SG.hu

Mehetnek tovább a betelefonálós műsorok

A megállapodáshoz az kellett, hogy a telefonálók a jövőben megfelelő tájékoztatásban részesüljenek az ilyen ípusú játékok pontos szabályairól, természetéről, és felhívják figyelmüket a szerencse szerepére is.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) Versenytanácsa úgy döntött, elfogadja az interaktív televíziós játékokat készítő vállalkozások és a műsorokat sugárzó tévécsatornák vállalásait, így a fogyasztók a jövőben megfelelő tájékoztatásban részesülnek az ilyen típusú játékok pontos szabályairól, természetéről és világossá válik előttük a játékban fontos szerencse elem. Az ügyben a GVH így jogsértést nem állapított meg és bírságot sem szabott ki.

A GVH 2007 első félévében versenyfelügyeleti eljárást indított négy interaktív telefonos nyereményjátékot készítő vállalkozás és a játékokat sugárzó televíziós csatornák ellenA versenyhatóság ugyanis azt valószínűsítette, hogy a játékokba való bejutás feltételei és a játékkal kapcsolatban közzétett tájékoztatások tisztességtelenül befolyásolják a fogyasztók döntéseit. A GVH a TV2-n sugárzott "Szóda", az ATV-n sugárzott "Többet ésszel", "Kvízaréna", "Játszma", a Spektrumon sugárzott "Telefortuna" valamint az RTL Klubon sugárzott "0691-33-44-55" című műsorok fogyasztóknak szóló tájékoztatásait vizsgálta.

A versenyhatóság kifogásolta, hogy a telefonautomaták és a műsorvezetők által adott információk illetve a képernyőn megjelenő feliratok azt a látszatot keltik, mintha a nyereményhez való hozzájutás pusztán attól függne, hogy a tévénéző tudja-e a választ az aktuális feladványra. Csakhogy a játékba való bekerülés egy kevésbé áltlátható módszerrel a betelefonálók közötti szelektálás útján történik. Vagy a számítógép sorsol, vagy véletlenszerűen kerül adásba a játékos, vagy az első telefonálót kapcsolják a műsorba stb.

A bizonytalanság fenntartása a játékkészítő és a műsort sugárzó csatorna érdekében áll, hiszen ily módon olyan nézőktől is fogadhattak emeltdíjas telefonhívásokat, akik a szabályok pontos ismeretében egyáltalán nem, vagy nem annyiszor telefonáltak volna. A hívásdíjjal kapcsolatos tájékoztatásokat is kifogásolta a GVH, mert több vállalkozás esetében nem jól érzékelhető módon került feltüntetésre annak bruttó összege. Sok esetben az sem derült ki a fogyasztók számára, hogy a hívásdíjat akkor is meg kell fizetniük, ha automatára rögzített választ érnek el, vagy egyátalán nem kerülnek be az adásba.

A GVH álláspontját megismerve az eljárás alá vont vállalkozások mind a négy ügyben kötelezettségvállalást terjesztettek elő. A játékkészítő vállalkozások (IKO New Media Szolgáltató Kft., Telemedia InteractTV Kft., Mobilpress Zrt., melynek jogutódja az M-Factory Zrt., illetve az Eurovision Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.) vállalták, hogy:
1. a nézőket tájékoztatják arról, hogy a kérdésre adandó válasz ismerete és az emeltdíjas betelefonálás nem feltétlen eredményez nyerést. Mindez oly módon történik, hogy a képernyőn minden nehézség nélkül olvasható futószövegben, illetve a játékszabályban megjelenik: "a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást" felhívás;
2. a hívásonként fizetendő audiofix hívás bruttó díja a fogyasztók által minden nehézség nélkül olvasható betűnagysággal, folyamatosan, legalább 15 pixeles betűméretben megjelenik a képernyőn,
3. az adás során illetve a telefonban elhangzott tájékoztatás nem ad olyan információt, amely arról biztosítja a nézőt, hogy újrahívás esetén biztosan adásba kerül;
4. a műsor során nem hangzik el olyan, vagy azzal egyenértékű állítás, hogy senki sem hívja a műsor telefonszámát;
5. amennyiben több módszer, szabály is létezik a telefonálók bekapcsolására, úgy az adott játéknál éppen érvényes szabályról a műsorvezető, vagy egy grafikai elem folyamatosan, jól érzékelhetően tájékoztatja a nézőket;
6. a műsor során külön kiírásra kerül az alap illetve a jackpot vagy bónusz nyeremény összege.

Az interaktív játékokat sugárzó televíziós csatornák vállalták, hogy csak olyan játékot sugároznak, ami a fenti feltételeket maradéktalanul teljesíti, továbbá honlapjukon és a teletexten részletesen ismertetik
1. a játék lényegét, melyből kiderül, hogy a telefonhívás nem garantálja a műsorba kapcsolást; 2. a lehetséges játékszabályokat, különösen a játékba kerülés menetének konkrét részleteit, felhívva a figyelmet arra, hogy e szabályok játék közben változhatnak, a műsorvezető, vagy a feliratok azonban mindig egyértelművé teszik, hogy adott időszakban melyik szabály érvényes;
3. a fizetendő bruttó hívásdíjat, amit a játékba kerüléstől függetlenül, hívásonként kell megfizetni.

A GVH az eljárás során feltárt valamennyi tény, körülmény mérlegelése után úgy ítélte meg - bár az eljárás során feltárt probléma néhány éve általánosan elterjedt piaci gyakorlatot tükröz, melynek kezelése inkább szabályozói megoldást kívánna -, a versenyhez fűződő közérdek leghatásosabban a kötelezettségvállalások elfogadásával biztosítható.

A versenyhatóság szerint a korábban jelzett, fogyasztókat ért, versenyjogilag értékelhetőnek tartott sérelmeket a kötelezettségvállalások teljes mértékben orvosolni tudják. A kötelezettségvállalások betartása esetén a fogyasztók megfelelő tájékoztatásban részesülnek - nemcsak a honlapokon, illetve a teletexten - a játék pontos szabályairól, természetéről, világossá téve előttük a játékban fontos szerencse elemet (azaz: nem eredményez automatikusan nyerést és játékba kerülést, ha tudja a választ és tárcsázza az emelt díjas telefonszámot). Ezenkívül pontos, látható információkat kapnak a hívás díjáról, a várható nyereményről és a játékba kerülés menetéről. Mindezekre tekintettel a Versenytanács a kötelezettségvállalások kötelezővé tétele mellett az eljárások megszüntéséről döntött.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • angol #12
    a húrva anyjukat akik szerencsétlen taplókból nyerészkednek, mert igen sajnos telefonálnak emberek mint barmok, és nyomkodják el a napi kenyér tej árát, ezek ott nyílván tudják nagyon jól hogy csak kispénzű balfaszok fognak telefonálni, na ezért ezeket likvidálni kell nagyon gyorsan
  • winnie #11
    "Azt meg pláne felháborítónak tartom h még egy ilyen prémiumadó is, mint a Spektrum"

    szerintem az felháborító, hogy egy random néző felháborítónak tartja, hogy egy profitorientált vállalkozás profitot próbál termelni, vissza a komenyizmusba bele, mi?
  • janus391 #10
    min csodálkoztok ezek a codálatosz sorozatok is nagy nézettségnek örvendenek.
    tudjátok a világ inteligencia hányadosa állandó népessége folyamatosan gyarapszik
  • Hegyikecske #9
    Első körben én napi fél órában maximalizálnám az ilyen "játékok" adásidejét... De amúgy teljesen beszüntetném, esélye az embernek nincsen, aki betelefonál az jellemzi is a színvonalat, pont azér ha nézem engem is idegesít h én ránézek és egy pillanat alatt tom a megoldást aztán a telefonálók közül meg mind rosszat mond egy rtélleg egyszerű feladványra, amúgy sztem ezt dirrekt csinálják, mert még 12-13 éves koromban engem is bepaliztak ezzel h unalmamba azt néztem, és én egyből tudtam a megoldást, a betelefonálók meg sorra nem találták el, és már akko is idegesített szal én aszittem h ha én tom majd bekapcsolnak lol :D Szerencsére akinek van egy kis esze szintén rájön erre, de fiatal korosztály mindig lesz...
    Azt meg pláne felháborítónak tartom h még egy ilyen prémiumadó is, mint a Spektrum (ami nekem a természetfilmek szinonímájaként cseng) is eladja magát egy ilyen alacsony színvonalú nívótlan filmnek... Mondju nem tudtam, mer nálunk az alapcsomagban nincs spektrum.
    Bocs ha kicsit hosszú lett de most hirtelen ez jutott eszembe
  • Librarian #8
    Ejj, de szépen megfogalmaztál mindent, amit én akartam mondani. :-)
  • AgentKis #7
    Elég gusztustalan dolog, hogy ezek a televíziók és médiacégek (és csendben megjegyzem a telefontársaságok is, hiszen a haszon kb. fele őket illeti) milliárdokat kaszáltak és kaszálnak, gyakorlatilag csalással és megtévesztéssel. Ugyanezért ha egy kereskedőt elkapnak, elég vastag a pénzbírság, kevés az, hogy a kereskedő megígéri, hogy többet ilyet nem csinál, és ezután kiírja jól láthatóan, hogy a kilós kenyér nála csak 82 deka.

    Ugyanakkor meg a másik oldala a dolognak sokkal sajnálatosabb. A rengeteg agynélküli, rühes kis atka miatt (akik ezekre a szarokra betelefonálnak) ezeket az okádék műsorokat látni a képernyőn. Sőt ha továbbmegyek kicsit: Ezek a betelefonálók szavazni is elmennek majd. És sajna a kampány alatt is mindent ugyanilyen szépen beszopnak, amit a TV nyom a pofájukba...

    Hát nem vagyok túl bizakodó az ország jövöjét illetően.
  • winnie #6
    garantált nyereménynek garantált. senki nem a sok pénzt garantálja.

    az óbégatás pedig munkaköri kötelesség, hiszen meg kell fogni a nézőt. ami szerintem sikerül is, hiszen te is megnézted minimum egyszer a nyeremény kiosztásáig. ez egy ilyen műfaj.
  • Csaba42 #5
    Azt bírom, amikor azt mondják, "garantált nyeremény", és ha eltalálja a megfejtés a betelfonáló, akkor még meg kell találnia a születésnapja őt, vagy választania kell a 300 borítékból 8-at, és a "garantált" 3 milkából 30 ezret visz csak el. Arról be is beszéljünk, hogy óbégatnak, mint borjú az új kapura. Szánalmasak.
  • Wittgen #4
    Nem hőbörögni kell, hanem meggondolni, hogy érdemes-e betelefonálni. Ha nem hívja a sok okostóni őket, akkor előbb-utóbb elmaradnak ezek a gagyi műsorok.
  • winnie #3
    törvénytelen? nem. akkor hadd menjen.