Szekeres Viktor

Elkezdtünk ismét moziba járni

Most már nem csak 3D-t bámulni és zabálni járunk a mozikba, hanem a film is érdekel minket. Növekedésnek is indult a nézőszám.

Míg 2013-ban az Európai Unió országaiban némiképp csökkentek a mozis látogatottsági adatok, addig Magyarországon megnőtt a moziba járási kedv, s persze a nézőszámmal együtt a mozis bevételek is növekedésnek indultak. Persze az EU-s 4,2%-os látogatottság-csökkenés sem mondható igazán jelentősnek, főleg, hogy a 2013-as bevételek a jegyárak változásának köszönhetően még így is nagyjából a 2012-es szinten mozogtak. Bevétel szempontjából egyébként Amerika sem panaszkodhat, az ottani mozipiac újabb rekordesztendőt produkált. S bizony rá is fér a növekedés Amerikára, hiszen míg ott 10,837 milliárd dollárról 10,922 milliárd dollárra nőtt a nézők által a jegyekre kiadott összeg, addig Kínában a növekedés 25%-os volt - ha ez az ütem marad, akkor nemsokára hatalomátvétel várható.

Klikk ide!

Persze Európában is ahány ország, annyi szokás, érdekes látni a fenti ábrán, hogy változott a nézők viszonyulása a mozizáshoz - sok helyütt az döntött a növekedés vagy csökkenés kérdésében, hogy a mekkora érdeklődésre számot tartó hazai gyártású alkotások kerültek bemutatásra. Mint látható, például Cipruson 20, Szerbiában pedig 16%-kal csökkent a mozizók száma 2012-höz képest, Spanyolországban 15%-kal, a görögöknél 12, míg a svédeknél, portugáloknál és osztrákoknál 10%-kal. A hazai 2%-os növekedésnél jobban teljesítettek a lettek, a litvánok, a szlovákok és az olaszok, de az igazi eminensek a 15% körüli nézőszám-növekedést produkáló bolgárok és románok voltak.

Magyarországon a 2%-os adat félmillióval jelent több nézőt 2013-ban az előző esztendőhöz képest. Feldmájer Sándor, a Magyarországi Filmforgalmazók Egyesületének elnöke a Világgazdaságban azt nyilatkozta, hogy "a becslések szerint tavaly 9,9 millió fizető nézője volt a hazai filmszínházaknak, összesen mintegy 13,2 milliárd forint maradt a jegypénztáraknál". Az éveken át tartó nézőszám-csökkenés tehát megállt, a nézők elfogadták a jegyárakat, amit remekül jelez a drágább, 3D-s jegyek még mindig kiemelkedő eladása, valamint az itthon kimagasló büfés költések is. (Persze a mostani adatok a növekedés ellenére is még mindig messze vannak például a 2006-osaktól, amikor 12 millió eladott mozijegyet regisztráltak hazánkban.)


Összességében a mozi világszinten is előrelépett, hiszen az MPAA ismertette éves jelentését a Las Vegasban megrendezésre került CinemaCon, mely szerint 2013-ban 35,9 milliárd dollár bevétel folyt be világszerte a mozik jegypénztáraiban, ami egyrészt 4%-os növekedést jelentett 2012-höz képest, másrészt pedig természetesen új rekordot. A bevételek vizsgálata egyébként egy érdekes folyamatra is rávilágít, nevezetesen arra, hogy az Amerikán kívüli piac egyre nagyobb szeletet hasít ki a mozis bevételi tortából. Míg 2009-ben a mozis bevételek 64%-a képződött Amerikán határain kívül, addig tavaly már 70%-a.

A majdnem 11 milliárdos amerikai piac mögött a második helyet a kínai szerezte meg 3,6 milliárd dollár bevétellel. A további nagy piacok: Japán - 2,4 milliárd, Nagy-Britannia - 1,7 milliárd, Franciaország - 1,6 milliárd és India - 1,5 milliárd dollár. A bevételek szinten tartásában és növekedésében továbbra is komoly szerepet játszik a 3D-s prémium ár. A "műfajt" az elmúlt pár évben rendszeresen eltemetik szenzációhajhász cikkekben, de a tény az, hogy világviszonylatban egy százalékkal több pénz folyt be a 3D-s vetítésekből, mint 2012-ben, s Amerikában is csak 1%-kal esett vissza a 3D részaránya az összes bevételből.


Persze a mozijegyekkel kapcsolatban mindig érdemes megjegyezni, hogy kvázi luxuscikkekről van szó, a legtöbb ember egyáltalán nem mozizik, vagy évente maximum egyszer-kétszer látogat el a multiplexekbe - ők azok, akik jobbára csak folytatásokat néznek meg. Ezt bizonyítja az is, hogy a tavalyi amerikai adatok alapján, hogy bár a lakosság mindössze 11%-a mozizik rendszeresen (vagyis vásárol havonta legalább egyszer mozijegyet), ők biztosítják a stúdiók bevételeinek mintegy 50%-át.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zetortraktor #8
    Azt nézed meg, ami jó? Vagy ami érdekel? Ez nem feltétlenül ugyanaz. Vannak jó filmek is, de jó eséllyel nem ezek lesznek azok. Ezek csak az idei 200 milliós filmek.
  • zoliii #7
    Ha jó film megy a moziban, akkor megnézem :D Ami éppen érdekel.
    Most pl ezek érdekelnek: A Csodálatos Pókember 2, Godzilla, X-Men, Transformers 4 :D
  • Cefet #6
    Talán kicsit jobban szalad a szekér...
  • kalapos01 #5
    Azert mondom, hogy annak, aki egyszer nez filmet. A mozi annak van, aki rogton akarja a filmet. A tobbsegnek eleg par ev mulva a teve.
  • Narxis #4
    Jah de a DVD-t annyiszor nézed újra amennyiszer akarod és ott állítod meg és akkor amikor akarod. A moziban elvileg az lenne a csábító, hogy nagy vászon és 3D. Mindegyik nélkül lehet és jó filmet nézni, csak ugye a DVD-re várni kell amíg lemegy a moziban. Akkor számoljunk miért is jó ez a vadkapitalista filmvilágnak? 1500-2000Ft-ért tömegekkel lehet EGYSZER megnézetni egy filmet ami lehet már a felénél nem fog tetszeni vagy megunod. Akkor az erre épülő kaja biznisz, hogy csak a mozi büféjében vett üdítőt és kaját vihetsz be még nem is számoltuk.

    Ez tényleg jövedelmező HA kiadó lennék. Az egyetlen jó érv az ha valaki nem akar vagy nem tud várni a DVD-re vagy a digitális kiadásra.

    Sajnos az emberek nem veszik észre, hogy nagyon ráfizetéses a mozi. Kicsit olyan mint a Meki, egy évben 1-2-szer okés de többször egészségtelen.
  • kalapos01 #3
    A jegyár inkább 2000 vagy több, legalábbis Budapesten, de az 1500 is rendben van, szerintem. Egy DVD eleve 3000 fölött van kiemelt filmnél.

    Aki egyszer megy egyszer vagy kétszer hónapban moziba, vagy nem néz többször filmeket otthon, annak simán jó - olcsóbban kijön. Havi tíz filmnél már nyilván nem. Akkor egyszerűbb HBO-zni vagy más szolgáltatásra előfizetni.
  • Narxis #2
    Na az a kaja kép tökéletesen illusztrálja, hogy miért nem járok moziba. Akár ha a nézők egynegyede ilyen kaját vesz akkor már ropogtatásoktól hangos a mozi és még az akciójelenetek hangjával is felveszi a versenyt ha a közeledben ülnek. Persze van még pár ok, talán a jegyár még ami számomra elfogadhatatlan. 1500Ft egy 3D-s felnőtt jegyár akkor ha viszel szemüveget. Nonszensz.
  • Plett #1
    És ennek örömére az itthoni mozik felemelték az árakat...