Szekeres Viktor
Miért szeretjük jobban az RTL Klubot?
Amikor számít, vagyis az esti főműsoridőben a nézők 2/3-a gubbaszt a két országos kereskedelmi tévé előtt, de valamiért mindig az RTL Klubot nézzük. Miért csábítóbb vajon a TV2-nél?
Persze a fenti preferenciára vonatkozó kijelentésünket nem az támasztja alá, hogy az utóbbi években az RTL Klub jó ideje a piacvezető szerepét tölti be a kétszemélyes hadszíntéren és az sem, hogy általában a TV2 nagyformátumú bukásairól és az RTL Klub sikereiről harsog a média. Valamiért, a nézettségi adatok alapján, hiába cserélődik a minta, mindig az utóbbi kerül az élre.
Az élrekerülés pedig általában a jól bevált műsoroknak köszönhető, hiszen sokadik éve dübörög változatlan sikerrel a Barátok közt, az Esti Showder Fábry Sándorral vagy a Heti hetes. De nem szabad elfeledkezni az olyan nem saját gyártású produkciókról sem, mint a Forma-1 vagy egy némely nagyobb érdeklődésre számottartó magyar sportesemény (foci, ökölvívás) vagy oly sorozatmatuzsálem, mint a Vészhelyzet, amely nemsokára 13. éve fogja boldogítani a rajongókat. A "szeretet" kérdését persze nem egyszerű megítélni, hiszen az embereket általában nem érdekli, hogy melyik csatornán megy a műsor - valahogy nehéz elképzelni, hogy valaki olyannyira viszolyog az egyik adótól, hogy még kedvenc sorozatáról is lemond a gyűlölete miatt.
Éppen ezért remek összevetés nyílik akkor, ha több tévé ugyanazt a műsort adja éppen - klasszikus példa erre az augusztus 20-i tüzijáték, amelyet már évek óta az RTL Klubon figyel az egyszeri néző. Idén az adatok szerint 1,51 millióan látták az RTL-en, míg 1,36 millióan a TV2-n és ez a különbség a fiatalabb korosztályokban még nagyobb, vagyis ezek alapján a TV2-t inkább az idősebb nézők választják. (Nem tűnik nagynak a differencia, de a kereskedelmi tévék versenyfutásában nincs szoros második hely, csak első és utolsó.)
A másik érdekes példa a nézői preferenciára a nemrég az RTL-en leadott Titanic című film volt, mely moziban ugyan hatalmas kasszasiker volt (és nem csak a közönség, hanem a kritika is imádta), de idehaza a tévében hírnevéhez méltatlanul szerepelt. A múlt hétig. A méltatlan szereplés érdekessége pedig, hogy minden alkalommal a TV2 vette fel műsorára James Cameron filmjét és az RTL eleddig háromszor is elpáholta a DiCaprióékat: először az Armageddonnal, majd egy Indiana Jones-filmmel és a Csúcsformában című Jackie Chan-mókával (ekkor két részben került leadásra a Titanic). Harmadjára, a Tökös, a török, az őr meg a nő című francia film is megette reggelire a nagyágyút. Ekkor érkezett el a negyedik vetítés - ezúttal az RTL Klubon és a Titanic megállíthatatlan volt, több mint kétszer annyian látták, mint a konkurens TV2 Pofa be! című ugyancsak francia akció-komédiáját.
Persze, ha hűek akarunk lenni az igazsághoz, nem szabad elfeledni, hogy a TV2-nek is akadnak sikerei, részsikerei. Mostanság, bár legújabb, saját gyártású vetélkedőjük, az Okosabb vagy, mint egy ötödikes? meglehetősen hamar megbukott, mégis van minek örülni a Róna utcában. A TV2 legerősebb sorozata a Doktor House (melyet tavaly, hatalmas taktikai hibát vétve, csak este 10 órakor kezdtek sugározni) éppen a minap verte el a tavalyi évad harmadik legnézettebb sorozatát, az RTL üdvöskéjét, a Szökést.
És ugyancsak a TV2 uralkodik ha a hétvégeket figyeljük, hiszen ha nem a gyors versenyautók köröznek a képernyőn, akkor bizony a TV2 mellett teszi le a voksát az átlagnéző. Szombat és vasárnap délután a TV2 napi 5-6 sorozata sokkal vonzóbbnak tűnik, mint az RTL Klub által kínált szériagörgeteg, pedig mindkét csatorna kínál épp úgy retrót (Knight Rider, LA Heat), mint éppen aktuálisabb amerikai kedvenceket (Ugly Betty, Smallville, Csillagkapu).
A kérdés tehát marad, vajon miért pont az RTL Klub? Hosszas évek során alakult ki az a szokás, hogy az emberek inkább az RTL-t hangolják a tévéjük egyes számú csatornahelyére, hogy ha bekapcsolják véletlenszerűen, háttértévézésnek a készüléket, akkor nem a TV2-t választják? Vagy - és ezt csak halkan kérdezzük - lehet, hogy az RTL Klub jobb műsorokat kínál, vagy egyszerűen a TV2 kevéssé kommersz, közönségbarát produkciókkal próbálkozik?
Persze a fenti preferenciára vonatkozó kijelentésünket nem az támasztja alá, hogy az utóbbi években az RTL Klub jó ideje a piacvezető szerepét tölti be a kétszemélyes hadszíntéren és az sem, hogy általában a TV2 nagyformátumú bukásairól és az RTL Klub sikereiről harsog a média. Valamiért, a nézettségi adatok alapján, hiába cserélődik a minta, mindig az utóbbi kerül az élre.
Az élrekerülés pedig általában a jól bevált műsoroknak köszönhető, hiszen sokadik éve dübörög változatlan sikerrel a Barátok közt, az Esti Showder Fábry Sándorral vagy a Heti hetes. De nem szabad elfeledkezni az olyan nem saját gyártású produkciókról sem, mint a Forma-1 vagy egy némely nagyobb érdeklődésre számottartó magyar sportesemény (foci, ökölvívás) vagy oly sorozatmatuzsálem, mint a Vészhelyzet, amely nemsokára 13. éve fogja boldogítani a rajongókat. A "szeretet" kérdését persze nem egyszerű megítélni, hiszen az embereket általában nem érdekli, hogy melyik csatornán megy a műsor - valahogy nehéz elképzelni, hogy valaki olyannyira viszolyog az egyik adótól, hogy még kedvenc sorozatáról is lemond a gyűlölete miatt.
Éppen ezért remek összevetés nyílik akkor, ha több tévé ugyanazt a műsort adja éppen - klasszikus példa erre az augusztus 20-i tüzijáték, amelyet már évek óta az RTL Klubon figyel az egyszeri néző. Idén az adatok szerint 1,51 millióan látták az RTL-en, míg 1,36 millióan a TV2-n és ez a különbség a fiatalabb korosztályokban még nagyobb, vagyis ezek alapján a TV2-t inkább az idősebb nézők választják. (Nem tűnik nagynak a differencia, de a kereskedelmi tévék versenyfutásában nincs szoros második hely, csak első és utolsó.)
A másik érdekes példa a nézői preferenciára a nemrég az RTL-en leadott Titanic című film volt, mely moziban ugyan hatalmas kasszasiker volt (és nem csak a közönség, hanem a kritika is imádta), de idehaza a tévében hírnevéhez méltatlanul szerepelt. A múlt hétig. A méltatlan szereplés érdekessége pedig, hogy minden alkalommal a TV2 vette fel műsorára James Cameron filmjét és az RTL eleddig háromszor is elpáholta a DiCaprióékat: először az Armageddonnal, majd egy Indiana Jones-filmmel és a Csúcsformában című Jackie Chan-mókával (ekkor két részben került leadásra a Titanic). Harmadjára, a Tökös, a török, az őr meg a nő című francia film is megette reggelire a nagyágyút. Ekkor érkezett el a negyedik vetítés - ezúttal az RTL Klubon és a Titanic megállíthatatlan volt, több mint kétszer annyian látták, mint a konkurens TV2 Pofa be! című ugyancsak francia akció-komédiáját.
Persze, ha hűek akarunk lenni az igazsághoz, nem szabad elfeledni, hogy a TV2-nek is akadnak sikerei, részsikerei. Mostanság, bár legújabb, saját gyártású vetélkedőjük, az Okosabb vagy, mint egy ötödikes? meglehetősen hamar megbukott, mégis van minek örülni a Róna utcában. A TV2 legerősebb sorozata a Doktor House (melyet tavaly, hatalmas taktikai hibát vétve, csak este 10 órakor kezdtek sugározni) éppen a minap verte el a tavalyi évad harmadik legnézettebb sorozatát, az RTL üdvöskéjét, a Szökést.
És ugyancsak a TV2 uralkodik ha a hétvégeket figyeljük, hiszen ha nem a gyors versenyautók köröznek a képernyőn, akkor bizony a TV2 mellett teszi le a voksát az átlagnéző. Szombat és vasárnap délután a TV2 napi 5-6 sorozata sokkal vonzóbbnak tűnik, mint az RTL Klub által kínált szériagörgeteg, pedig mindkét csatorna kínál épp úgy retrót (Knight Rider, LA Heat), mint éppen aktuálisabb amerikai kedvenceket (Ugly Betty, Smallville, Csillagkapu).
A kérdés tehát marad, vajon miért pont az RTL Klub? Hosszas évek során alakult ki az a szokás, hogy az emberek inkább az RTL-t hangolják a tévéjük egyes számú csatornahelyére, hogy ha bekapcsolják véletlenszerűen, háttértévézésnek a készüléket, akkor nem a TV2-t választják? Vagy - és ezt csak halkan kérdezzük - lehet, hogy az RTL Klub jobb műsorokat kínál, vagy egyszerűen a TV2 kevéssé kommersz, közönségbarát produkciókkal próbálkozik?