SG.hu

Beszakadt a Tesla, Musk visszatérne rendberakni a céget

Az autógyártó nagyon megszenvedte a vezérigazgató Trump-kormányzatban betöltött szerepét, 71 százalékkal csökkent a negyedéves nyeresége.

Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója kijelentette, hogy kevesebb időt fog Washingtonban tölteni Trump elnöknek dolgozva, miután az autógyártó 71 százalékos profitcsökkenésről számolt be az év első három hónapjában. Musk egy konferenciahíváson Wall Street-i elemzőknek elmondta, hogy továbbra is "heti egy-két napot” fog washingtoni ügyekkel tölteni. A milliárdos ügyvezető Trump egyik legközelebbi bizalmasa, és vezető szerepet játszott az elnöknek a kormányzati kiadások csökkentésére és több tízezer szövetségi kormányzati munkahely megszüntetésére irányuló erőfeszítéseiben.

A bejelentés kevesebb mint két órával azután történt, hogy a Tesla közölte, hogy az elmúlt három hónapban 409 millió dollárt keresett, szemben a 2024-es első negyedévi 1,4 milliárd dollárral. A vállalat korábban 1,1 milliárd dolláros nettó nyereségről számolt be tavaly, de a számot felülvizsgálták, hogy tükrözze a kriptovaluta-eszközök értékelésében bekövetkezett változásokat. A Tesla eladásai a kínai autógyártók, például a BYD által támasztott erős verseny, az új modellek hiánya és Musk szélsőjobboldali aktivizmusa miatt zuhantak, ami a politikailag vele egyet nem értő liberálisokat elriasztotta a Tesla járművek vásárlásától.


Musk azt mondta, hogy a Tesla bemutatótermeinél világszerte nemrégiben lezajlott tüntetéseket olyan emberek szervezték, akik a Trump-kormányzattal való együttműködése miatt elveszíthetik a kormányzati segélyeket. "Az igazi ok az, hogy azok, akik a pazarlást és a csalást végzik, azt szeretnék, ha ez folytatódna” - mondta. Részvényárfolyam alapján a Tesla továbbra is a világ legértékesebb autógyártója, és sokkal több elektromos járművet ad el az Egyesült Államokban, mint bármely más vállalat. De a tőzsdei értéke december közepe óta mintegy felére csökkent, mivel a befektetők egyre pesszimistábbak a vállalat kilátásaival kapcsolatban, és aggódnak Musk a Trump-kormányzatban betöltött szerepe miatt.

Néhány befektető és elemző nemrégiben felszólította Muskot, hogy több időt fordítson a Tesla irányítására, és korlátozza vagy szüntesse be a Trump-kormányzatnak végzett munkáját. Még ha kevesebb időt is fordít az adminisztrációs feladatokra, a figyelme azonban megosztott marad. Ez azért van, mert Musk a SpaceX-et, az X közösségi médiaoldalt, az xAI nevű mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatot és más cégeket is vezet.


Az eredmény jóval a Wall Street várakozásai alatt maradt. A Tesla több százmillió dollárt veszített volna, ha nem jött volna be 400 millió dollár a befektetések kamataiból, valamint 595 millió dollár abból, hogy szén-dioxid krediteket adott el más autógyártóknak, amelyek nem feleltek meg a kibocsátási előírásoknak. A Tesla a szokásoknak megfelelően nem kívánt előrejelzést adni az év hátralévő részére vonatkozó eladásokra és nyereségre vonatkozóan, mondván, hogy túl nagy a gazdasági bizonytalanság. "Nehéz felmérni a változó globális kereskedelempolitika hatásait az autóipari és energiaellátási láncokra, a költségszerkezetünkre, valamint a tartós fogyasztási cikkek és a kapcsolódó szolgáltatások iránti keresletre” - írta a Tesla a részvényeseknek szóló jelentésében.

A vállalat - talán annak a kárnak a burkolt elismeréseként, amelyet Musk okozott a Tesla hírnevének - utalt a „változó politikai hangulatra”, amelyről azt írta, hogy "rövid távon jelentős hatással lehet a termékeink iránti keresletre”. Muskra rengeteg düh ömlött a közelmúltban a Kormányzati Hatékonysági Minisztérium nevű szövetségi hivatalban betöltött szerepe miatt, mert az csökkentette a szövetségi ügynökségek költségvetését és több ezer munkahelyet szüntetett meg. Aktivisták világszerte tiltakoztak a Tesla-kereskedések előtt, és Tesla-járműveket rongáltak meg, sőt, fel is gyújtottak jópár példányt.

A Tesla folyamatosan piaci részesedést veszít a kínai autógyártókkal és a már befutottabb autógyártókkal szemben, mint például a General Motors, a Volkswagen és a Hyundai, amelyek egyre nagyobb választékban kínálnak elektromos járműveket. Musk cége egykor azt remélte, hogy az évtized végére évi 20 millió járművet adhat el, kétszer annyit, mint a Toyota. Az eladások azonban a 2023-as rekordév (1,8 millió autó) óta esnek. Tavaly a vállalat 1,7 millió autót adott el, és 2025 első negyedévében további 13 százalékkal csökkentek a globális eladásai az egy évvel korábbihoz képest.


A Tesla vezetői az eladások csökkenésének nagy részét a termelés lassulásának tulajdonították, mivel a vállalat átdolgozta a gyártósorokat, hogy azok megfeleljenek a Model Y új változatának. A Cybertruck - a Tesla legújabb járműve, amelynek fejlesztése rengeteg erőforrást emésztett fel - egyre inkább bukásnak tűnik. Az eladásai az első negyedévben mintegy 50 százalékkal estek vissza az év utolsó három hónapjához képest. A Tesla honlapján nemrégiben akár 8500 dolláros kedvezményt is kínáltak a készleten lévő Cybertruckokra. A teherautó alapára 70 000 dollár.

Az autógyártó megismételte, hogy június végéig megkezdi egy olcsóbb jármű gyártását, amely lehetővé teszi, hogy több ember megengedhessen magának elektromos járművet, és potenciálisan felélénkítheti az eladásokat. A vállalat azonban nem mutatott be prototípust, és nem sok részletet közölt az autóról. Elemzők kételkednek abban, hogy az új jármű egyhamar jelentős számban elérhető lesz. Az sem világos, hogy az autó új konstrukció lesz-e, vagy egyszerűen a Tesla Model 3 szedán vagy a Model Y egy lecsupaszított változatáról van szó. A társaság közlése szerint a jármű „a következő generációs platform egyes aspektusait, valamint jelenlegi platformjaink egyes alkatrészeit fogja felhasználni, és ugyanazokon a gyártósorokon fog készülni, mint a jelenlegi járműválasztékunk”.

A Tesla valószínűleg kevésbé van kitéve Trump autókra és alkatrészekre kivetett vámjainak, mint más autógyártók, mivel az összes járművet, amelyet az Egyesült Államokban értékesít kaliforniai és texasi gyáraiban gyártja. A vállalatnak Sanghajban és Berlin közelében is vannak autógyárai, amelyek a világ nagy részét kiszolgálják. De ettől még a cég szenvedni fog: amerikai gyárai Mexikóból és Kínából importált alkatrészeket használnak, amelyekre érvényes a vám, ami arra kényszeríti a vállalatot, hogy emelje az árakat, vagy csökkenti a profitját.


Musk azt mondta, hogy nem tudta lebeszélni Trumpot a vámok kivetéséről, annak ellenére, hogy azok ártanak a Teslának. "Továbbra is az alacsonyabb vámok mellett fogok kiállni a magasabb vámok helyett, de ez minden, amit tehetek” - mondta. Az elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésen Musk - ahogy korábban is - azt mondta, hogy a Tesla jövője a mesterséges intelligencia technológiában rejlik, amely lehetővé tenné, hogy a vállalat járművei emberi beavatkozás nélkül maguk vezessék magukat, lehetővé téve, hogy a „kibertaxik” flottái pénzt keressenek az ügyfelek fuvarozásával. A Tesla azonban még nem tökéletesítette a technológiát, és ebben a születőben lévő üzletágban több kínai vállalat és a Waymo, a Google anyavállalatának, az Alphabetnek az egyik egysége is versenyez vele.

A Waymo autonóm autói már több éve kínálnak fizetős fuvarokat Phoenixben és San Franciscóban, és egyre több helyen terjeszkednek. A múlt hónapban a Waymo közölte, hogy négy városban hetente mintegy 200 000 fizetős fuvart teljesít, és bejelentette, hogy washingtoni terjeszkedést tervez. Tokióban is teszteli autóit. Egyes elemzők kételkednek abban, hogy a Tesla autonóm járművei valaha is olyan trillió dolláros bevételt fognak-e termelni, amiről Musk beszél. Az Uber - amely 15 éve kínál fizetős fuvart, és a Waymóval együtt dolgozik Phoenixben és a texasi Austinban - 44 milliárd dolláros bevételt jelentett 2024-re.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • manypet #10
    "viszont nyilvánosan bigot/rasszista/szélső jobbos/náci meg miegymás"

  • Sequoyah #9
    Erdekes, hogy sem a Tesla korabbi modelljeinel nem tortent hasonlo, se mas autogyartok uj modelljeinek bemutatasa elott nem szoktak beszakadni az eladasok.
  • harmi2009 #8
    Ki kellen rúgni, ahogy más cégeknél simán megtették. De most az amerikai belpolitika helyzetben ez nem biztos, hogy bevállalható.
  • nirriti #7
    Aham, szóval mindenki az új modellre vár és a vezérigazgató aki be sem jár dolgozni viszont nyilvánosan bigot/rasszista/szélső jobbos/náci meg miegymás semmi hatással sincsen az eladások katasztrófális alakulására.
    Válsztásokat próbál befolyásolni és a nézeteinek megfelelő pártokat népszerűsít európa szerte ami senkit sem befolyásol, hogy inkább valami más kocsit vegyen a Tesla helyett mi?
    Kapaszkodj a részvényeidbe és mondogasd csak magadnak, hogy az emberek nem csak egyszerűen a pénztárcájukkal szavaznak az ellen ami nem tetszik nekik.
  • FalseHeLL #6
    gr8 b8 m8
  • Gabbbbbbbbbbbb #5
    Hihetetlen, hogy mennyire delu delu, de hát ez van, ha valaki hírbuborékban él.
  • Probatbicol #4
    Hát ez nagyszerű kis cikk lett, a rosszindulatnál csak a dilettantizmus nagyobb benne :)
    Az eladások azért csökkentek, mert decemberben bejelentették az új Model Y-t amit csak márciusban kezdtek el forgalmazni, először csak Kínában.
    Ugyanannyiért adnak egy továbbfejlesztett, jobb autót, tehát aki újat akart várásrolni az mind kivárt, leállak az eladások. Most meg még nem győzik a gyártósorok a rendeléseket. De ez azért jó mert lehet jó manipulatív képet szerkeszteni karlendítéssel ahol a tavalyi és idei januári eladások vannak összehasonlítva..
    A részvényes ábra meg megint kiváló, valahogy sikerült úgy beszerkeszteni, hogy a Trump megválasztását követő indokolatlanul magas árfolyammal kezdődik, mintha folyamatosan zuhanna...Mondjuk 1 éves görbe nem lett volna olyan hatásos ugye? Mert véletlenül kiderülne, hogy folyamatosan pluszban van a részvény.
    Szóval mindenki lenyugodhat, mert idén is a Model Y lesz a legtöbbet eladott autó, a Tesla meg az egyik legjobban teljesítő márka.
    Ja és Musk folyamatosan vigyorog, mert így kijelentheti, hogy tessék visszajöttem és megmentettem a céget :))
  • militavia #3
    Ő maga a probléma, tehát ezt rendbe rakni nem tudja...
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Egyébként csak én látom úgy, hogy a szvasztia autók elárasztották Magyarországot? Legalábbis Szegeden, amióta Nyugaton mindenki el szeretné adni Tesla-ját nagyon elszaporodtak.
  • mukkelek #1
    Rendberakni? Már nem lesz ugyanaz, kis dél-afrikai retkes arcú bohóc.