Szekeres Viktor
Mindent letarolt a Fűrész 4
És megint sikerült! A sorozat 4. része bizonyította, hogy a kommerszre éhező közönség igenis kultiválja a hipererőszakos horrorokat. Jöhet az ötödik rész.
Mostanában már meglehetősen hiteltelennek hat, ha annak ecsetelésével kezdünk, hogy mekkora fegyvertény egy filmsorozattól, ha a folytatások iránti érdeklődés a film címe mellé biggyesztett sorszám növekedésével egyre csak nő. Tavaly a Fűrész- és a Végső állomás-sorozat, idén pedig a Bourne-sorozat bizonyította, hogy vannak olyan filmek, amelyek részről-részre képesek új nézőket szerezni, vagy legalábbis remek arányban megtartaniuk a régi rajongókat.
Bár, ha azt nézzük, hogy az idei év a trilógiák bukásáról volt híres, akkor mégsem annyira felesleges a tiráda. Remek példa a Karib-tenger kalózainak hasasa, mely a 2. részről a 3.-ra nézőinek majd egyharmadát veszítette el és az amerikai mozikban eljutott arra a pontra az első trilógia záróepizódja, hogy nem volt rentábilis (a 300 milliós költségvetéssel szemben a 309 milliós hazai bevétel megközelítőleg fele áll, amely visszafolyik a stúdióba).
Persze nem kell félteni a folytatásokat, és nem kell félteni a Fűrész-sorozatot sem, hiszen ha Halloween, akkor Fűrész - reklámozták a negyedik részt. Még csak az a nagy kérdés, hogy mikor jelentik be ugyanerre a dátumra az ötödik epizódot, hiszen a Fűrész 4. bemutatkozása remekül mutatja azt, hogy a nézők zöme az első, a második illetőleg a harmadik rész után sem csalódott, megkapta pénzéért azt, amit várt és újabb rejtvényekre, kínzásokra éhesen ült be a negyedik részre.
Arra a negyedik részre, amely első hétvégéjén az előzetes becslések szerint 32,1 millió dollárt termelt az alig 10 milliós költségvetés ellenére és ez az összeg már csak azért is elismerésreméltó, mivel a Fűrész 31,7 milliós kezdéssel jutott el 87 milliós amerikai összbevételhez, míg a Fűrész 33,6 milliós hétvégével kaszált 80 millió amerikai dollárt. (És mindeközben a világbevételek folyamatosan nőttek és ezzel egyre sikeresebbé tették a sorozatot.)
Tehát a 4. részt nagyjából annyian nézték meg az első napokon, mint a harmadikat, és ez talán a legnagyobb elismerés egy filmsorozat számára. Felmérések szerint az első hétvége nézőinek 90%(!) látta az első 3 részt, vagyis a közönség kezd egyre belterjesebbé válni, egyre jobban összeáll egy Fűrész-rajongó réteg, akikre remekül lehet alapozni az évek előrehaladtával, hiszen szemmel láthatóan nem csökken a lelkesedésük.
Magáról a Fűrész 4 történetéről híreinkben már többször is írtunk, mint ahogy a betiltott klipet is meg lehetett nézni, így arra nem is pocsékolnánk a sorokat. Legyen elég annyi, hogy Jigsaw visszatér, és a történet egy fura kapcsolódással megint egybefolyik az előző részekkel. Az ígéretek ezúttal nem csak üres frázisok voltak, a negyedik rész valóban jóval kegyetlenebbre sikerült, mint a harmadik etap.
Természetes hát, hogy a Fűrész 4 vezeti az amerikai bevételi listákat 32,1 milliós startjával, második helyre pedig meglepetésre Steve Carrell romantikus vígjátéka, a Dan in Real Life úszott be 12 milliós indulásával. A múlt héten nyitók közül a képregényes-vámpíros 30 Days of Night 58% eséssel már 27 millónál tart (máris adja magát a folytatás lehetősége), míg a másik két akkori újonc, a Ben Affleck rendezte Gone Baby Gone és a sportparódia Comebacks korrekt 30-35%-os csökkenéssel átlépte a 10 milliós határt bevételileg.
A Fűrész 4 tehát letarolta a versenytársakat. A következő héten minden bizonnyal nagyobbat fog esni, de ezt nem bánják a készítők, hiszen a minimum 70 milliós bevételt így is elkönyvelhetik. Most már csak az a nagy kérdés, hogy a negyedik rész nézői ott lesznek-e az ötödik trip premierjénél, valamint hogy a Lion's Gate stúdió tudja-e addig ütni a vasat, amíg meleg, képes lesz-e minden évben újabb folytatást produkálni, mert az adatokból egyértelmű a közönségigény.
Mostanában már meglehetősen hiteltelennek hat, ha annak ecsetelésével kezdünk, hogy mekkora fegyvertény egy filmsorozattól, ha a folytatások iránti érdeklődés a film címe mellé biggyesztett sorszám növekedésével egyre csak nő. Tavaly a Fűrész- és a Végső állomás-sorozat, idén pedig a Bourne-sorozat bizonyította, hogy vannak olyan filmek, amelyek részről-részre képesek új nézőket szerezni, vagy legalábbis remek arányban megtartaniuk a régi rajongókat.
Bár, ha azt nézzük, hogy az idei év a trilógiák bukásáról volt híres, akkor mégsem annyira felesleges a tiráda. Remek példa a Karib-tenger kalózainak hasasa, mely a 2. részről a 3.-ra nézőinek majd egyharmadát veszítette el és az amerikai mozikban eljutott arra a pontra az első trilógia záróepizódja, hogy nem volt rentábilis (a 300 milliós költségvetéssel szemben a 309 milliós hazai bevétel megközelítőleg fele áll, amely visszafolyik a stúdióba).
Persze nem kell félteni a folytatásokat, és nem kell félteni a Fűrész-sorozatot sem, hiszen ha Halloween, akkor Fűrész - reklámozták a negyedik részt. Még csak az a nagy kérdés, hogy mikor jelentik be ugyanerre a dátumra az ötödik epizódot, hiszen a Fűrész 4. bemutatkozása remekül mutatja azt, hogy a nézők zöme az első, a második illetőleg a harmadik rész után sem csalódott, megkapta pénzéért azt, amit várt és újabb rejtvényekre, kínzásokra éhesen ült be a negyedik részre.
Arra a negyedik részre, amely első hétvégéjén az előzetes becslések szerint 32,1 millió dollárt termelt az alig 10 milliós költségvetés ellenére és ez az összeg már csak azért is elismerésreméltó, mivel a Fűrész 31,7 milliós kezdéssel jutott el 87 milliós amerikai összbevételhez, míg a Fűrész 33,6 milliós hétvégével kaszált 80 millió amerikai dollárt. (És mindeközben a világbevételek folyamatosan nőttek és ezzel egyre sikeresebbé tették a sorozatot.)
Tehát a 4. részt nagyjából annyian nézték meg az első napokon, mint a harmadikat, és ez talán a legnagyobb elismerés egy filmsorozat számára. Felmérések szerint az első hétvége nézőinek 90%(!) látta az első 3 részt, vagyis a közönség kezd egyre belterjesebbé válni, egyre jobban összeáll egy Fűrész-rajongó réteg, akikre remekül lehet alapozni az évek előrehaladtával, hiszen szemmel láthatóan nem csökken a lelkesedésük.
Magáról a Fűrész 4 történetéről híreinkben már többször is írtunk, mint ahogy a betiltott klipet is meg lehetett nézni, így arra nem is pocsékolnánk a sorokat. Legyen elég annyi, hogy Jigsaw visszatér, és a történet egy fura kapcsolódással megint egybefolyik az előző részekkel. Az ígéretek ezúttal nem csak üres frázisok voltak, a negyedik rész valóban jóval kegyetlenebbre sikerült, mint a harmadik etap.
Természetes hát, hogy a Fűrész 4 vezeti az amerikai bevételi listákat 32,1 milliós startjával, második helyre pedig meglepetésre Steve Carrell romantikus vígjátéka, a Dan in Real Life úszott be 12 milliós indulásával. A múlt héten nyitók közül a képregényes-vámpíros 30 Days of Night 58% eséssel már 27 millónál tart (máris adja magát a folytatás lehetősége), míg a másik két akkori újonc, a Ben Affleck rendezte Gone Baby Gone és a sportparódia Comebacks korrekt 30-35%-os csökkenéssel átlépte a 10 milliós határt bevételileg.
A Fűrész 4 tehát letarolta a versenytársakat. A következő héten minden bizonnyal nagyobbat fog esni, de ezt nem bánják a készítők, hiszen a minimum 70 milliós bevételt így is elkönyvelhetik. Most már csak az a nagy kérdés, hogy a negyedik rész nézői ott lesznek-e az ötödik trip premierjénél, valamint hogy a Lion's Gate stúdió tudja-e addig ütni a vasat, amíg meleg, képes lesz-e minden évben újabb folytatást produkálni, mert az adatokból egyértelmű a közönségigény.