a korábban Animecon néven futó programsorozat szerzői jogainak örököse, amelyet évente háromszor - kétszer Budapesten, egyszer pedig egy választott vidéki városban - hoz tető alá a mára rutinossá vált szervezőgárda.


Durván kinőtte magát a Con egy jópár éve, ment is sokszor a szájhúzás, hogy mekkora a tömeg, és már be se lehet jutni, ha nem kelsz a kakasokkal és nem gondoskodtál elővételes jegyről jó pár hónappal korábban. Idén azonban a Pecsa szabadteres része is rendelkezésre állt, egyből három plusz nagysátorral, úgyhogy egyrészt több ember tudott jönni, másrészt meg kibírhatóvá kényelmesedett a fluktuáló embertömeg. A tágabb lehetőségeket meg is neszelte a látogatóközönség; tényleg félelmetes mennyiségű, mintegy 5000 ember szállta meg a helyszínt és annak környékét.

Sakura-conra járók prioritása sokféle lehet: van, aki a Japánt érintő kulturális programok miatt jön, van aki csak beöltözni és co-egzisztálni a beöltözöttekkel, a Magyarországon élő japánok egy kis hazai levegőt szívni járnak, és vannak arcok, akiket csak a Soundofjapan.hu afterpartyja környékén látni először. Filmesek révén mi elsősorban a nagytermi film- és animevetítésekre cuppanunk elsősorban a széles körű programfelhozatalból, és jó szokásunktól idén sem tértünk el.

E tekintetben a szombati felhozatal inkább a kívülállók napja volt. A program a Death Note élőszereplős változatának első részével indított, amire mondjuk mi kifejezetten haragszunk, így most sem volt kedvünk második esélyt adni neki. A bulihangulatba került Con-közönség azonban fél tíz tájékán örömmel fogadta a szélesvásznon a 2001-es Wonderful dayst, amelyet ugyan Korea jegyez, de máig a keletről származó animációs disztópiák egyik legjobban összerakott darabjaként tartják számon. A szervezők azért tartották fontosnak, hogy a nagy teremben is tisztelettel adózzanak előtte, mert a filmet nemsokára (végre-valahára) itthon is kiadják DVD-n. Az éjszakába nyúló maratont szombaton a Hellsing-különítmény kalandjai zárták. A vámpírokkal virrasztók a sorozat nyitóepizódjait ismételhették át a Pecsa nagytermében.


Vasárnap a Con életében mindig kevesebb a nyüzsi, a vászon azonban hála istennek, a fiús, komolyabb témáké maradt. Dél körül a henshin-szuperhőstematika egyik legfrissebb darabjával, a Karasszal melegítettünk, az igazi összetett komoly és odaverős anime-élményt az esti vetítés, Matsumoto Taiyo mangájának feldolgozása, a Tekkonkinkreet szállította. Matsumoto főhősei rendre a társadalom szélére szorult, vagy egyszerűen kisstílű rebellisek (pl.: a Kék tavasz - Aoi Haru kvázi jakuza diákjai) akik bár kívül helyezik magukat a rendszeren, és minden cselekedetükkel annak konvenciói ellen lázadnak, boldogulásukhoz meg kell tanulniuk a rendszerben gondolkodni, és tetteik hatására végül a közösség formálóivá lesznek.

A Tekkonkinkreet két tizenéves utcagyerek különös kapcsolatára épül, és arra a kilátástalannak látszó küzdelemre, amelyben felveszik a harcot a városvezetést befolyásoló lobbival életterük, egy lepusztult negyed megóvása (mint egyfajta régi rend) érdekében. Az anime az elején rögrealista stílusával tüntet, majd a szereplők lélektanának kibomlásával Kon Satoshi munkáira jellemző éles váltással szürreális vízióba torkollik. Machial Arias spanyol rendező olvasatában e reménytelen világban feloldozás lehetséges, megtisztulás azonban nem: a lélek akkora nyomást kap, hogy vagy összeroppan, vagy az őrületben talál menedékre.


Eddig rendre úgy volt, hogy nyári Con volt vidéken, és őszre tért vissza a helyszín Budapestre, idén azonban csere lesz. Az őszi, székesfehérvári rendezvény előtt augusztusban még egyszer Budapesté a terep, egy eddig soha nem látott nagyságú tombolás keretében. Háromnapos megarendezvénnyel készül a MAT, szintén a Pecsában, igazi fesztiválszellemben. A hétvégi 4500 látogató azt mutatja, hogy igények nem csökkennek, csak nőnek. Mi - ha megadatik a lehetőség - akkor is ott leszünk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • torcipepe #38
    szombati napon voltam és még a kevésnek mondott 5000 ember is hatalmas tömegnyomort okozott.
    a nagyteremben volt egy második vászon is az oldalfalon, arra is lehetett volna vetíteni, mert mire bejutottunk már alig láttunk rá a fővászonra. a hang pedig tényleg torzított.

    jpop rádió pedig van, animeacademyadio.net (angol, de lehet számot kérni, hatalmas adatbázisa van), illetve a fiksz rádiónak is van külön japán verziója, fikszradio.hu. mindkettő online hallgatható.

    az animék szerintem csak pontosabban/másként vannak kategorizálva, plusz olyan tipusok is léteznek, amik az élőszereplős filmeknél nem megvalósíthatóak vagy már csak rajzfilmben vannak jelen nyugaton.
  • cateran #37
    sigh...ha már...
    Shōjo (young lady or little girl): These are generally targeted at girls.
    Examples: Fruits Basket, InuYasha, Fushigi Yuugi

    Shōnen (young boy): These are targeted at young boys
    Examples: Dragon Ball Z, Yu Yu Hakusho.

    Seinen (young man):This group includes teenage and/or young male adults.
    Examples: Cowboy Bebop, Shin Chan, CHOBITs

    Josei (young woman):This group is targeted to teenage and/or young female adults.
    Examples: Gokusen or Honey and Clover.

    Kodomo (child): All children's series fall into this category.
    Examples: Hamtaro, Astro Boy


    Anime Catagories and Styles:
    Shōjo (Girls Anime) & Kodomo (child)::

    Bishōjo (beautiful girl): A term that features pretty girl characters. This is a "Major Catagory" that others sometimes fall under.
    Examples: Magic Knight Rayearth or Negima.

    Mahō shōjo (Magical Girl): Stories about Mystical Girls or females possesing magical powers.
    Examples: Sailor Moon or Cardcaptor Sakura.

    Reverse Harem: Features one female character that is romantically involved with many male characters.
    Examples: Ouran High School Host Club or Fruits Basket.

    Bishōnen (beautiful boy): A term that can be used to describe any anime that features "pretty" and elegant boys and men.
    Examples: Fushigi Yūgi or most CLAMP shows.

    Shōnen (Boys Anime) & Kodomo (child)::

    Sentai (fighting team): It refers to any show that involves a superhero team.
    Examples: Cyborg 009 or Voltron.

    Robot/Mecha: Features super robots or machanical suits.
    Examples: Mobile Suit Gundam or Mazinger Z.

    Josei (young woman) & Seinen (young man):
    I have combined these sections since they overlap on several levels::

    Mahō shōnen: Stories about Guys possesing magical powers.
    Examples: D.N.Angel or Fullmetal Alchemist

    Harem: this genre focuses on a male character surrounded by the romance of multiple female characters. Typically, the male cohabits with at least one female. It is usually considered a Shōnen or Seinen series.
    Examples: Ranma ½ or Love Hina.

    Magical (Exotic) Girlfriend: These anime focus on the romantic relationship between a man and at least one woman of extraordinary origins such as alien, supernatural, or technological.

    Post-Apocalyptic: Deals with a post-apocalyptic worlds.
    Examples: Fist of the North Star or Nausicaä of the Valley of the Wind.

    Moé: Anime featuring characters with perky, cute, weak, or naivè behaviors. In some way, they are not overly independent.

    Expertise: Specializes with a specific topic in depth. Topics range from sports, the arts, and cooking.
    Examples: Eyeshield 21 with football, or Yakitate! Japan with bread-making.

    Ecchi (perverted): This is derived from the Japanese pronunciation of the letter "H" (Symbolizing "Hentai" but not the same), Sexual humor and fan service are prevalent.
    Examples: Oruchuban Ebichu or He Is My Master.

    Hentai (indecent sexuality): This term is synonymous to pornography or erotica, as hentai content specifically consists of such.
    Examples: La Blue Girl or Bible Black.

    Persze ha mélyen belemegyünk még ki lehet találni pár fajtát (hentai alegységek,pl Yori)
    A manga csak kicsit régebbi,mint a példának felhozott hollywoodi filmek,ha már veszettül korrigálni akarsz,akkor javallom a párhuzamozást az amcsi képregények-mangák közt...bár valóban a manga kifejezőeszköz,mint pl a festészet,szobrászat....amúgy meg nem minden anime készül mangából (hoppá:))
  • Ecco #36
    "szal látom még Neked sem tanították meg hogy az egyéni vélemény lényegtelen"

    Ha ezt komolyan így gondolnád nem írtál volna ide. :D Oximoron vagy. :P
  • Ecco #35
    "Izé...miről beszéltek? Az animének van kb 100 féle fajtája,"

    Az animének van kb. 3 fajtája. A gyerekeknek/tiniknek szóló mainstream(ez a zöme), az otakuknak szóló (a maradék), és ami tényleg bír némi értékkel (évente 1-2 film, sorozat). :) Egy átlag japán egyetemista koráig kinövi, és max egy ghibli filmet néz meg néha, vagy még azt sem. Vagy nem növi ki és otaku lesz, de ez még (remélem) mindig negativ jelző. :)

    "Azt nem értik egyesek,hogy a japánok ezt használják olyan kifejezőeszközként, mint pl Hollywood a filmeket."

    Nem, a mangát használják (többek között). Aminek egy része valóban lecsapódik az animékben, ettől lesz egy fokkal jobb a minőségük. Nyilván egy olyan mangát amit a kutya sem olvas nem fognak adaptálni.
  • kukacos #34
    Vicces, de ma jöttem vissza Japánból. Másról beszéltek: a japán átlagember számára országa pontosan ugyanolyan fogyasztói társadalom, mint bármelyik nyugat-európai. A kultúrát értők és művelők pedig komplex kölcsönhatásban állnak a nyugati kultúrával, ahol az azt teljesen elutasítók együtt élnek az azt felkarolókkal.

    Az én benyomásom az, hogy a japán karaktert a hatalom kérdésén keresztül lehet megérteni, ami sokkal inkább mozgatja, mint az európait (a japán nők alázatossága, a merev szabályok, a sok-sok robotot gyártó sárga Frankenstein...). A japánok azzal vannak elfoglalva, hogy ki van alattuk, ki van felettük adott szituációban, mik a határaik, az európai azt keresi, hogyan feszegetheti a határait.
  • feamatar #33
    ez blabla, te sem gondolhatod komolyan. "rossz dolgokat" is ugyan úgy átvettek.
    tradíciók megtartása sem teljesen igaz, inkább az, hogy keverik a tradíciókat.
    shinto születés, keresztény házasság, buddhista temetés példának okáért. a fiatalok már nem annyira munkamániások mint a baby boomban született őseik. Japánban és koreában van tudtommal egyedül külön szó a halálra dolgozásra. a fiataloknak már nem kenyere a 6 napos munkahét(iskolában is), illetve a nagyon merev illedelmesség. és ez sztem a mangak, animek és jdramak karakterein is sok esetben megfigyelhető már. pl gto, nana sok szempontból arcul vágják a hagyományos japán mentalitást.
  • FoodLFG #32
    Nem közvetlenül a tiédre ment, a másikat meg nem volt kedvem külön kommentbe írni.

    Egyébként nekem sincs bajom Japánnal. :)
  • cateran #31
    Hát szó se róla,amit a japánok műveltek a gazdaságuk fellenditéséért az nem semmi...no meg hogy felzárkozzanak a "fejlett" nyugati világhoz (Perry admirális gőzhajói pl igencsak meggyöző erő volt:D) illetve a 2. vh. után...meg lehet nézni az eredményt:) lehet fikázni őket a -nyugati szemmel- nézve fura szokásaikért,a nem standard szexuális produktumokért (bár ha jól tudom világviszonylatban japánban a legkevesebb a nemi erőszak vagy tendál affelé..persze lehet hogy csak urban legend) de ami igaz,az igaz...az 1ik legfejlettebb állam a világon (ha nem A legfejlettebb..)
    Amúgy nem én állitottam,hogy ők csak jót vesznek át:) sem azt,hogy amerikában jobban terjed a japán kultúra:)
  • FoodLFG #30
    Hát igen tálán kicsit túlzás, de ugye mindenki ezzel szokott jönni Japánnal kapcsolatban. Ez már ilyen szállóige féleség.
    Szerintem nem feltétlenül kell ezt a mai Japánra is ráhúzni, és túlmagyarázni. Egyszerűen egy nyitott világban élünk (mondjuk pl az internetnek köszönhetően is) és minden nemzet vesz át dolgokat a másiktól. Ennyi. Nem kell ezt annyira tudatosnak beállítani, hogy "ők most csak a jót veszik át" stb.

    "japán kultúra jobban terjed amerikában mint az amerikai "kultúra" japánban"
    Biztos így van a videójátékokkal kapcsolatban (nem tudom), de nem kell általánosítani. Pl popzenében nem annyira figyelhető ez meg. Mindenesetre ezt sem misztifikálnám túl kultúra szintre.. Mondjuk inkább azt, hogy a japán szórakoztató ipar produktumaira most nagyobb a kereslet... (vagy valami ilyesmit, ez kicsit hosszú :P - és szintén nem minden esetben igaz).
  • cateran #29
    Ez viszont biztos,hogy nem igy van:) Csak 1853 óta, a hires Perry admirális "fekete" hajói után nyilt meg Japán a külföld elött,addig a sógunátusok eléggé elzárkozó politikát folytattak:)