Szekeres Viktor

Csak a látvány­filmekért járunk moziba?

Tényleg csak látványos filmet akarunk nézni a moziban? Vagy ez csak kifogásokat kereső hiszti a nézők részéről?

Érdekes ellentmondás figyelhető meg a nézők mozizási szokásai és véleménynyilvánításai között - már, ami a hollywoodi filmeket illeti. Gyakori mantra, főleg a fiatalabbak részéről, hogy nincsenek eredeti filmek a moziban, minden csupa folytatás, reboot, feldolgozás és adaptáció. Amikor pedig felvetésre kerül ezen érvekkel szemben, hogy bőven van olyan alkotás, mely nem tartozik az előbbi csoportokban, azaz "eredetinek" kezelhető, kiderül, hogy a panaszkodók annak ellenére panaszkodnak, hogy ők is pontosan azokat a filmeket nézik, amik ellen szót emelnek - és persze élvezik, ha éppen jól sikerültek. Az ún. "eredeti" filmek pedig minden szólam ellenére nem érdekli a moziba járó többséget.


A fő indok a többi film, az eredeti alkotások ellen az, hogy azok moziban való megtekintése semmilyen plusszal nem szolgál számukra, nincs bennük plusz látvány elem, úgy vélik, hogy bőven elég egy efféle egyéb filmet otthon megnézni. Nos, az mindenképp igaz, hogy a látványfilmek sokkal látogatottabbak a mozikban, átlagosan nagyobb bevételt érhetnek el, de azok az érvek, miszerint más nem is érdekli az embereket, teljesen abszurdak.

Talán mondanunk sem kell, hogy például a komédiák egy része annak ellenére arat a mozikban zajos sikert, hogy nulla kiegészítő látványelemmel rendelkeznek, arról nem is beszélve, hogy egyes poénokat a nézők mások nevetése miatt nem is hallanak ki, így otthon nézve sokkal élvezetesebbek lennének. És ugyanúgy találunk a legsikeresebb alkotások között animációkat, csajos filmeket, illetve musicaleket is, melyek persze ugyancsak megkapják a maguk kifogását, miszerint családok, lánytársaságok vagy párok nézik őket. Na, de ilyen alapon minden sikeres, nem látványfilmnek számító alkotás jó szereplését meg lehet címkézni valamilyen erőltetett indokkal.


Elég azt megnézni, hogy bár a tavalyi évben az idehaza legsikeresebb filmek között ott volt a mindenképpen látványfilmnek számító A hobbit: Szmaug pusztasága és a Vasember 3 is, az éves toplista első helyét mégis A Wall Street farkasa szerezte meg, és a top 5-ben ott volt például a Másnaposok 3 is. Más kérdés, hogy a 2013-as évet tekintve Amerikában valóban igaz a fenti érv, hiszen ha nem számítjuk a látványfilmeket és animációkat, akkor legsikeresebb az első helyezett Az éhezők viadala: Futótűz után a Női szervek című komédia volt, mely csak 15. lett a toplistán. (Azt persze mindenki döntse el magának, hogy a 9. helyezett Halálos iramban 6, illetve 13. Z világháború mennyire számít látványfilmnek.) Az idei évet tekintve pedig itthon a Rio 2 mögött A csajok bosszúja a második legsikeresebb, ami szintén nem látványfilm.


De még ha áll is a fenti érv, a bevételi adatokat tekintve furcsa, hogy éppen itthon érvelnek ilyesmivel. Mert bár való igaz, hogy sokan valóban csak látványra adnak ki pénzt moziban (és szemüvegre - itthon még mindig tart a 3D-láz), nem szabad megfeledkezni arról, hogy siker és siker között is van különbség. Attól ugyanis, hogy egy film itthon nem teljesít 2-300 ezer nézőt, még lehet nagyon sikeres, műfajától függően 20, 50 vagy 100 ezer eladott jeggyel is. Éppen ezért a nagy bukásokat nem lehet csak azzal mentegetni, hogy a nézők nem kíváncsiak a műfajra.

Sokkal egyszerűbb elfogadni a tényt, hogy azért ilyen sok a folytatás, reboot, feldolgozás és adaptáció, mert a nézőket ezek érdeklik. Az átlagnéző ugyanis inkább olyasmire ad ki pénzt havi egy, maximum két alkalommal, amit ismer, amit látott/olvasott korábban, hiszen azzal jóval kisebb kockázatot vállal. Egy eredeti filmet pedig csakis a reklámok és a hájp hatására fognak sokan megnézni, ugyanis a mozijegyek még akkor sem olcsók, ha sokan a dupláját hagyják ott a büfékben...

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • e98ff #12
    lehetsz te hű de kívülálló, nincs ezzel baj, de ettől még nem neked fognak filmet készíteni, hanem a csordának :) A bevétel fontosabb, mint néhány egyéniség, aki nem tud élvezni látványfilmeket.
  • immovable #11
    Szarok a mozira.
  • gombabácsi #10
    nekem nem az a látványos hogy nagy robbanások meg nagy robotok meg akció, hanem az okosan kitalált dolgok, kamerakezelés, okosan, egyedien kitalált dolgok

    épp ezért az ilyen síkgagyi avengers, transformers, iron man és a többi számomra nem látványos, hanem totál unalmas

    jujmitmondtam, csordaszellem meg ne hallja
  • BaliBoy #9
    Ebben minden benne van. :D
  • BaliBoy #8
    Rám igaz az állítás. Szinte csak látvány filmekre ülök be. És ennek két nagyon egyszerű oka van:
    - a látványos film még látványosabb nagy vásznon.
    - olyan filmet nyugodt környezetben (otthon) szeretek nézni aminek mondandója van. Nem fognak mellettem csámcsogni, hümmögni, kommentárt fűzni a filmhez... és még fel lehetne sorolni egy rakat indokot.
  • Mentol #7
    Szerintem, rossz a következtetés!
    Simán beülnének az emberek a moziba, ha látványos, de "eredeti" filmet lehetne nézni. Kell a faxomnak a sok reboot, meg remake!
  • Tripax #6
    Egy egyszerű történetű film hatalmas látványelemekkel tuti siker, jó sztorival sokáig beszéd téma. A probléma a közhelyekkel és az unásig ismételt jelenetekkel van. Egy darabig csak idétlen tinédzserek nemi problémáit kellett néznünk más koron meg nem volt olyan film ahol ne kellett volna valakinek marihuánát szívnia - személy szerint már menekülök ha a kettőből valamelyik benne van egy filmben - egyszerűen unalmas.

  • kalapos01 #5
    Így van. Azért említettem őket, mert zskategóriásak és sikeresebbek voltak a GBH-nál. Tele van a mozi nagyon jó filmekkel, de mégis a zskat érdekli az embereket. De látod, te vagy a jó példa. Ott a sok jó film, és te sem nézed meg - jó eséllyel a múlt havi két mozizásod során sem az igazán jó filmeket nézted meg, hanem azokat, amiket erősen reklámoztak. Ez a reklámok ereje.
  • Molnibalage #4
    A két utolsó említett flim trailere is akkora zsékat, hogy röhögnöm kellett. Igen rikta, de húlt hónapban kétszer is voltam moziban. Valami elképesztő, hogy még trailert sem tudnak a legtöbb filmhez összevágni, ami kicsit is felkeltené az érdeklődésemet. Nagy átlagban ennyira szar filmeket csinálnak. Gyakorlatilag folyamatosan bekiabálhatnám, hogy ZSkat fos, csak ma már olcsóbb a CGI ezért a ZSkat fosnak is telik rá...
  • hgaben90 #3
    Te az "érdekes"-t mint esztétikai fogalom veszed (a cikkben is használt "eredeti film" kvázi szinonimájaként), én- és a cikk szerzője- üzleti alapon (ld. utolsó bekezdés). Az esztétikaiba inkább bele se mennék, teljesen szubjektív, hogy kinek mi az érdekes. A számomra érdekes filmek például (jobbára) nem buktak meg. Nekem egy látványfilm is lehet érdekes, és egy eredeti ötlet is lehet érdektelen. Nem is szeretek így különbséget tenni a kettő között.
    Üzleti értelemben az "érdekes" viszont eleve azt jelenti, hogy érdekli az embereket, tehát van elég néző. Egyértelmű, hogy egy ilyen címmel nyert ügye volt nálunk a Grand Budapest Hotelnek, a cím tette érdekessé a magyar nézők számára.
    Az már mellékes, hogy sosem járok premier(közeli) vetítésekre, mert nem szeretem a tömegeket. És ezekből még így, hetes késésekkel is teltházasat fogtam ki.