Berta Sándor

Szabad parkoló­helyeket mutatna a Ford és a Vodafone

A kifejlesztett új technológia egyelőre a parkolóházak esetében működik.

Az olyan városokban, mint Frankfurt vagy London az átlagos vezetők évente akár 67 órát is tölthetnek azzal, hogy szabad parkolóhelyet keressenek. Mindez már csak azért sem könnyű, mert sok belvárosi parkolóhely nem ingyenes. Becslések alapján a szabad parkolóhelyek keresése teszi ki a városi forgalom körülbelül 30 százalékát. Eközben a parkolóházak és más parkolási területek kihasználtsága gyakran csak 50 százalékos.

A Ford és a Vodafone egy olyan új technológiát fejlesztett ki a hálózatba kötött autókhoz, amely megkönnyíti a szabad parkolóhelyek felkutatását. A rendszer nem csupán a közelben lévő parkolóházak szabad helyeit mutatja meg a vezetőnek, hanem a navigációs rendszer segítségével oda is irányítja az autóst.

Tobias Wallerius, a Ford európai fejlesztőmérnöke kiemelte, hogy a navigációs rendszerek nagyszerű segítséget jelentenek a mindennapos autóközlekedésben, de kevésbé hasznosak a belvárosi parkolóhelyek felkutatásában. A Parking Space Guidance nevű projektjük egy hálózatba kötött járműtechnológián alapul, amely segíthet a menetidő lerövidítésében, lehetővé teheti a parkolóhelyek felderítésére fordított idő és pénz csökkentését, s egyúttal hozzájárulhat a levegő minőségének a javulásához is.


Michael Reinartz, a Vodafone innovációs vezetője hozzátette, hogy ha a gépkocsik valós időben megosztják a közlekedési infrastruktúrával a különböző információkat, akkor a közúti közlekedés intelligensebbé válik és a vezetők gyorsabban elérhetik az úti céljukat. Az idegesítő parkolóhely-keresés nem csupán sok időt emészt fel, de sok bosszúságot is okoz az embereknek.

A megoldás a parkolóházak és a nem ingyenes parkolási területek adatait használja a 15 millió eurós KoMoD nevű projekt keretében, amelynek célja a megalkotott technológiák gyakorlati tesztelése. A tesztek során az autók közlekedési és parkolási információkat kapnak egy központi számítógépes rendszertől, az adatok a földrajzi koordinátákon és a digitális közlekedési információkon alapulnak.

A KoMoD részeként a Ford és a Vodafone többek között meg akar alkotni egy lámpaasszisztenst, mely megmutatja a zöldre, illetve a pirosra váltásig hátralévő időt. Amennyiben egy sofőr időben értesül arról, hogy az előtte lévő lámpa pirosra fog váltani, akkor ahhoz igazíthatja a sebességét, ami miatt dinamikusabb lehet a forgalom. Az alagútasszisztens megmutatja majd a sávlezárásokkal és a sebességkorlátozásokkal kapcsolatos adatokat. Szintén láthatóvá válhatnak a környékén lévő fontosabb események és azok várható hatásai a helyi közlekedésre (terelések, útlezárások stb.). Emellett értesülhetnek az autósok a kihelyezett időleges táblákról, amely különösen rossz időben lehet hasznos, amikor a látási körülmények nem megfelelők. A rossz időre való figyelmeztetések akár gépkocsinként is továbbíthatók lesznek, de az is jelezhető lesz, ha az egyik járműben bekapcsolták az ablaktörlőt. Így minden sofőr időben felkészülhet az esőre, a csúszós vagy jeges útszakaszokra.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ToxiMaxi #1
    Meseszép lenne, ha ez működne itthon is, de elég nehéz elhinni, hogy ez belátható időn belül megvalósulna. Mindig vannak ilyen hírek, amik egy élhetőbb jövőt vizionálnak, csak valahogy nagyban nem akarnak működni.
    Utoljára szerkesztette: ToxiMaxi, 2019.07.08. 11:24:52