Szekeres Viktor

Az év eddigi nagy nyertesei a filmek világában

Sokan sírnak ugyan a filmek minősége miatt, de a jegyeladási adatok nem hazudnak, még mindig imádunk moziba járni. Igaz nem mindig jó filmet választunk.

Milyen filmeket láttál idén moziban?
  • Inkább jó filmeket választottam.
  • Főleg rosszakat néztem meg.
Örök vita tárgya a mozifilmekkel kapcsolatosan a minőség és a mennyiség (bevétel) kérdésköre, pedig teljesen felesleges a kérdés, hiszen nem lehet semmiféle törvényszerűséget levonni a számokból. Láttunk már pocsék sikerfilmeket, mint ahogy zseniálisakat is, mint ahogy kivételes alkotások is buktak úgy meg, miképp tűzrevalók. A néző persze mindig megpróbálja megmagyarázni a sikereket és a bukásokat, általában saját ízlésének megfelelően: ha egy film nem tetszik sokaknak, akkor annak nagy bevételeit nyájhatással, tízmillió léggyel, hájppal és egyéb negatív előjelű összetevőknek tudják be, egy nekik tetsző film esetében pedig véleményüket az esetleges jó bevétellel igyekszenek igazolni.


Minőség ide vagy oda, mindnyájan tisztában vagyunk vele, hogy az esetek 95%-ban a filmek sikerét a marketing határozza meg, illetve az, hogy sikerül-e felkelteni a közönség érdeklődését - a történettel vagy a közreműködők nevével. Egyes filmeket már a koncepciója elad, hisz sokakat nem érdekelt, milyen lesz a végeredmény, ha láthatják az óriásrobotokat, amint óriás szörnyeket püfölnek, esetleg Stalonnét, Chuck Norrist és Schwarzeneggert egy filmben. Viszonylag ritka, hogy a közönség eleinte nem kap rá egy filmre és csak idővel, a visszajelzések alapján teszi azt sikerré. Épp ezért manapság Hollywood megpróbálja maximalizálni az első hétvége bevételeit, márpedig ezt csakis reklámokkal lehet, illetve annak sulykolásával, hogy a mozikba kerülő filmet azonnal látni kell. A nézők visszajelzése ilyenkor másodlagos, s nem véletlen, hogy akadnak olyan filmek, melyek összbevételük több, mint felét három nap alatt termelik meg. Hiszen addig az érdeklődök zöme már túl is van a filmnézésen, vagy pedig híre megy az esetleges rossz minőségnek és megcsappan irántuk az érdeklődés.

Az idei év legnagyobb nyertese anyagi szempontból a Disney képregény-filmje, a Vasember 3. Nem csak azért, mert a Shane Black által rendezett zúzda Amerikában eddig 406, a világon összesen pedig több, mint 1,2 milliárd dollár bevételt ért el, hanem azért is, mert ezek a számok hatalmas növekedést mutatnak a Vasember 2 adataihoz képest (624 millió dollár összbevétel). Amerikában Az acélember a második az idei bevételi listán (281 millió dollár), a Szörny egyetem pedig a harmadik (238 millió dollár) - mindkettő elismerésreméltó, ezek a filmek nagyjából az elvárható szinten teljesítettek.

Világviszonylatban viszont a Halálos iramban 6 a második helyezett (704 milliós összbevétel, ebből 236 millió dollár Amerikában) és ahhoz képest, hogy a franchise majdnem kipukkadt a harmadik rész után, a hatodik epizód még az ötödik nagy sikerét (626 millió dollár) is felül tudta múlni. Csoda, hogy már jövőre érkezik a Halálos iramban 7? A nagyszabású filmek közül a Sötétségben: Star Trek 224 millióig jutott Amerikában, de kisebb csalódás, hogy elmaradt az első rész bevételeitől. Arra viszont senki nem számított, hogy a sok negatív előjelű hír után a Z világháború négy hét alatt 177 milliónál fog tartani csak Amerikában, miképp A nagy Gatsby gyártója is csak reménykedett abban, hogy ekkora siker lesz a film és Amerikában a 150 millióhoz fognak közelíteni a bevételei.


Természetesen az animációs filmekről is szót kell ejtenünk. A Szörny egyetem tehát hozta a papírformát, és bár azt is tudtuk, hogy a Gru folytatása sikeres lesz, sokan nem hitték, hogy ennyire. Alig pár napja mutatták be ugyanis a Gru 2-t, de a napokban már maga mögött fogja tudni az első rész félmilliárdos összbevételét (eddig 472 millió dollár jött össze világszerte). 2014-ben ráadásul érkezik is a minyonokról szóló önálló film. A Croodék sikere viszont mindenképp meglepetésnek mondható. A Dreamworks filmjének teljesítménye az Így neveld a sárkányodét kopírozta, s azt lepipálva világszerte már majdnem 600 millió dollárnál jár.

Szokás szerint idén is akadtak viszonylag olcsó, mégis nagyot durranó komédiák. Miközben a több, mint 100 millió dollárba kerülő Másnaposok 3 Amerikában még csak 111 milliónál tart, addig a 35 milliós Személyiségtolvaj (Melissa McCarthyval) 134 milliónál, míg a 43 milliós Női szervek (Melissa McCarthyval) 112 milliónál, de ez a film is el fogja érni az előbbi szintjét. A horrorok, ha érdeklik a közönséget, általában nagy sikert képesek aratni: idén a Mama (15 millióból Amerikában 71 milliós bevétel), A bűn éjszakája (3 millióból Amerikában 64 milliós bevétel) és a Gonosz halott (17 millióból Amerikában 54 milliós bevétel) érdekelte legjobban a nézőket, s bár thriller, de odakint a semmiből 50 millió dollárig jutott A hívás is.

A komédiák és a horrorok mellett még a Szemfényvesztők nagy sikere (csak Amerikában 113 milliós bevétel eddig), valamint a Támadás a Fehér Ház ellen jó szereplése (Amerikában 98 milliós bevétel) emelhető ki, valamint a 42 című baseballos film, mely 95 millió dollárig jutott el hazájában. Sikert persze alacsonyabb bevételekkel is el lehet érni, főleg független, erősen limitált számú moziban bemutatott alkotásoknál. A Kevin Hart: Let Me Explain egy standupos dokumentumfilm és már 26 milliós bevételnél tart Amerikában. További kiemelésre pedig leginkább a Matthew McConaughey főszereplésével készült Mud (21 milliós amerikai bevétel), illetve a Dustin Hoffman által rendezett Kvartett (18 millió - a világ többi részén pedig 38 millió) érdemes. Pár száz moziban is jobban teljesítettek, mint a majdnem 3000-ben játszott Schwarzenegger-féle Erőnek erejével, vagy a Russell Crowe és Mark Wahlberg főszereplésével készült Megtört város.


Hányszor voltál idén moziban?
  • Még nem voltam.
  • Egyszer vagy kétszer.
  • Kábé ötször lehettem.
  • Legalább tízszer.
  • Biztos, hogy 20-nál többször.
Lényeg a lényeg, még mindig bőven vannak sikeres mozifilmek, akkor is, ha sokan állítják, hogy ők nem járnak moziba, nem szeretik az amerikai filmeket (nincs tévéjük, csak Spektrumot néznek, stb.). Legutóbbi, még véletlenül sem reprezentatív szavazásunk eredménye alapján akár furcsának is minősíthetnénk a sirámokat, ugyanis minden 10 olvasóból 9 inkább jó filmeket látott a mozikban, ami azért nem olyan rossz arány. És akkor még nem is beszéltünk azokról a sokszor igen jó filmekről, amikre a szélesebb közönség valamiért nem kíváncsi.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Zombee #6
    Amúgy én basztam el, hogy végigolvastam ezt a semmitmondó cikket, amiből semmi nem derült ki, kivéve, hogy Sz.V. olyan, mint a sokat fikázott mozinézők.
    Az acélember most meg elismerésre méltó? Nemrég még nem volt az, végülis csak a 2. legsikeresebb film hazájában. Arról egyedül az alkotók tehetnek, hogy ilyen drága lett a film, és egy ilyen szép eredmény nem is elég.
  • Zombee #5
    Blockbusterre már a premier előtti vetítések után is van pontszám, és mivel már megjelenés előtt is elhiszik a legtöbben a pontszámokat, így lényegtelen, hogy a pontszám mennyire mutat valós képet a film minőségéről.
  • zetortraktor #4
    Akkor elfelejted, hogy a nézők zöme akkor vált jegyet a filmre, amikor még nincs IMDB pontszám, vagy nem releváns. Szóval a kettő között nincs összefüggés.
  • kisokka #3
    Nem viccelek, de a nézettség kulcsa az IMDB. Nagyon sok ember nézi az ottani pontszámokat, még akkor is elhiszik azokat, ha a film még meg sem jelent. Nem mondom, 6-os alatti IMDB-filmet én sem szívesen nézek, holott volt már olyan film, amire simán adtam volna 8-ast, de ott meg 4-feles volt...
    Szóval igen. A netnek hatalmas hatásai vannak, még egy ilyen egyszerű oldalon keresztül is. Nem mondom, hogy rossz, de azt se, hogy jó dolog lenne.
  • narumon #2
    Pedig van benne valami; legalábbis nekem pl fogalmam sincs, hogy egy halálosabb iramosabb és egy vasember 3 hogy tud ennyi nézőt és bevételt termelni - nyilván ráfogom, hogy sok a hülye :) - mondjuk legalább nem állok neki ezt mindenhol hangoztatni és a nekem tetsző filmeknél sem mutogatok a bevételekre - mert ha nekem tetszik egy film akkor igazán leszarom, hogy rajtam kívül még 5 embernek vagy 500 milliónak tetszett! Persze az tény, hogy én is ismerek olyanokat akik aszerint mérik a filmek "jóságát", hogy mennyi ember van rácuppanva, és meg sem néznek olyat ami esetleg csak rongyos 100 millát kapart össze és kibaszott jó film.
  • booa #1
    " A néző persze mindig megpróbálja megmagyarázni a sikereket és a bukásokat, általában saját ízlésének megfelelően: ha egy film nem tetszik sokaknak, akkor annak nagy bevételeit nyájhatással, tízmillió léggyel, hájppal és egyéb negatív előjelű összetevőknek tudják be, egy nekik tetsző film esetében pedig véleményüket az esetleges jó bevétellel igyekszenek igazolni."

    Tipik Szekeres Viktor:D