Berta Sándor
Átláthatóvá teszi beszerzéseit a BMW
A német gépkocsigyártó az alkatrészek és a felhasznált nyersanyagok esetében is visszakövethető folyamatokra törekszik.
A BMW bejelentette, hogy innovatív digitális technológiákat alkalmaz a különböző eljárásai optimalizálására. A használt technológiák egyike a blokklánc, amely lehetővé teszi az adatok hamisításbiztos megosztását és amelyet a konszern azért alkalmaz, hogy visszakövethetővé tegye a beszerzett alkatrészeket és nyersanyagokat. Andreas Wendt, a BMW AG beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős vezetője elmondta, hogy tavaly már sikeresen tesztelték a PartChain nevű projektet és azt az idén további partnereikre akarják kiterjeszteni.
A folyamat meglehetősen idő- és erőforrásigényes, mert az autóiparban a nemzetközi beszállítói láncok nagyon összetettek. Nehezítette a helyzetet, hogy az egyes cégek saját IT-rendszereket használtak, amelyek nem tudtak a többi hasonló hálózattal kommunikálni, továbbá az adataikat is önállóan kezelték. Ez változott meg, mert gyakorlatilag egyetlen gombnyomásra kideríthető lett, hogy egy adott alkatrész vagy nyersanyag pontosan honnan származik és milyen úton jutott el a BMW egyik üzemébe.
Egy fém esetében például megtudható lesz, hogy hol bányászták ki és hol dolgozták fel. Mindez új szintre emelheti majd a beszerzések digitalizálását. A hosszú távú cél egy nyitott platform létrehozása, amelyen keresztül ágazatokon átnyúlóan lehet biztonságosan és névtelenül információkat megosztani. A PartChain a blokklánc mellett a felhőtechnológiára épül, s támogatja például az Amazon Web Services és a Microsoft Azure rendszereket. A programban már tavaly kettő BMW gyár (az amerikai egyesült államokbeli Spartanburg és Dingolfing) és három beszállítói üzem vett részt, az idén év végéig pedig további tíz beszállítói létesítményre terjesztik ki.
A BMW egyébként - számos más társasággal együtt - 2018-ban életre hívta a Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI) nevű kezdeményezést, amelyben immár 120 járműgyártó, közlekedési és technológiai cég vesz részt, s amelyek célja az, hogy áttöréshez segítsék a blokklánc technológiát. A MOBI tagja többek között a Bosch, a Denso, a Ford, a General Motors, a Honda, az IBM és a ZF.
A BMW bejelentette, hogy innovatív digitális technológiákat alkalmaz a különböző eljárásai optimalizálására. A használt technológiák egyike a blokklánc, amely lehetővé teszi az adatok hamisításbiztos megosztását és amelyet a konszern azért alkalmaz, hogy visszakövethetővé tegye a beszerzett alkatrészeket és nyersanyagokat. Andreas Wendt, a BMW AG beszerzésekért és beszállítói hálózatért felelős vezetője elmondta, hogy tavaly már sikeresen tesztelték a PartChain nevű projektet és azt az idén további partnereikre akarják kiterjeszteni.
A folyamat meglehetősen idő- és erőforrásigényes, mert az autóiparban a nemzetközi beszállítói láncok nagyon összetettek. Nehezítette a helyzetet, hogy az egyes cégek saját IT-rendszereket használtak, amelyek nem tudtak a többi hasonló hálózattal kommunikálni, továbbá az adataikat is önállóan kezelték. Ez változott meg, mert gyakorlatilag egyetlen gombnyomásra kideríthető lett, hogy egy adott alkatrész vagy nyersanyag pontosan honnan származik és milyen úton jutott el a BMW egyik üzemébe.
Egy fém esetében például megtudható lesz, hogy hol bányászták ki és hol dolgozták fel. Mindez új szintre emelheti majd a beszerzések digitalizálását. A hosszú távú cél egy nyitott platform létrehozása, amelyen keresztül ágazatokon átnyúlóan lehet biztonságosan és névtelenül információkat megosztani. A PartChain a blokklánc mellett a felhőtechnológiára épül, s támogatja például az Amazon Web Services és a Microsoft Azure rendszereket. A programban már tavaly kettő BMW gyár (az amerikai egyesült államokbeli Spartanburg és Dingolfing) és három beszállítói üzem vett részt, az idén év végéig pedig további tíz beszállítói létesítményre terjesztik ki.
A BMW egyébként - számos más társasággal együtt - 2018-ban életre hívta a Mobility Open Blockchain Initiative (MOBI) nevű kezdeményezést, amelyben immár 120 járműgyártó, közlekedési és technológiai cég vesz részt, s amelyek célja az, hogy áttöréshez segítsék a blokklánc technológiát. A MOBI tagja többek között a Bosch, a Denso, a Ford, a General Motors, a Honda, az IBM és a ZF.