Szekeres Viktor
Mi a francot csinálnak az amerikai tinifiúk?
Amerikában jóval keményebben ellenőrzik a mozizók korát, így korhatáros filmekre is nehezebb bejutni a fiataloknak, más kérdés, hogy ezt a tiltást ki lehet játszani azzal a trükkel, hogy egy gyerekfilmre váltott jeggyel a termek között bolyongva véletlenül épp a korhatáros filmre ül be a tilosban járó alany.
A jelenség eddig is ismert volt, érdemes megnézni az elmúlt évek olyan R-kategóriás premierjeit, melyek a korhatár ellenére is a 13-17 évesek érdeklődését is felkeltették - a bemutató hetében az éppen legtöbbet játszott gyerekfilm heti bevétele az átlagosnál kisebb mértékben csökkent. (Az R-es korhatár fura kettősséggel bír: elvileg azt jelenti, hogy 17 éven aluli csak elnőtt kíséretében nézheti meg az adott filmet, így nem csoda, hogy egy Die Hard 4-et is PG-13-ra vágtak meg a bevétel érdekében. Más kérdés persze, hogy egy tini, ha visz magával kísérőt, akkor dupla bevételt generál az R-es filmnek.)
Éppen ezért ideálisnak tűnt az április 17-i amerikai bemutatók összeállítása: a Zac Efron-féle Megint 17 (17 Again) 23,7 milliós első hétvégével nyitott és a felmérések szerint a nézők 75%-a nő volt és kiemelkedősen magas, 43%-uk 18 éven aluli. Russel Crowe felnőtt thrillerje, a State of Play csalódást keltő 14 milliós nyitányét 75%-ban(!) 35 éven felüliek hozták össze (és 55%-ban nők), a tiniket nem igazán hozta lázba a komoly film, így minden adott volt ahhoz, hogy a két filmet kihagyó tinifiúk a heti harmadik premier, Crank: High Voltage mellett tegyék le voksukat.
Jason Statham filmje ráadásul még DVD-n is korrekt sikert aratott, s épp ezért volt akkora meglepetés, hogy a 6,9 milliós első hétvége még az első Crank - Felpörögve nyitányát sem érte el, ami a "szabad" tinifiú közönség miatt különösen keserű csalódás. Vajh mit csinálhattak a két héttel ezelőtti hétvégén a tinifiúk, akik általában vevők a látványos, pörgős akciófilmekre? (Hiába ugyanis a fent említett jelenség, még a belógásokkal sem magyarázható az ugyancsak belógásokkal tarkított első rész eredményéhez képest történt csökkenés.)
A jelenség eddig is ismert volt, érdemes megnézni az elmúlt évek olyan R-kategóriás premierjeit, melyek a korhatár ellenére is a 13-17 évesek érdeklődését is felkeltették - a bemutató hetében az éppen legtöbbet játszott gyerekfilm heti bevétele az átlagosnál kisebb mértékben csökkent. (Az R-es korhatár fura kettősséggel bír: elvileg azt jelenti, hogy 17 éven aluli csak elnőtt kíséretében nézheti meg az adott filmet, így nem csoda, hogy egy Die Hard 4-et is PG-13-ra vágtak meg a bevétel érdekében. Más kérdés persze, hogy egy tini, ha visz magával kísérőt, akkor dupla bevételt generál az R-es filmnek.)
Éppen ezért ideálisnak tűnt az április 17-i amerikai bemutatók összeállítása: a Zac Efron-féle Megint 17 (17 Again) 23,7 milliós első hétvégével nyitott és a felmérések szerint a nézők 75%-a nő volt és kiemelkedősen magas, 43%-uk 18 éven aluli. Russel Crowe felnőtt thrillerje, a State of Play csalódást keltő 14 milliós nyitányét 75%-ban(!) 35 éven felüliek hozták össze (és 55%-ban nők), a tiniket nem igazán hozta lázba a komoly film, így minden adott volt ahhoz, hogy a két filmet kihagyó tinifiúk a heti harmadik premier, Crank: High Voltage mellett tegyék le voksukat.
Jason Statham filmje ráadásul még DVD-n is korrekt sikert aratott, s épp ezért volt akkora meglepetés, hogy a 6,9 milliós első hétvége még az első Crank - Felpörögve nyitányát sem érte el, ami a "szabad" tinifiú közönség miatt különösen keserű csalódás. Vajh mit csinálhattak a két héttel ezelőtti hétvégén a tinifiúk, akik általában vevők a látványos, pörgős akciófilmekre? (Hiába ugyanis a fent említett jelenség, még a belógásokkal sem magyarázható az ugyancsak belógásokkal tarkított első rész eredményéhez képest történt csökkenés.)