SG.hu
Az EU hallgat az amerikai autógyártóknak tett engedményekről
Egy civil szervezet szerint az amerikai szabványok elismerése az EU polgárainak árulása lenne, és gyengítené a biztonsági szabályokat.
Közel egy hónappal azután, hogy az EU és az USA július végén közös nyilatkozatot adott ki a kereskedelmi megállapodásról, az Európai Bizottság még mindig nem tisztázta, milyen engedményeket hajlandó tenni az autóipari biztonsági és környezetvédelmi szabványok terén, ami a kritikusok szerint megnyithatja az utat a hatalmas, sok benzint fogyasztó pick-up teherautók importja előtt. "A közös nyilatkozat szerint az EU és az Egyesült Államok érdekelt abban, hogy együttműködjön a kereskedelmet akadályozó bürokrácia felszámolásában” – mondta a Bizottság szóvivője, amikor ma Brüsszelben a riporterek kérdéseire válaszolt.
Brüsszel és Washington „egymás szabványainak elismerése vagy az eljárások egyszerűsítése, például a megfelelőségértékelés terén fog együttműködni” – mondta az EU tisztviselője, anélkül, hogy tisztázta volna, hogy a szigorú EU-kibocsátási határértékek felülvizsgálatra kerülnek-e. A részleteket „még meg kell beszélni az Egyesült Államokkal” – tette hozzá a szóvivő –, „de természetesen továbbra is elkötelezettek vagyunk szabályozásaink végső céljai iránt”.
Jonathan O'Riordan, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) nemzetközi kereskedelmi igazgatója leszögezte, hogy az iparági csoport sem tud semmit a Bizottság szándékairól. Javasolta, hogy a tárgyalások terjedjenek ki az automatizált vezetés jövőbeli szabványainak közös kidolgozására, amely terület szerinte még „üres vászon”, és kevésbé vitatott, mint a meglévő szabványok kölcsönös elismerése, amely irányba O'Riordan szerint a Bizottság nem fog elmozdulni.
Az iparági lobbista elismerte, hogy Brüsszel által elismert gyengébb amerikai kibocsátási szabványok hátrányos helyzetbe hozhatják az uniós autógyártókat, de nem kívánt spekulálni arról, hogy az ACEA hogyan reagálna egy ilyen helyzetben. "Környezetvédelmi szempontból azt hiszem, sok beruházás történt a szén-dioxid-kibocsátást és a szennyezőanyag-kibocsátást csökkentő technológiákba” - mondta. "Ezért igen, ha vannak olyan importáruk, amelyeknek nem kell megfelelniük ugyanazon küszöbértéknek, akkor ez potenciálisan versenyhátrányt jelent.”
A zöld NGO Transport and Environment (T&E) úgy értelmezi az EU és az USA közötti megállapodást, hogy az kockázatot jelent a polgárokra és a környezetre nézve, és figyelmeztetett, hogy ez a hatalmas - és rendkívül szennyező - amerikai pick-upok importjának növekedéséhez vezethet. "Ha engedélyezik, hogy több amerikai SUV és pick-up kerüljön forgalomba, amelyek biztonsági és légszennyezési előírásai jóval alacsonyabbak, az az összes uniós polgár elárulása lenne” – nyilatkozta James Nix, a T&E járműpolitikai vezetője. Hozzátette, hogy a kölcsönös elismerési záradék végrehajtása „az európai törvények eltörlését jelentené, amelyek előírják a vészfékezést, az övfelhelyezés-emlékeztetőket és a járművek éles széleinek tilalmát”, és hogy az EU törvényhozóinak és minisztereinek kell eldönteniük, hogy „visszavonják-e a közúti biztonság 20 évnyi fejlesztéseit”.
A német Volkswagen és BMW üdvözölték az EU-USA megállapodás azon elemét, amely szerint Washington 27,5%-ról 15%-ra csökkenti az európai autókra kivetett importvámokat, de egyikük sem kommentálta a szabványok kölcsönös elismerésének konkrét kérdését. A BMW szóvivője arra hivatkozott, hogy „sok részlet még nem került nyilvánosságra”. Az olasz-francia-amerikai multinacionális Stellantis nem kívánt nyilatkozni.
Csak a Bizottság tudja megmondani, hogy mit terveznek tenni a kölcsönös elismerés ígéretének nyomon követése érdekében - de még az sem biztos, hogy az uniós bürokraták már tudják a választ.
Közel egy hónappal azután, hogy az EU és az USA július végén közös nyilatkozatot adott ki a kereskedelmi megállapodásról, az Európai Bizottság még mindig nem tisztázta, milyen engedményeket hajlandó tenni az autóipari biztonsági és környezetvédelmi szabványok terén, ami a kritikusok szerint megnyithatja az utat a hatalmas, sok benzint fogyasztó pick-up teherautók importja előtt. "A közös nyilatkozat szerint az EU és az Egyesült Államok érdekelt abban, hogy együttműködjön a kereskedelmet akadályozó bürokrácia felszámolásában” – mondta a Bizottság szóvivője, amikor ma Brüsszelben a riporterek kérdéseire válaszolt.
Brüsszel és Washington „egymás szabványainak elismerése vagy az eljárások egyszerűsítése, például a megfelelőségértékelés terén fog együttműködni” – mondta az EU tisztviselője, anélkül, hogy tisztázta volna, hogy a szigorú EU-kibocsátási határértékek felülvizsgálatra kerülnek-e. A részleteket „még meg kell beszélni az Egyesült Államokkal” – tette hozzá a szóvivő –, „de természetesen továbbra is elkötelezettek vagyunk szabályozásaink végső céljai iránt”.
Jonathan O'Riordan, az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) nemzetközi kereskedelmi igazgatója leszögezte, hogy az iparági csoport sem tud semmit a Bizottság szándékairól. Javasolta, hogy a tárgyalások terjedjenek ki az automatizált vezetés jövőbeli szabványainak közös kidolgozására, amely terület szerinte még „üres vászon”, és kevésbé vitatott, mint a meglévő szabványok kölcsönös elismerése, amely irányba O'Riordan szerint a Bizottság nem fog elmozdulni.
Az iparági lobbista elismerte, hogy Brüsszel által elismert gyengébb amerikai kibocsátási szabványok hátrányos helyzetbe hozhatják az uniós autógyártókat, de nem kívánt spekulálni arról, hogy az ACEA hogyan reagálna egy ilyen helyzetben. "Környezetvédelmi szempontból azt hiszem, sok beruházás történt a szén-dioxid-kibocsátást és a szennyezőanyag-kibocsátást csökkentő technológiákba” - mondta. "Ezért igen, ha vannak olyan importáruk, amelyeknek nem kell megfelelniük ugyanazon küszöbértéknek, akkor ez potenciálisan versenyhátrányt jelent.”
A zöld NGO Transport and Environment (T&E) úgy értelmezi az EU és az USA közötti megállapodást, hogy az kockázatot jelent a polgárokra és a környezetre nézve, és figyelmeztetett, hogy ez a hatalmas - és rendkívül szennyező - amerikai pick-upok importjának növekedéséhez vezethet. "Ha engedélyezik, hogy több amerikai SUV és pick-up kerüljön forgalomba, amelyek biztonsági és légszennyezési előírásai jóval alacsonyabbak, az az összes uniós polgár elárulása lenne” – nyilatkozta James Nix, a T&E járműpolitikai vezetője. Hozzátette, hogy a kölcsönös elismerési záradék végrehajtása „az európai törvények eltörlését jelentené, amelyek előírják a vészfékezést, az övfelhelyezés-emlékeztetőket és a járművek éles széleinek tilalmát”, és hogy az EU törvényhozóinak és minisztereinek kell eldönteniük, hogy „visszavonják-e a közúti biztonság 20 évnyi fejlesztéseit”.
A német Volkswagen és BMW üdvözölték az EU-USA megállapodás azon elemét, amely szerint Washington 27,5%-ról 15%-ra csökkenti az európai autókra kivetett importvámokat, de egyikük sem kommentálta a szabványok kölcsönös elismerésének konkrét kérdését. A BMW szóvivője arra hivatkozott, hogy „sok részlet még nem került nyilvánosságra”. Az olasz-francia-amerikai multinacionális Stellantis nem kívánt nyilatkozni.
Csak a Bizottság tudja megmondani, hogy mit terveznek tenni a kölcsönös elismerés ígéretének nyomon követése érdekében - de még az sem biztos, hogy az uniós bürokraták már tudják a választ.