SG.hu

A kínai elektromos autók elsöprik a versenytársakat

Sajnálatos a Ford, a VW és más nyugati gyártók helyzete, a nyugati gyártók lemaradnak, miközben a kínai márkák meghódítják Európát.

A nemrég véget ért nagy német autókiállítás idején München történelmi központja az ország saját bajnokainak volt a színtere. A neoklasszikus operaház előtt a BMW egy csillogó emelvényen mutatta be új iX3 elektromos SUV-ját, a reneszánsz palotában, a Residenzben pedig a Mercedes-Benz egy hatalmas, egy autó hűtőrácsára emlékeztető dizájnstúdiót épített, hogy bemutassa felújított GLC-jét, egy másik SUV-t. A külvárosi fő kiállítási csarnokokban azonban a történelem feledésbe merült. Ott a fiatal kínai autógyártók túlnőtték és felülmúlták a helyi régi gárdát.


A BYD, az Xpeng, a Changan és a Dongfeng fejlett technológiájú és a nyugati modelleket alulmúló árú elektromos járműveket mutatott be, vagy olyan terjeszkedést jelentett be, amelyből egyértelműen kiderült, hogy Európa a fő célpontja világszintű exportoffenzívájuknak. A kínaiak európai lelkesedése azonban éles kontrasztot alkot a hazai problémákkal, ahol a krónikus túlkapacitás miatt régóta árháború dúl. Ennek eredete abban rejlik, hogy a kínai kormány először támogatást nyújtott autógyártóinak, majd globálisan is előtérbe helyezte őket.

A kínai kormány 15 évvel ezelőtt rájött, hogy vállalatai nem tudnak versenyezni a külföldi benzinüzemű autókkal, de az elektromos járműipar a gyorsan növekvő hazai piacon virágozhat, ha elegendő támogatást és egyéb segítséget kap. Ennek eredményeként beruházások áradata indult meg, tucatnyi új cég jött létre, és olyan piac alakult ki, ahol az elektromos járművek valószínűleg az idei értékesítés 60%-át fogják kitenni.

Kínában jelenleg körülbelül 130 hazai cég verseng az értékesítésért, bár csak kevesen gyártanak jelentős mennyiségű autót. Ha gyáraik egy évig teljes kapacitással működnének, kétszer annyi autót tudnának gyártani, mint amennyi vevő van. A kapacitásfelesleg következménye egy kegyetlen árháború lett. A japán Nomura bank számításai szerint az átlagos autóár az elmúlt két évben 19%-kal, körülbelül 165 000 jüanra (7,7 millió forintra) esett vissza. Egyes modellek ára egyszeri, körülbelül 35%-os csökkenést mutat. Bár az eladások továbbra is növekednek - az előrejelzések szerint idén 7%-kal, körülbelül 24 millió járműre -, a vállalatok nyeresége csökkent, vagy veszteségeik nőttek.

A kínai Nemzeti Statisztikai Hivatal adatai szerint 2025 első öt hónapjában az iparág teljes nettó nyeresége (beleértve a külföldi autógyártókat is) 12%-kal, 178 milliárd jüanra csökkent az előző év azonos időszakához képest. Még a sikeres hazai cégek is megérzik a válság hatását. Az év első felében a nettó nyereség 14%-kal csökkent a Geelynél, mely magánvállalat a hazai piac körülbelül tizedét birtokolja. Még meglepőbb, hogy szeptember 1-jén a BYD, Kína legnagyobb autógyártója 30%-os nettó nyereségcsökkenést jelentett a második negyedévben, annak ellenére, hogy bevételei 14%-kal nőttek. A beszállítók is szenvednek. Egyesek kényszerűségből bezártak, mivel az autógyártók akár hat hónapig is késleltetik a kifizetéseket.


A külföldi cégek, amelyek már így is nehezen tudnak lépést tartani a kínai cégek innovációs sebességével, még nagyobb nehézségekkel küzdenek. Régebben ők uralták a piacot, de a Kínai Autógyártók Szövetsége szerint a hazai márkák részesedése a 2020-as 34%-ról 2025 első négy hónapjában 69%-ra emelkedett. Az árháború felgyorsította a külföldi cégek hanyatlását Ahogy Patrick Hummel, az UBS bank munkatársa rámutat, „nem tudnak versenyezni az árháborúban a helyi cégekkel”.

A kiemelt iparágban zajló vérengzés aggasztja a kínai kormányt. Májusban a BYD árainak csökkentése újabb jelentős árleszállítási hullámot indított el, ami az állami média és az iparági szervezetek részéről panaszokat váltott ki a túlzott destruktív verseny miatt. Júniusban a hatóságok Pekingbe hívták az autógyártókat, és felszólították őket, hogy vessenek véget az árleszállításoknak, és gyorsítsák fel a beszállítóknak történő kifizetéseket. Több nagyvállalat is ígéretet tett arra, hogy 60 napon belül fizet.

Mégis, a vég még nem látszik. Egy nyugati autógyártó kínai vezetője úgy véli, hogy az alacsony árak megmaradnak. Még az árcsökkentések visszafogására irányuló kérések ellenére is folytatódtak az árcsökkentések, bár kevésbé nyilvánvaló módon: Stephen Dyer, az AlixPartners tanácsadó cég munkatársa olyan ösztönzőket említi, mint az ingyenes biztosítás, a kamatmentes finanszírozás és az ingyenes töltés. Stella Li, a BYD egyik vezetője szerint „túl sok” autógyártó van, közel 100-at „ki kell szorítani”, és még ha 20 marad is, az is túl sok lehet.

Ilyen tisztogatásnak azonban egyelőre a jele sem látszik. A kormány már régóta próbálja összehangolni a nagy állami tulajdonú cégek fúzióit. 2018-ban pletykák keringtek a Changan, a FAW és a Dongfeng közötti összefonódásról. Ez év elején a Changan és a Dongfeng összevonására irányuló terv meghiúsult. Egyik cég székhelye szerinti tartomány sem volt hajlandó másodhegedűs szerepet játszani, vállalni a munkahelyek megszűnését és lemondani a nagy autógyártók által generált gazdasági tevékenységről és adóbevételekről. A központi kormány pedig nem szívesen száll szembe a helyi vezetőkkel az összefonódások kikényszerítése érdekében.


A 2010-es évek robbanásszerű növekedése, az olcsó hitelek és a bőséges ösztönzők vonzereje miatt az iparágba vonzódott kis, veszteséges helyi autógyárak hosszú sora is tovább működhet, annak ellenére, hogy néhány startup már csődbe ment. Ezek a cégek is munkahelyeket teremtenek és dicsőséget hoznak a helyi pártvezetőknek, akik mindent megtesznek kedvenc projektjeik fenntartása érdekében.

Vevők valószínűleg nem fognak előrelépni, mert egyetlen autógyártó sem szeretne olyan márkákat felvásárolni, amelyek a saját régiójukon kívül ismeretlenek, vagy további kapacitást vállalni. A központi hatóságok nyomást gyakorolhatnak a helyi kormányokra, hogy szüntessék meg ezeknek a cégeknek a finanszírozását, és egyesek nem lesznek képesek tovább csökkenteni az árakat. De ahogy Tu Le, a China Auto Insight, egy másik tanácsadó cég képviselője megjegyzi: „a rossz cégek nem mennek tönkre elég gyorsan”.

Az árháború azonban még erősebbé teheti a legerősebbeket. A vezető cégek, mint a BYD, a Chery és a Geely, valamint az olyan startupok, mint az Xpeng és a Li Auto, nyereségesek vagy közel állnak ahhoz. A Huawei és a Xiaomi pedig sikeresen fordultak az autógyártás felé. Ahogy egy tapasztalt megfigyelő megjegyzi, a legjobb cégek képesek úgy módosítani költségstruktúrájukat, hogy alkalmazkodjanak az állandóan alacsonyabb árakhoz. Sokan az export felé fordultak, hogy nagyobb hasznot érjenek el. A Rhodium Group kutatócég szerint 2021 és 2024 között a külföldre szállított autók száma megnégyszereződött, így Kína megelőzte Japánt, és a világ legnagyobb exportőre lett. 2025 első hat hónapjában az export közel 3,5 milliót ért el, ami 18%-kal több, mint egy évvel korábban.

Európa továbbra is a kínai elektromos járművek fő célpontja, annak ellenére, hogy az EU 2024-ben magas vámokat vetett ki, hogy ellensúlyozza az általa tisztességtelennek tartott versenyt. A Schmidt Automotive Research szerint az év első felében a kínai márkák a nyugat-európai értékesítés 5,2%-át tették ki, szemben az egy évvel korábbi 3,1%-kal. A hazai piacon folyó kíméletlen verseny által megedzett kínaiak képesek ellenállni az EU vámjainak.

Ezzel szemben azok a külföldi autógyártók, akik Kínára támaszkodtak nyereségük forrásaként, nehéz helyzetbe kerültek. Az amerikai Ford és General Motors, amelyeket otthon 100%-os vámok védenek, azzal a kilátással szembesülnek, hogy jelenlétük Kínában csökkenni fog. A japán Toyota jobban teljesített, mint a legtöbb más gyártó, de így is teret veszít Kínában. A Nissan szabadesésben van. Az európai cégek veszteségeket szenvednek Kínában, és hasonló sors vár rájuk hazai pályán is. A folytatódó árháború arra kényszeríti a legjobbakat, hogy még karcsúbbá, hatékonyabbá és innovatívabbá váljanak. Ez pedig azt jelenti, hogy Kína legerősebb cégei mind a hazai, mind a külföldi piacon virágozni fognak.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #16
    Nagyon beteg, hogy egy összetett mondatot sem tudsz értelmezni, de nekiállsz vitatkozni.
  • lammaer #15
    Elég kemény kijelentés egy olyan embertől aki itt él európában, és innen fikázza szabadon a rendszert :)
    Milyen kinai tapasztalatokkal hasonlítod össze az itteni európai életedet?
  • ximix #14
    Erről volt egy jó videó.
    Ezerszám gyártják az autókat amik ha rendszámot kapnak, akkor jár értük az állami támogatás, amiből megint autót gyártanak és így tovább.
    Persze fogy a hely, el kéne passzolni valami fejlődő országba a szekereket, de ezekben az autókban nem minden klaffol rendesen, bizonyos dolgokat kispórolnak ami nem látszódik, így előfordul, hogy több ezer autót szállító hajók kigyulladnak a tengeren, mert a nagy részük mondhatni selejt és a gyártó cég így arc vesztés nélkül tud kijönni a buliból, mit ha pl. Brazíliában vagy Afrikában kiderülne, hogy az autók nagy része használhatatlan.
    Ez mind a gyártónak, mind Kínának érdeke.

    Kína szerintem függőséget akar elérni, hogy bizonyos termékeket ők gyártsanak és ők szabják meg az árát, ehhez előtte a többi ország gyártó iparát kell gyengíteni tönkretenni, majd az idő gondoskodik a többiről, mert ha nulláról kell újra felhúzni gyárat, hozzá mérnököket képezni, akkor az nem megy ripsz - ropsz.
    A htka fórumban van egy tag aki minőség ellenőr atomerőmű építéseknél, ő is ír néha problémákról, hogy az EU-ban a gyártó cégek mennyire nincsenek néha képben, mert kihalt egy szakértő generáció az újaknak meg nincs tapasztalatuk és hozzáértésük.

    Amcsiban néha azért kapott egy katonai gyártó fejlesztésre felkérést, megrendelést, még ha nem is kellett aztán a termék, hogy a gyártói, mérnöki tudás fennmaradjon.


  • AgentKis #13
    https://sg.hu/cikkek/it-tech/163058/a-kinai-kormanyzat-megprobalja-letorni-a-pesszimista-online-viselkedest
  • Tetsuo #12
    Nem abból lett a világháború, pont ellenkezőleg. Sok ezer évig így működtek társadalmak. Nem csak háborúztak, hanem együtt is működtek városok, országok - nem feladva szuverenitásukat. A világbéke nem ezen múlik. ;-)
    Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2025.09.30. 08:15:40
  • inkvisitor #11
    A bajuk pont az, hogy a fiatalkorú munkanélküliség növekszik.
    Egyébként a kínai gazdasági modell egy időben használatban volt Európában is. Lett is belőle világháború, amikor a francia és brit gazdaság a feltörkvő német visszafojtására elkezdte korlátozni a kereskedelmét és a nyersanyagokhoz való hozzáférést.
    Amennyiben minden ország elkezdené alkalmazni a kínai modellt, nagyon gyorsan véget érne a globalizmus és önellátó tömbök alakulnának ki, amik hamar háborúzni kezdenének a nyersanyagokért.
    Utoljára szerkesztette: inkvisitor, 2025.09.30. 07:36:44
  • manypet #10
    Jéé, észrevették, amit már évek óta pofázok??? :-)

    Kína:

    1.
    Elkezdte a termelés alapanyagait a kezébe venni, bármi áron.
    (Fémek kitermelése, bányák megszerzése, a környezetszennyezés avagy munkavédelem nem számít, sem pénz, amit beleölnek.)
    Eredmény:
    Övé a világ fémbányászatának döntő része, főleg a ritkaföldfémek.

    2.
    Olcsó és hatékony munkaerőt biztosított.
    Eredmény:
    A cégek hozzá mentek dolgoztatni.

    3.
    Olcsó energiát adott a cégeknek.
    (Mai napig szénerőművek sokasága tolja az olcsó áramot.)
    Eredmény:
    A cégek hozzá mentek termelni.

    4.
    Szabad piaci elveket alkalmazott.
    (Nem szólt bele a cégek munkájába különösebben. KÍNA ALACSONY SZINTEN SOKKAL KAPITALISTÁBB, MINT BÁRMELY NAGYOBB NYUGATI ÁLLAM!)
    Eredmény:
    A cégek hozzá mentek termelni.

    5.
    Az odament cégek technológiáját elleste, ellopta.
    (Nem csak közvetlenül. Egyszerűen ha egy mérnök korábban az Apple-nél dolgozott, majd átmegy egy kínai céghez, a tudása nem szűnik meg, viszi magával.)
    Eredmény:
    Megszerezte a nyugati technológiát.

    6.
    Tolta a felforgatást.
    (Fizette ő is a feministákat, lmbt-t, migrációt, és persze FŐKÉNT a klímahisztériát meg a szocialista elveket! Fizette a balos politikusokat, propagandistákat, stb.)
    Eredmény:
    Nyugaton a társadalom züllik, rengeteg migráns rombolja a gazdaságot, és legfőképpen a CO2 elleni tök értelmetlen harc drasztikusan visszaveti a cégek termelékenységét. Az energiaárak az egekben, munkaerő gyenge, a sok szociális baromság meg a rengeteg szabályozás megöli a nyugati cégeket, amelyek egyre drágábban tudnak csak gyártani. A nyugati politikusok jó része vagy az USA vagy Kína kezében.

    A felforgatásról egy videó


    -

    Azaz:
    Kína kezében a gyártás alapjának stratégiai része, kezében a technológia, mellette pedig sokkal kapitalistább. Azaz alacsonyabb adókkal, és (ami nagyon fontos) sokkal kevesebb szabályozási korláttal tud dolgozni a kínai cég, emellett sokkal olcsóbb energiával, mindig rendelkezésre álló nyersanyagokkal. Mellette pedig eleve van egy 1,5milliárd fős hazai felvevőpiaca, amin simán meg tud erősödni, mielőtt a világpiacra lépne.

    VÉGEREDMÉNY:
    Kína átvette a világ gazdasági vezető szerepét.

    Miért tudta ezt megtenni?
    Mert a nyugat mára szocialista lett.
    Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.09.23. 22:29:15
  • dyra #9
    Az tény, hogy a kínaiak baromi jól csinálják. A közgazdászaink áradoznak évtizedek óta a piacgazdaságról, a szabad piacról meg a verseny csodáiról. Csakhogy ez az egész addig működött, amíg a nyugati országok technológiai fölényben voltak. Ez ma már nincs így, sőt: hatékonyságban is beelőzték őket a kínaiak. A szemünk előtt zajlik a demokráciák egyik nagy hátránya: populista majmok kerülnek hatalomba, szarrá lopják magukat, a nép meg le van ejtve – lásd Orbán. A kínaiak „tervgazdálkodása” viszont teljesen más, mint amit eddig ismertünk, és az a durva, hogy működik is. Nemcsak az EU-t nyomják le, idő kérdése, és az USA is sorra kerül.
  • Tetsuo #8
    Kínában minden egyre jobb, Európában minden egyre sz@rabb. Arról próbálj meggyőzni, hogy ez nem így van. ;-)
  • Probatbicol #7
    Megnyugodhatsz, nem csak a gazdasági mutatók, de az emberek élete is jobb Kínában mint Európában, legalábbis a modern, iparosodott területeken. Hatalmas ország, jócskán vannak elmaradottabb részek is, de ott is inkább csak szegényesebben élnek mint rosszabbul. Az állami kontrolt meg magasról leszarják, mert jólétet hozott nekik.
    Annyira jó itt egyébként tényleg, Párizsban pl. épp sokezer rendőrnek kell lenni az utcán, hogy ne kapják szét a várost, Angliában százezrek tüntetnek, a németek rácsodáloznak, hogy Magyarországon este 10-kor békésen sétálnak az emberek az utcán..