Berta Sándor

Még bizton­ságosabb lehet az automata parkolás

Egy új rendszer jelentős mértékben javíthat a közúti járművek felismerési képességein.

A Continental egy olyan multifunkciós, moduláris és miniatürizált szenzort (Contact Sensor System - CoSSy) fejlesztett ki, amely felismeri akár azt is, ha valami csak hozzáér a gépkocsihoz. Az érzékelő képes megkülönböztetni egymástól a kopogást, a horpadásokat és a karcolásokat, így jelzi, ha rongálásról van szó.

A társaság az új fejlesztéssel egy eddigi hiányosságot pótolt az autóiparban, ugyanis eddig nem álltak rendelkezésre olyan szenzorok, amelyek a kis sebesség mellett bekövetkező érintéseket észlelték volna, akár egy jármű és egy személy vagy egy tárgy között. A CoSSy előnye, hogy olyan tárgyakat is felismer és olyan távolságból vagy helyzetben, amelyre a többi érzékelő nem képes. Egy gépkocsira általában 2-12 szenzort kell felszerelni, hogy teljes mértékben felismerjék a vandalizmust, az utak állapotát, a hangja alapján a vezetőt vagy a közeledő mentő- vagy tűzoltóautót. Sőt, még a kommunikációt is elősegítheti, hogy egy kopogás az ajtón elegendő lehet ahhoz, hogy azt kinyissa a sofőr.

Laurent Fabre, a Continental passzív biztonsági és szenzorüzletágának vezetője kiemelte, hogy a testzaj és a léghang két olyan dolog, amelyek értékes információkat szállítanak a járművek környezetéről. A testzaj egy kis sebességű automata parkolás során figyelmeztethet egy objektummal való kontaktusra. A testzaj felismerése már évek óta része a passzív biztonsági rendszereknek. Vannak például baleseti szenzorok, amelyek az eldőlő test zaját érzékelik.

Emellett a CoSSy következtetni engedne az utak állapotára is és Andreas Forster, a gyártó passzív biztonsági és szenzorüzletágának menedzsere szerint kiválóan kiegészítheti az ultrahangra épülő megoldásokat vagy a radart. Az érzékelők a jeleket egy központi kielemző egységnek továbbítják, amely lehet egy elkülönített vezérlőeszköz vagy akár egy olyan modul is, amelybe integrálva van például a légzsákok vezérlése. Az esetleges ütközések esetén a rendszer időbélyegzővel látja el az eseményről szóló feljegyzést, így később a kamerák segítségével kikereshető, hogy hol és mikor történt az eset. De elképzelhető akár az is, hogy ilyenkor jelzés érkezik egy előre beállított telefonszámra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #4
    "Viszont az ilyen megoldásokkal sokkal kockázatosabb lesz a még parkolni sem tudó sofőrök miatt a közlekedés."
    Miért? Ez a rendszer nem parkol be, csak detektálja/kategorizálja a sérüléseket a hangjuk alapján. Akár a gép tolatott nekünk akár egy ember a log meglesz róla így a biztosítási vita eldönthető vele(azt a karc nem is most keletkezett hanem már ott volt védekezéssel szemben).
  • xrt #3
    Félreértés ne essék, értékelem a cikket!

    "Még bizton­ságosabb lehet az automata parkolás"
    Viszont az ilyen megoldásokkal sokkal kockázatosabb lesz a még parkolni sem tudó sofőrök miatt a közlekedés. Számomra pl. eszméletlen döbbenet volt, amikor megszüntettéka a jogsi megszerzésénél a tolatva parkolás ismeretét, követelményét.
    (Nagyon távoli, de nem mindig a teljesítménykorlát az ami segít. Néha nem satuféket kell nyomni, hanem gázt adni hogy egy-egy rizikós helyzetből ki lehessen kerülni. Persze függ ez attól is hogy első- vagy hátsó-kerékmeghajtásról van-e szó.)
  • Ender Wiggin #2
    nem kell javítani, elég beleállítani egy facsemetét, mint a románoknál...
  • Neocortex #1
    kátyú térképet is lehetne készíteni vele... bár kétlem hogy a bejelentések hiánya hátráltatja szép hazánk útjainak javítgatását :,(