Szekeres Viktor

Idén végre jól sikerültek a sikerfilmek?

Sokan szidják a kritikusokat azért, mert előszeretettel ócsárolják a közönséget érdeklő, nagy sikert arató filmeket, de úgy tűnik, hogy idén (kivételesen) az újságíróknak van igaza.

A kritikusoknak...
  • ...sosincs igaza.
  • ...általában igaza van.
  • Hülyeség, ezt nem lehet megállapítani.
Klasszikus netes megnyilvánulásnak számít, amikor valaki egy neki tetsző filmről szóló negatív színezetű vélemény elolvasását követően, nekiesik az adott kritikusnak azzal, hogy neki semmi sem tetszik, csak a rosszat látja mindenben, meg különben is. Ezt általában más, a többi kritikusra vonatkozó általánosítás szokott követhetni. Egyrészt mindez persze nem nagyon értelmezhető, hiszen a legtöbb filmről több száz pozitív és negatív kritikusi véleményt lehet olvasni, sok újságíró jónak látja az adott alkotást, sok pedig rossznak, minden olvasói reakció csak azon múlik, hogy épp melyik recenzióba fut bele - nincs tehát holmi egységes "kritikusi vélemény".


De ha játéknak tekintjük a kérdést, akkor kezelhetjük a hivatásos kritikusok véleményét egy masszaként, a többségi vélemények előjelével ellátva. A RottenTomatoes-nak éppen ez a működési elve, hiszen az oldal az amerikai kritikusok véleményét gyűjti össze és összesíti, talán túlzottan is egyszerűsítő, bináris módszerrel. Az adott film mutatóját az alapján határozzák meg, hogy a véleményező pozitív vagy negatív véleménnyel van-e róla - középút és ezen belüli súlyozás nincs. S mivel a végső, százalékos értéket a pozitív és negatív előjelek átlaga határozza meg, ezért előfordulhat, hogy egy film, amely a kritikusok fele szerint 10/10-es, a másik fele szerint viszont pocsék, 50%-ot kap, míg egy másik alkotás, amely mindenki szerint a közepesnél alig jobb, vagyis 6/10-es, 100%-ot.

Azért szigorúan érdekességként kezelve érdemes lehet megnézni, hogy az idei év legsikeresebb filmjeit valóban divatszerűen köpködték-e a kritikusok. Nos, az összegzést követően azt lehet mondani, hogy újabb városi legenda dőlt meg, ugyanis, legalábbis idén, az Amerikában legsikeresebb 10 filmből 8 még a kritikusok szerint is teljesen rendben volt.


Az idei bevételi király (egy ideig) még a Vasember 3, és bár a rajongók egy része éles kritikákat fogalmazott meg a filmmel kapcsolatban, a kritikusok 4/5-e azt teljesen rendben lévőnek találta, 79%-os értékelést kapott. Ugyancsak szerették az újságírók az év eddigi legsikeresebb filmjei közül a Gru 2-t (75%), a Szörny Egyetemet (78%), a Halálos iramban 6-ot (70%), a Sötétségben - Star Treket (87%), a Z világháborút (67%) és Croodékat (69%) - a Gravitációról (97%) nem is beszélve.

Negatív oldalon mindössze az Óz, a hatalmas tűnik fel (59%, ami valójában még mindig több pozitív véleményt jelent, mint negatívat, azonban az RT 60%-nál húzta meg a jó filmek küszöbét) és Az acélember (56%) - tehát még ezek sem tekinthetőek értékelhetetlennek az ítészek szerint. A 11. helyen található Női szervek esetében is a pozitív vélemények voltak többségben, így az év eddigi 12. legsikeresebb filmjéig, a Családi üzelmekig kell visszanyúlnunk, hogy olyan alkotást találjunk, melyért zömében nem voltak oda a kritikusok (46%).


Az év végére ráadásul valószínűleg csak gyarapodni fog a jó és sikeres filmek tábora, ugyanis jelen állás szerint biztosra vehető, hogy A hobbit 2 és Az éhezők viadala 2 ott lesz az idén legnagyobbat szakító premierek között, s jelenleg elképzelhetetlennek tűnik, hogy annyira rossz kritikákat kapjon a két regényadaptáció.

Szóval a kritikusok a fentiek alapján inkább szeretik a sikeres filmeket - lehet, hogy a nézők lettek sokkal kritikusabbak? Vagy egész egyszerűen nem 60, hanem 80%-nál kéne meghúzni a "jó filmek határát"? Az az igazság, hogy teljesen mindegy. Ez csak játék.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nextman #1
    Zsenialisak a trailerek :)
    Soha egy filmet nem neznek meg ha ezekkel talalkoznek elsore:)