SG.hu
Egy évtizeddel Musk bejelentése után elindult a Tesla robotaxi szolgáltatása

Austin lett az első város a világon, ahol elindult a Tesla önvezető autókat használó taxiszolgáltatása.
A Tesla megkezdte a vezető nélküli Model Y SUV-k üzemeltetését Austinban, tíz évvel azután, hogy Elon Musk vezérigazgató számtalan ígéretet tett - és megszegett - vállalatának ilyen szolgáltatás elindítására vonatkozó képességeiről. Ez a bevezetés az első nagy próbatétele Musk azon meggyőződésének, hogy csak kamerák és mesterséges intelligencia segítségével biztonságosan lehet üzemeltetni teljesen autonóm járműveket - ez a megközelítés eltér a Waymo-hoz hasonló más, lidart is használó szereplőkétől. Vasárnap számos, a közösségi médiában megosztott videó, valamint a városban található források megerősítették, amit Musk hónapok óta sejtetett: a fuvarok végre megvalósulnak, és az átalánydíjas ár mindössze 4,20 dollár. (Biztosan véletlen.)
A Tesla a múlt héten korai hozzáférési meghívókat küldött ki ellenőrzött ügyfeleinek, akik vasárnap letölthették és használhatták az új robotaxi alkalmazást a fuvarok megrendeléséhez. Nem világos, hogy hányan kaptak ilyen meghívó, de Musk közösségi média platformján, az X-en megjelent bejegyzésekből kiderül, hogy sokan közülük a Tesla leghangosabb online támogatói voltak. A meghívók, valamint a Tesla weboldalán június 22-én közzétett új robotaxi információs oldal megerősítik, hogy a szolgáltatás minden nap 6:00 és 12:00 között fog működni, de „rossz időjárás esetén korlátozott lehet vagy nem kesz elérhető”. És ami különösen fontos: egy Tesla-alkalmazott fog ülni a jobb első utasülésen „biztonsági felügyelőként”.
A robotaxi információs oldala tartalmazza az alkalmazás letöltésére vonatkozó utasításokat, az elveszett tárgyak bejelentésének módját és az utasokra vonatkozó általános szabályokat is. Azonban továbbra is elhallgatja azokat a részleteket, amelyeket a Waymo - az Alphabet tulajdonában lévő, Phoenixben, Los Angelesben, San Franciscóban és Austinban kereskedelmi robotaxikat üzemeltető vállalat - eddig mindig megadott.
Musk szerint a robotaxi szolgáltatás kezdetben kis léptékű lesz. A kezdeti flotta körülbelül 10 darab 2025-ös Model Y SUV-ból áll majd, amelyek South Austin egy szűken meghatározott területén fognak közlekedni. A bevezetés előtt Musk néhány interjúban és X-en közzétett bejegyzésben apránként osztotta meg a Tesla robotaxi bevezetésével kapcsolatos információkat. Még most is szinte az összes információ a robotaxi bevezetéséről a vállalat legnagyobb támogatóitól származik. Valójában a Tesla aktívan megpróbálta eltitkolni a robotaxi szolgáltatásra vonatkozó információkat.
Az egyik legérdekesebb bevezetési stratégia a vállalat által alkalmazott emberi „biztonsági felügyelő”. Nem világos, hogy ezek a biztonsági felügyelők milyen szerepet fognak betölteni, és ha egyáltalán lesz ellenőrzési joguk, akkor az mekkora lesz. Ezek a munkavállalók valószínűleg nem arra szolgálnak, hogy beavatkozzanak, ha a szoftver valami rosszat készül tenni. De lehet, hogy hozzáférésük van valamilyen vészleállító gombhoz, amellyel leállíthatják az autót, ha ez mégis megtörténik.
Korábban az autonóm járművekkel foglalkozó vállalatok, mint a Waymo és a korábbi Cruise, úgy tesztelték önvezető technológiájukat, hogy a kormány mögött egy biztonsági operátor ült, az anyósülésen pedig egy második mérnök. Végül ez a rendszer egy emberre csökkent az anyósülésen, mielőtt teljesen eltávolították őket, de ezt a gyakorlatot hagyományosan a tesztelési fázisban alkalmazták, nem a kereskedelmi üzemben.
Érdemes kiemelni, hogy a Tesla nem a 2024. októberében leleplezett, Cybercab-nak nevezett futurisztikus járműveket használja, hanem 2025-ös Tesla Model Y járműveket a Tesla önvezető szoftverének új, Musk által „felügyelet nélküli” változataként jellemzett verziójával szerelik fel. A Tesla alapértelmezés szerint nem fogja használni a kabinba épített kameráját a fuvarok során. A vállalat szerint csak akkor fogják használni, ha a vezető támogatást kér, vagy vészhelyzet esetén. A kamerát az utazás befejezése után fogja használni, hogy „megerősítse a robotaxi készenlétét a következő útra”.
A Tesla arra bátorítja a korai hozzáférésű utasokat, hogy készítsenek fotókat és videókat élményeikről, bár azt mondja, hogy „felfüggesztheti vagy megszüntetheti a robotaxi-hozzáférést”, ha az utasok megsértik a szabályokat, beleértve azt is, ha „olyan tartalmakat terjesztenek a közösségi média platformon vagy hasonló médiumon, amelyek a jelen szabályok megsértését vagy a robotaxival való visszaélést ábrázolják”. (Ez magában foglalja azt is, hogy az utasok vállalják, hogy nem dohányoznak, nem szívnak kábítószert, nem fogyasztanak alkoholt és nem használják a robotaxit bűncselekmény elkövetésével összefüggésben.)
* Musk és más Tesla-vezetők az X-en dicsérték a mérföldkövet, Ashok Elluswamy, a vállalat önvezető csapatának vezetője pedig egy meg nem nevezett helyszínről posztolt egy fotót a „Robotaxi launch party”-ról. "Szuper gratuláció a @Tesla_AI szoftver- és chiptervező csapatoknak a sikeres @Robotaxi indításhoz!!! Egy évtizedes kemény munka betetőzése" - írta Musk.
A Tesla megkezdte a vezető nélküli Model Y SUV-k üzemeltetését Austinban, tíz évvel azután, hogy Elon Musk vezérigazgató számtalan ígéretet tett - és megszegett - vállalatának ilyen szolgáltatás elindítására vonatkozó képességeiről. Ez a bevezetés az első nagy próbatétele Musk azon meggyőződésének, hogy csak kamerák és mesterséges intelligencia segítségével biztonságosan lehet üzemeltetni teljesen autonóm járműveket - ez a megközelítés eltér a Waymo-hoz hasonló más, lidart is használó szereplőkétől. Vasárnap számos, a közösségi médiában megosztott videó, valamint a városban található források megerősítették, amit Musk hónapok óta sejtetett: a fuvarok végre megvalósulnak, és az átalánydíjas ár mindössze 4,20 dollár. (Biztosan véletlen.)
A Tesla a múlt héten korai hozzáférési meghívókat küldött ki ellenőrzött ügyfeleinek, akik vasárnap letölthették és használhatták az új robotaxi alkalmazást a fuvarok megrendeléséhez. Nem világos, hogy hányan kaptak ilyen meghívó, de Musk közösségi média platformján, az X-en megjelent bejegyzésekből kiderül, hogy sokan közülük a Tesla leghangosabb online támogatói voltak. A meghívók, valamint a Tesla weboldalán június 22-én közzétett új robotaxi információs oldal megerősítik, hogy a szolgáltatás minden nap 6:00 és 12:00 között fog működni, de „rossz időjárás esetén korlátozott lehet vagy nem kesz elérhető”. És ami különösen fontos: egy Tesla-alkalmazott fog ülni a jobb első utasülésen „biztonsági felügyelőként”.
A robotaxi információs oldala tartalmazza az alkalmazás letöltésére vonatkozó utasításokat, az elveszett tárgyak bejelentésének módját és az utasokra vonatkozó általános szabályokat is. Azonban továbbra is elhallgatja azokat a részleteket, amelyeket a Waymo - az Alphabet tulajdonában lévő, Phoenixben, Los Angelesben, San Franciscóban és Austinban kereskedelmi robotaxikat üzemeltető vállalat - eddig mindig megadott.
Super congratulations to the @Tesla_AI software & chip design teams on a successful @Robotaxi launch!!
— Elon Musk (@elonmusk) June 22, 2025
Culmination of a decade of hard work.
Both the AI chip and software teams were built from scratch within Tesla.
Musk szerint a robotaxi szolgáltatás kezdetben kis léptékű lesz. A kezdeti flotta körülbelül 10 darab 2025-ös Model Y SUV-ból áll majd, amelyek South Austin egy szűken meghatározott területén fognak közlekedni. A bevezetés előtt Musk néhány interjúban és X-en közzétett bejegyzésben apránként osztotta meg a Tesla robotaxi bevezetésével kapcsolatos információkat. Még most is szinte az összes információ a robotaxi bevezetéséről a vállalat legnagyobb támogatóitól származik. Valójában a Tesla aktívan megpróbálta eltitkolni a robotaxi szolgáltatásra vonatkozó információkat.
Az egyik legérdekesebb bevezetési stratégia a vállalat által alkalmazott emberi „biztonsági felügyelő”. Nem világos, hogy ezek a biztonsági felügyelők milyen szerepet fognak betölteni, és ha egyáltalán lesz ellenőrzési joguk, akkor az mekkora lesz. Ezek a munkavállalók valószínűleg nem arra szolgálnak, hogy beavatkozzanak, ha a szoftver valami rosszat készül tenni. De lehet, hogy hozzáférésük van valamilyen vészleállító gombhoz, amellyel leállíthatják az autót, ha ez mégis megtörténik.
Korábban az autonóm járművekkel foglalkozó vállalatok, mint a Waymo és a korábbi Cruise, úgy tesztelték önvezető technológiájukat, hogy a kormány mögött egy biztonsági operátor ült, az anyósülésen pedig egy második mérnök. Végül ez a rendszer egy emberre csökkent az anyósülésen, mielőtt teljesen eltávolították őket, de ezt a gyakorlatot hagyományosan a tesztelési fázisban alkalmazták, nem a kereskedelmi üzemben.
Érdemes kiemelni, hogy a Tesla nem a 2024. októberében leleplezett, Cybercab-nak nevezett futurisztikus járműveket használja, hanem 2025-ös Tesla Model Y járműveket a Tesla önvezető szoftverének új, Musk által „felügyelet nélküli” változataként jellemzett verziójával szerelik fel. A Tesla alapértelmezés szerint nem fogja használni a kabinba épített kameráját a fuvarok során. A vállalat szerint csak akkor fogják használni, ha a vezető támogatást kér, vagy vészhelyzet esetén. A kamerát az utazás befejezése után fogja használni, hogy „megerősítse a robotaxi készenlétét a következő útra”.
Robotaxi Launch party pic.twitter.com/AftkAuneQ6
— Ashok Elluswamy (@aelluswamy) June 22, 2025
A Tesla arra bátorítja a korai hozzáférésű utasokat, hogy készítsenek fotókat és videókat élményeikről, bár azt mondja, hogy „felfüggesztheti vagy megszüntetheti a robotaxi-hozzáférést”, ha az utasok megsértik a szabályokat, beleértve azt is, ha „olyan tartalmakat terjesztenek a közösségi média platformon vagy hasonló médiumon, amelyek a jelen szabályok megsértését vagy a robotaxival való visszaélést ábrázolják”. (Ez magában foglalja azt is, hogy az utasok vállalják, hogy nem dohányoznak, nem szívnak kábítószert, nem fogyasztanak alkoholt és nem használják a robotaxit bűncselekmény elkövetésével összefüggésben.)
* Musk és más Tesla-vezetők az X-en dicsérték a mérföldkövet, Ashok Elluswamy, a vállalat önvezető csapatának vezetője pedig egy meg nem nevezett helyszínről posztolt egy fotót a „Robotaxi launch party”-ról. "Szuper gratuláció a @Tesla_AI szoftver- és chiptervező csapatoknak a sikeres @Robotaxi indításhoz!!! Egy évtizedes kemény munka betetőzése" - írta Musk.